Gå till innehåll

The Cage


Excelsior

Har du sett den, vad tyckte du?  

102 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Sett den, älskade den
      28
    • Sett den, inte så impad av den
      35
    • Sett den, hatade den
      1
    • Inte sett den, vill se den
      36
    • Inte sett den, vill inte se den
      2


Rekommenderade inlägg

Började undra hur många som verkligen har sett det allra första ST-avsnittet.

Personligen så tyckte jag att avsnittet var okej, men blev inte så impad när jag såg det. Det var för lite rymdskepp och för mycket okänd planet. För lite sci-fi och för mycket fantasy. Men jag tyckte om besättningen, det hade varit kul att få se mer av kapten Pike och Number one.

Redigerad av Excelsior
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett The Cage, och jag "älskade" den, men jag är ändå glad att NBC gav den tummen ner, för även om karaktärerna var intressanta, så har jag svårt att tro att de skulle kunna bli lika intressanta som Kirk, Spock, Bones och de andra.

Särskilt glad är jag över att de inte behöll The Cages version av Spock. Vad vore TOS utan en logisk vulcan? Att göra den logiska naturen en del av en utomjordisk ras, var mycket smartare än att bara göra den till ett personlighetsdrag hos en av människorna i besättningen - Number One.

När det gäller storyn så tycker jag att den var okej. Jag föredrar dock pilot nummer två, Where no man has gone before.

Ett stort plus med The Cage i jämförelse TOS, var designen av Enterprise's insida. Bryggan såg både snyggare och, med dagens mått mätta, mer avancerad och modern ut än den gjorde i resterande delen av TOS.

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg den i förrgår. Eftersom det inte produceras Enterpriseavsnitt i den takt jag vill titta på Star Trek, så har jag börjat med TOS. TNG, DS9 och VOY har jag redan gått igenom.

The Cage var bättre än jag väntat. Roligt att se likheterna med modernare Trek. Avsnittet var spännande och mycket av 60-talshumorn var rolig. T.ex. när Kirk inte ville ha kvinnor på kommandobryggan och därmed förlämpade sin kvinnliga "first officer". Ofrivilligt gjorde han det värre genom att säga "but you are different".

Charlie x var dock sämre än piloten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett avsnittet, har det på DVD. Även om avsnittet var lite segt så gillar jag det. På skivan finns avsnittet som två versioner en helt i färg och ett med både svartvitt och färg. Detta berodde på att färgkopian var försvunnen en tid och man sedan gjorde en ny kopia med färgfilm från The Menagerie och svartvitfilm från Roddenberrys arbetskopior som man gav ut på video nån gång på 80-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknade ett alternativ "Sett den, tyckte den var bra" för avsnittet är faktiskt riktigt hyffsat. Visst finns det bättre men "inte så impad av den" låter för negativt.

Instämmer!

Det saknas ett "bra alternativ".

Ett "älska alternativ" och resten negativa täcker inte in hela skalan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just sett Menagerie II (TOS)

Tydligen tyckte manusförfattarna till Menagerie II att The Cage var så bra att man kunde sända the Cage igen. Avsnittet Menaferie II består till mer än hälften av inklippta delar av episoder från the Cage.

Suck :(

Då the cage var den första piloten som ratades så var det ett ekonomiskt beslut att använda det i serien.

PÅ den tiden så var kostnaden för the cage stor och dom tjänade in dom pengarna på att återanvända avsnittet.

Sen så vann dom ju en Emmy (troligen fel stavat) för Menagerie. Så det var ett bra beslut att använda det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nån tänkt på vad förkortningen för The Cage borde vara?

Det är ju TOS, men egentligen borde det vara TOOS (The original ORIGINAL series).  :P

Behövs det värkligen ett samlings namn på en serie som bara blev ett avsnitt?

jag tycker inte det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett den men minns inte så mycket av den undrar vad det betyder?

Då är det dags att titta Menagerie II (TOS) som är ett som är gjort för dem som behöver repetera The Cage ;)

Redigerad av Borg1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag har sett båda avsnitt the Cage och the Menagerie (part 1 och 2). Jag "älskar " denna avsnitten The Cage och tycker att det är en verklig genialiskt ide. Varför? Jo, det är en verklig annorlunda avsnitt med båda män och kvinnor i jämlikheten. Tack vare denna avsnitt att Roddenberry fick ny chans att producera serie star trek, annars det inte finns star trek i vår tiden. Jag gillar verklig NumberOne också.

Borg1 Skickad den 3 Mar 2003, 22:01

--------------------------------------------------------------------------------

QUOTE (Crayle @ 3 Mar 2003, 3:12)

Jag har sett den men minns inte så mycket av den undrar vad det betyder? 

Då är det dags att titta Menagerie II (TOS) som är ett som är gjort för dem som behöver repetera The Cage  

Nåja, jovisst, det finns origanlavsnitt "inbakad" i denna avsnitt Menagerie men det är något förkortad origanlavsnitt och lite omklippt. Jag anser att det är två olika avsnitt för att det beror på att det finns två olika versioner av slutet av orignalavsnitt och "inbakad" version.

Därför sätter jag en minispoilervarning för er som inte vill veta hur det egentligt slutar i The Cage och Menagerie

minispoilervarning

*

*

*

*

*

I denna "inbakad" versionen på slutet i avsnitt Menagerie : Alien släppte besättning och lät att besättning återvändade till stjärnskeppet och Vina valde att inte följa med besättning. Vina förklarade för Pike vaför hon inte följede med pga personliga skäl. Vina insåg att alien gav henne behov som hon verkligen behövade. Pike accepeterade och respekterade Vinas beslut. Pike strålade ombord på stjärnskeppet och förklarar för besättning varför Vina inte följde. Pike återvändade till stjränskeppet och åkte iväg ifrån planeten. Tillbaka till rättsalen insåg Kirk varför Pike ville tillbaka till planeten. Alien tog kontakt med Kirk och erbjudade att Pike får återvända till planeten. Kirk beslutade att Pike fick återvända, då fick Krik titta på bildskräm, där visade det en lycklig och frisk Pike som åkte med Vina i grottan.

I orignalversionen på slutet av avsnitt The Cage : Alien släppte besättning och lät att besättning återvändade till stjärnskeppet och Vina valde att inte följa med besättning. Vina förklarade för Pike vaför hon inte följde med pga personliga skäl. Vina insåg att alien gav henne behov som hon verkligen behövade. Alien skapade en illusion av Pike och gav kopian till Vina för att göra Vina lyckliga. Vina och Pike(kopia) åkte ner i grottan medan Pike såg på.Pike accepeterade och respekterade Vinas beslut. Pike strålade ombord på stjärnskeppet och förklarar för besättning varför Vina inte följde. Pike återvändade till stjränskeppet och åkte iväg ifrån planeten.

Det finns en intresstant fakta... I avsnitt Menagire finns det en skådespelare som Pike (rullstolbunda, är inte samma person som Kapten Pike ( i origanlversion). Därför fick skådespelare (rullstolbunda)´kraftiga smik till en oigenkännliga Pike och han är tyst hela tiden under hela avsnitten.

//Nettan, som ber ursäkt för eventuella dålig svenska.

Redigerad av Nettan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
  • 2 veckor senare...

jag gillade detta första avsnitt men det var som nämnts ovan kanske lite mycket fantasy. det jag tyckte var bäst var väl scenen där kaptenen och doktorn har en diskussion..."Romulan ale, i thought that was forbidden. It, is but sometimes people will tell things to their bartender that they won´t tell their doctor... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
jag gillade detta första avsnitt men det var som nämnts ovan kanske lite mycket fantasy. det jag tyckte var bäst var väl scenen där kaptenen och doktorn har en diskussion..."Romulan ale, i thought that was forbidden. It, is but sometimes people will tell things to their bartender that they won´t tell their doctor...  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Är det inte martini doktorn bjuder Pike på? Sen känner jag igen "Romulan ale, i thought it was forbidden..." från Kirks födelsedag i någon utav långfilmerna, förmodligen trean (Search for Spock). =)

/Märka Ord AB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Sett den och älskade den - men som redan påpekats av andra så är jag glad att de skrev om Spocks roll... han blev mycket mer intressant sen. Sen hade serien säkert lidit av avsaknaden av dynamiken mellan Spock, Bones och Kirk. Fast samtidigt hade det varit intressant att se vad Roddenberry gjort med Nr One under seriens gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...