Jump to content

Har du byggt någon Star Trek-sak?

Nina Janeway
 Share

Recommended Posts

• Replies 187
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om det nu räknas som att "tillverka" något så har jag gjort ett flertal görsnygga star trek-teman til min nokia N73. Bl.a LCARS-inspirerat och flera med starfleet-loggan. Givetvis så har jag mixat/klippt ihop och lagt in en massa olika startrek-ljud som ringsignaler, sms, e-post osv.

Jag har roat mig med det samma på flera av minna telefoner. Började med blippande ringsignal (them till TNG) till en gammal nokia för många år sedan. Nu med Färgskärmar och mp3 kan man verkligen forma gränssnittet på sin mobil. Roligt roligt rolig. Om man var riktigt bra på mobil teknik skulle men säkert kunna gör sig en Komunikater TOS-stil. Eller en Trikorder a´lla TNG.

Tricorder har jag redan! ;) Alltså ljudet. Bra att kunna scanna av matpriserna! Och när jag får mail i min lur så säger Data- "Ah! I have access!"

Ett tips: Vill man tillverka teman med star trek-motiv till sin lur så finns det ett program att ladda hem till SE- telefoner. Det finns också ett program till nokia´s telefoner men med ett användargränssnitt som är mycket tillkrånglat(är väl mest till för utvecklare och programmeringsintresserade). Men det finns ett enkelt onlineprogram för nokialurar på sidan ownskin.com. Eller om man har en N73 så kan man be mej skicka trekteman ;)

Edited by michael ricochet

• 3 weeks later...
Jag tycker om att rita så det är ju klart att jag har gjort lite star trek grejor.Jag har ritat många slag mellan borg och federationen. Dock är allt i framtiden(efter VOY alltså). Jag har t.o.m gjort en tidlinje. Den står här under, kopiera den inte!!

2383- Badjor går med i Federationen.

2384-2384 Ett kortvarit krig med Breen.

2385- Ktarierna går med i Federationen.

2389- Orion går med i Federationen.

2390-2392 Ett krig med klingonerna.

2394- Deltanerna, en ras i gamma kvadranten går med i Federationen.

2995- Neridierna, en ras i gamma kvadranten går med i Federationen.

2400- Romulanerna går efter långa förhandlingar med i Federationen.

2402- Dominion anfaller Federationen i gamma kvadranten, ett krig startas.

Om ni vill så får in gärna forsätta på tidslinjen.

Nu har jag beslutat at forsätta på tidslinjen.

2403- USS Picard byggs och skickas till gamma kvadranten.

2405- Hälften av den romulanska försvars flottan skickas till gamma kvadranten.

2406- Grundarnas hemvärld blir kraftigt bombarderad av starfleet.

2407- Dominion och Federationen skriver under ett fredsfördrag.

2411- Enterprise-G blir det första skeppet att använda den nya quantum-warp motorn. Dom kan nu färdas i warp 9.99999

2412- Geordi La Forges son Jim bygger den första soong klass androiden sedan Data. Hon får hetta Amilia efter Jims mamma Amilia Sorten.

2413- Jim La Forge ger Amilia ett känslo chip.

2422- Miral Paris blir vald till federationens president.

Nu kan jag inte komma på något mer. Skriver kanske igen.

• 4 months later...

Detta gjorde jag färdigt för någon vecka sedan.

Kommer från ENTERPRISE serien .

Det är detonator kontrollen som mest Reed leker med.

Den har 6 super starka blå lysdioder och funkar precis som den gör i avsnittet "Muraders" där den syns bäst.

Gjort i Styrene plast.

det4qq3.jpg

det2zv8.jpg

det3ls2.jpg

Den riktiga och min

det1ux9.jpg

Behöver ju lite explosiva sakern när man har en spräng kontroll :

ENTERPRISE MACO STUN GRENADE

Gjord utav vaccumformad plast

stun1wo4.jpg

stun2ew1.jpg

stun3lu2.jpg

stun4zr7.jpg

/Conny

Detta gjorde jag färdigt för någon vecka sedan.

Kommer från ENTERPRISE serien .

Det är detonator kontrollen som mest Reed leker med.

Den har 6 super starka blå lysdioder och funkar precis som den gör i avsnittet "Muraders" där den syns bäst.

Gjort i Styrene plast.

Den riktiga och min

det1ux9.jpg

Behöver ju lite explosiva sakern när man har en spräng kontroll :

ENTERPRISE MACO STUN GRENADE

Gjord utav vaccumformad plast

/Conny

du är ju helt extrem!!! man kan ju inte skilja på den äkta varan och ditt. du har inte funderat på att söka jobb hos paramount?? du skulle ju kunna lyfta XI ännu högre! fortsätt med detta exeptionella arbete!

• 4 weeks later...
Hehe helskön ide! :lol: Man skulle nästan tro att du är vattuman= riktigt kreativ.

nja jag är stenbock = riktigt okreativ. men jag är väl inte precis en normal stenbock dirket för när jag väl har idéer så är jag riktigt kreativ. när man läser om vad en stenbovk ska vara så undrar man var dom får det ifrån, för så är inte jag.

Hehe helskön ide! :lol: Man skulle nästan tro att du är vattuman= riktigt kreativ.

nja jag är stenbock = riktigt okreativ. men jag är väl inte precis en normal stenbock dirket för när jag väl har idéer så är jag riktigt kreativ. när man läser om vad en stenbovk ska vara så undrar man var dom får det ifrån, för så är inte jag.

Ja men då är ju jag född i fel stjärntecken ju. Jag är fisk men borde alltså vara vattuman... J.

Det där med att vattenmannen är kreativ stämmer rätt bra. Jag e vattenman och jag tycker att jag kommer på nya saker hela tiden att göra.

/Conny

men jag är ju lejon och jag anser mig vara ganska kreativ :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Vad imponerad jag blir av Connys arbete! För oss vanliga pysslare kan jag tipsa om krymp-plast. Man köper den i pyssel-hörnet i färgaffären. Man ritar på den och klipper ut med vanlig sax. De färdiga sakerna krymper man i ugnen några minuter till en tredjedel av ursprunglig storlek. Samtidigt blir de mycket tjockare. Man kan färglägga innan eller efter man krymper plasten. Jag sprayade efteråt med silver och guldfärg. Sedan var det bara att limma ihop de två delarna, sätta på en magnet och sätta på kylskåpsdörren eller uniformen (om jag hade någon). Är det någon som vet om de har magneter fastsydda på insidan av uniformerna eller är det trickfilmat när någon tar av sin kombricka?

photo-1015.jpg

Vad imponerad jag blir av Connys arbete! För oss vanliga pysslare kan jag tipsa om krymp-plast. Man köper den i pyssel-hörnet i färgaffären. Man ritar på den och klipper ut med vanlig sax. De färdiga sakerna krymper man i ugnen några minuter till en tredjedel av ursprunglig storlek. Samtidigt blir de mycket tjockare. Man kan färglägga innan eller efter man krymper plasten. Jag sprayade efteråt med silver och guldfärg. Sedan var det bara att limma ihop de två delarna, sätta på en magnet och sätta på kylskåpsdörren eller uniformen (om jag hade någon). Är det någon som vet om de har magneter fastsydda på insidan av uniformerna eller är det trickfilmat när någon tar av sin kombricka?

photo-1015.jpg

snyggt gjort, om jag ändå kunde tillverka lite trekprylar... jag f??r nog hålla mig till photoshop, det är jag bra på i alla fall. det ska vara magneter fastsydda på insidan av uniformen i alla fall (läst det nånstans), men huruvida dom har gjort så under inspelningarna vet jag inte, men jag tror att man hade det i alla fall.

• 2 weeks later...

Min syrra gjorde min fördelsedagstårta på min 16 års dag. :lol: Jag var mer än nöjd. Hon hade inte lätt, kan jag säga. Jag är mycket kräsen, så hon fick inte ha vad hon ville på tårtan, jag var mycket specifik med vad hon fick använda för ingredienser. Hur som helst så var det den snyggaste och godaste tårta jag ätit i hela mitt liv. :D

kolla in den här: http://lordnaraku.deviantart.com/art/Johan...aycake-52091782 :)

Edited by johannalaforge

Min syrra gjorde min fördelsedagstårta på min 16 års dag. :lol: Jag var mer än nöjd. Hon hade inte lätt, kan jag säga. Jag är mycket kräsen, så hon fick inte ha vad hon ville på tårtan, jag var mycket specifik med vad hon fick använda för ingredienser. Hur som helst så var det den snyggaste och godaste tårta jag ätit i hela mitt liv. :D

kolla in den här: http://lordnaraku.deviantart.com/art/Johan...aycake-52091782 :)

Ser gott ut! :P

Vad står det på Tårtan, Star Trek? :w00t::D

• 2 weeks later...

här är mitt senaste ST-verk:

Min bild

jag lekte runt lite i photoshop och gjorde denna, men framåt 3 på natten började man bli lite slow i hjärnan så idéerna bara försvann. egentligen skulle det bli lite mer avancerat men jag kommer helt enkelt inte på hur jag ska göra, så kommer ni på nåt vettigt man kan göra med denna så tar jag gladeligen emot tips.

här är mitt senaste ST-verk:

Min bild

jag lekte runt lite i photoshop och gjorde denna, men framåt 3 på natten började man bli lite slow i hjärnan så idéerna bara försvann. egentligen skulle det bli lite mer avancerat men jag kommer helt enkelt inte p?? hur jag ska göra, så kommer ni på nåt vettigt man kan göra med denna så tar jag gladeligen emot tips.

Färggrant, mycket färggrant. Väldigt annorlunda också, inte den tradisionella stilen direkt, men kul. Kanske kunde du ramar in texten i en UFP-logo eller liknande. Givetvis i samma färgglada ton.

Färggrant, mycket färggrant. Väldigt annorlunda också, inte den tradisionella stilen direkt, men kul. Kanske kunde du ramar in texten i en UFP-logo eller liknande. Givetvis i samma färgglada ton.

ja så kände jag också, att det skulle bli väldigt annorlunda med en så färgglad bild. men exakt hur menar du att jag ska gör med UFP-logon? ska jag typ göra en stor logo och lägga in figurerna med bokstäver inuti cirkeln? eller ska jag bara göra en UFP-logo i bakgrunden?

ja så kände jag också, att det skulle bli väldigt annorlunda med en så färgglad bild. men exakt hur menar du att jag ska gör med UFP-logon? ska jag typ göra en stor logo och lägga in figurerna med bokstäver inuti cirkeln? eller ska jag bara göra en UFP-logo i bakgrunden?

Antingen lägger du logon i bakgrunden, alternativt så tar du bort innehållet i loggan och bara använder ringen, (lagerkransen eller vad det nu kan vara).

Antingen lägger du logon i bakgrunden, alternativt så tar du bort innehållet i loggan och bara använder ringen, (lagerkransen eller vad det nu kan vara).

fick en idé nyss om att man kanske borde lägga logon så att lagerkransen passar fint ut med sidorna, det betyder att ovansidan och undersidan av ringen måste bli bortklippt, men jag tror faktiskt att det kan funka väldigt bra. ska se hur det kan bli inatt (jag jobbar bäst på nätterna :P )

• 2 weeks later...

PB030065.jpg

hehe våran Trekkiekompis kommer tillbaka till Kiruna imorrn och vi tänkte ha lite kul. vi har gjort en liten gåtjakt, med gåtor och ledtrådar (mycket trekkiga också...) och så (hehe värsta Kobayashi Maru för henne). den stora skatten är en tårta som jag och johannalaforge har bakat/gjort :lol:

recept:

2 st marängbottnar

2 dl grädde

lite nötkräm

myyyyycket strössel

3 kinderägg

1/2 polkagrisstång

2 ögongodisar

2 pumpagodisar

2 Trekkies

5 kg fantasi

på tårtan står det:

vilket avsnitt ska vi se?

*The Inner Light

*Cost of Living

*The Price

*Darmok

det var himla svårt att hitta rätt bokstäver bland allt strössel, men med lite fantasi kunde man tillverka egna bokstäver också (vissa fanns ju inte ens :P )

Edited by NX-01