commander ricochet Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 Varning bör utdelas för Pans Labyrint såtillvida att den är ultravåldsam bitvis. Så till den grad att jag som anser mej härdad reagerade! T.ex scenen med vinflaskan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Sant. Den har några riktigt obehagliga våldsscener. Så är du känslig, titta bort när "tjuvjägaren" förhörs (där dyker flaskan upp). Jag brukar mest tänka på specialeffekterna i sådana lägen, men här vände jag instinktivt bort blicken nä jag såg den på bio. En god ide är att titta bort framåt slutet av alla förhör. Och när saker börjar verka bli otäcka så blir dom oftast det. När dom hade Pans labyrint på DVD på Ica Maxi här hade dom av någon outgrundlig anledning placerat den intill barnfilmerna. Det kan ha varit så att det var precis i någon gräns, men jag minns att den stod bredvid något i stil med Ronja Rövardotter... Hoppas ingen på jakt efter present till barnkalaset tog fel. Nu låter det som värsta splattern. Det är det inte. Berättelsen är väldigt vacker, men i likhet med många sagor finns det monster. Här är några av dom i mänsklig skepnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Det kanske var något geni som tänkte "pans labyrint är väl någon fortsättning på peter pan"... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted June 1, 2009 Report Share Posted June 1, 2009 Pans Labyrint ära bsolut ingen barnfilm. Den visar hur hemskt krig är och hur långt folk är villiga att gå för att få en fördel i krigssituationer. Filmen är mycket bra så den rekommenderas verkligen. Igår gjorde jag ytterligare ett besök på Heron City. Denna gång såg jag "My Bloody Valentine 3D". Och den var helt ok. Inte den bästa skräckfilm som gjorts, men det var kul med 3Deffekterna. Den var i samma genre som gamla Fredag den 13 (del 1) och första Halloweenfilmen. En galning går runt och slår ihjäl folk (med ett specifikt föremål, denna gång en stenhacka). Snygg skurkutstyrsel. Tyvärr var det så att om man redan sett mycket horror så räknar man ut vem "bad guy" är rätt snabbt in i filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t80u Posted June 7, 2009 Report Share Posted June 7, 2009 Hm, mina favoritfilmer såhär på rak arm är: Lord of the rings Matrix Battle of Britain Amelie from Montmartre the crow Star wars: a new hope Dr Strangelove eXistenZ Stalker (Andrei Tarkovskys) Monty Python and the holy grail The blue planet (dokumentär) Battlefield (dokumentär) Star Trek: first contact Brazil Hackerz Hitta Nemo Sånger från andra våningen V for vendetta Wag the dog The bourne identity The bourne ultimatum Sjunde inseglet ..ska försöka göra en lite mer detaljerad tipslista med referat nu när jag iaf har rensat mig hjärna på favoriterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted June 11, 2009 Report Share Posted June 11, 2009 (edited) En mycket bra film innom changern drama/romans är "The English Patient". "Den Engelske Patienten" på Svenska. Den har även anknytning till andra världs kriget. Vacker film, med en sorglig underton. http://www.imdb.com/title/tt0116209/ Edited June 11, 2009 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted June 14, 2009 Report Share Posted June 14, 2009 Jag var och såg Terminator Salvation i torsdags och tyvärr, den är verkligen inte i klass med 1:an eller 2:an, t o m sämre än 3:an. Christian Bale passar inte som John Connor. Jag kan rekommendera att man ser filmen på dvd för den är ju ändå ok i underhållningssyfte, även om det är lite väl många klychor. +Sam Worthington +Michael Ironside - Christian Bale - Jadagrace Berry eller rättare sagt, karaktären Star hon spelade. För usch sånt slöseri på dyr filmkamerafilm för en urtrist karaktär som nästan pajjade hela filmen. + Arnold - Hjärtbytet i slutet var bara för mycket. Urlöjligt helt enkelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrcolumbo Posted July 28, 2009 Report Share Posted July 28, 2009 (edited) En annan bra film är Manhunter från 1986 http://www.imdb.com/title/tt0091474/. Som handlar om den utbrände kriminalteknikern Will Graham som lovar att hälpa polisen ta fast den beryktade seriemördaren Francis Dollarhyde som mördar familjer vid fullmåne. För att ta fast Francis så tar Will hjälp utav sitt senaste fall, Kannibalen Hannibal Lectre. Mycket välgjord film som inte är alltför läskig eller äcklig. Om man vill se Antony Hopkins i rollen som Lectre så kan man se Röd drake (Något som jag inte rekommenderar eftersom Edward Nortorns Läspljud är otroligt störande) + Allt, i synnerhet att Hannibal står inte i centrum på det sätt som jag trodde att han skulle. - inget Edited August 10, 2009 by mrcolumbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 29, 2009 Report Share Posted July 29, 2009 Jag såg filmen "Damernas detektivbyrå" i förra veckan. En underbart rolig historia som självfallet bygger på böckerna om "Damernas detektivbyrå" i Botswana. Härliga afrikanska vyer, mycket god humor och mycket bra skådespelare gjorde filmupplevelsen ännu bättre. Den rekommenderas verkligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrcolumbo Posted July 31, 2009 Report Share Posted July 31, 2009 Cube 1997 IMDB En mycket bra kombinerad mysterie och sci-fi film. I rollistan finns namn såsom Nicole DeBoer (Ezri Dax i ds9) och David Hewlett (Dr McKay i Stargate Atlantis). Filmen är en budgetfilm men det är bra specialeffekter ändå. Filmen handlar om en man som vaknar upp i ett rum formad som en kub, på varje sida av kuben finns det dörrar som i sin tur leder vidare till nya kuber. Denne man möter sedan fler människor som befinner sig innen i kuberna och de bestämmer sig för att försöka ta sig ut. Något som försvåras utav att vissa kuber innehåller fällor. + Andrew Millers rolltolking utav den autistiska Kazan. - De dåliga uppföljarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted August 1, 2009 Report Share Posted August 1, 2009 (edited) Cube 1997 IMDB En mycket bra kombinerad mysterie och sci-fi film. I rollistan finns namn såsom Nicole DeBoer (Ezri Dax i ds9) och David Hewlett (Dr McKay i Stargate Atlantis). Filmen är en budgetfilm men det är bra specialeffekter ändå. En riktigt stabil film. Var länge sedan jag såg den nu ... troligen innan jag såg DS9 eftersom jag inte minns DeBoer. Får nog faktiskt bli att se den igen nu i dagarna. Edit: Nu har jag sett den igen, och den var t.o.m. bättre än vad jag mindes den som. Får se om jag ger mig på uppföljarna med ... Edited August 2, 2009 by Fmi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ahlqvist Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Edit: Nu har jag sett den igen, och den var t.o.m. bättre än vad jag mindes den som. Får se om jag ger mig på uppföljarna med ... Gör inte det. Se Cube två gånger till istället. Båda uppföljarna är värdelösa och förstör bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Edit: Nu har jag sett den igen, och den var t.o.m. bättre än vad jag mindes den som. Får se om jag ger mig på uppföljarna med ... Gör inte det. Se Cube två gånger till istället. Båda uppföljarna är värdelösa och förstör bara. Det verkar vara den allmänna åsikten ja, så det lutar nog mot att jag skippar dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrcolumbo Posted August 10, 2009 Report Share Posted August 10, 2009 (edited) men om du måste se enuppföljare är 3:an den bättre av uppföljarna. Perspektivet ifrån teknikerna i filmen är intressant. man får också en förklaring till vem kazan kan vara Edited August 10, 2009 by mrcolumbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted August 10, 2009 Report Share Posted August 10, 2009 @ mrcolumbo har man det andra skinnet (star trek forum lr IPboard) så ser man vad som står, du kan använda spoilermarkeringen istället. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrcolumbo Posted August 10, 2009 Report Share Posted August 10, 2009 vet inte hur man gör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted August 10, 2009 Report Share Posted August 10, 2009 (edited) Du skriver texten inom en spoiler markering som ser ut så här(ta bort mellanslagen) [ s p o i l e r ][ / s p o i l e r ] Demonstration: Lycka till! Edited August 10, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted August 11, 2009 Report Share Posted August 11, 2009 Master and Commander är en riktigt bra film i Star Treks anda, men ombord på fartyg under tidigt 1800-tal. Jag tycker nog den är bättre än någon Trekfilm. Egentligen skulle manuset till den filmen funka bra som mall till nästa Star Trek-film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 11, 2009 Report Share Posted August 11, 2009 Varför inte? Eller om det är star trek som har fungerat som mall för master and commander. En bra film är det i alla fall. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted August 11, 2009 Report Share Posted August 11, 2009 Böckerna som Master and commander bygger på började skrivas på 70-talet, så möjligheten finns. Samtidigt tror jag inte det stämmer. Hornblower lär vara det som har inspirerat både böcker och film. Och Hornblower var ju en inspiration för TOS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted September 8, 2009 Report Share Posted September 8, 2009 Rekommenderar "District 9" Ett scifidrama, filmad som en dokumentär. Den börjar med att en stor rymdfarkost anländer till Johannesburg och bara hänger där. Till slut borrar sig sydafrikanerna sig in och finner massor av hungriga och undernärda aliens. Man låter dessa aliens flytta ner till jorden, men de får hålla sig till ett innhängnat slumområde som kallas district 9. I filmens början ska district 9 tömmas och stängas och aliens ska deporteras till ett nytt område, längre ifrån Johannesburg, District 10. Man får följa byråkraten Wikus Van De Merwe som blir utnämnd att basa över flytten. Saker och ting går inte precis som han tänkt sig. Filmen är väldigt våldsam och blodig så om man är känslig ska man inte se filmen. Spar pengarna och strunta i förtäring, det gick ändå inte att äta något till filmen. 4+/5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 4, 2009 Report Share Posted October 4, 2009 Har precis varit och tittat på "District 9". Håller med om att det är en intresant film. Till skillnad från de flesta filmer i dag så lämnar denna väldigt mycket osagt. Man får själv fundera ut möjliga svar genom de pusselbitar man får. Gillar man den sortens filmer så är "District 9" värd att se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorien Posted October 4, 2009 Report Share Posted October 4, 2009 jag tyckte District 9 var bra, men sitt mörka sätt att flytta handlingen framåt. Igår kollade jag på filmen The Arriva( http://www.imdb.com/title/tt0115571/ ) från 1996 med Charlie Sheen. Den var bra och intressant att kolla på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 District 9 var okej att se. Jag var rädd att det skulle bli för mycket skakkamera men det var överkomligt. Det var intressant med en film om utomjordingar som inte utspelades i USA. Att allt inte förklarades i detalj var också ett plus. En film jag kan se utan vara uppretad eller förbannad när jag lämnar biografen är godkänd i mina ögon. Denna var en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 8, 2009 Report Share Posted November 8, 2009 Jag var inne på Ginza i veckan och hittade en box med alla Jönssonligan-filmerna för 199kr (orginalfilmerna). Givetvis köpte jag den och har återsett dessa smått underbara filmer, med en härlig humor. Kan varmt rekomendera andra att återse eller för första gången stifta bekantskap med den värsta/bästa ligan i svensk historia. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts