Gå till innehåll

Hur skulle du göra Star Trek bättre


Rekommenderade inlägg

Nu har vi klagat och sågat olika star trek serier på längden och tvären ;)

Hur skulle du göra om du fick bestämma? Kom ihåg det måste vara i star treks anda och kunna acepteras av den amrekanska dubbelmoralen, så du kan inte låta 7of9 springa omkrig naken på voy för att få upp tittarsifrorna.

(Om moderatron tycker ämnet ligger fel var god och flytta det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*haha* mycket bra ämne :)

Om jag fick skriva trek skulle jag ge besättningen lite mer moraliska problem/dilemman, och inte försöka 'lösa' dem på 44 minuter. Däremot är det svårt att göra svåra dilemman på så kort tid, så fler dubbelavsnitt!

Just nu är det ju Enterprise som är aktuellt för förändring, och så mycket ögongodis som ni killar fått skulle jag ge oss tjejer lite mer att titta på, mera Malcolm och Trip med andra ord. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga! Jag skulle givetvis inleda min tid som härskare över Star Trek-franchisen med att hävda att Star Trek Generations inte var en Star Trekfilm utan en film med namnet "I huvudet på Brannon Braga". Jag skulle alltså rätta till det som Braga ställt till med och sedan ta livet av Kirk på ett betydligt mer "Kirkiskt" sätt, exempelvis på bryggan av Enterprise. Efter det så skulle jag återvända till det sena 23e århundradet och inleda ett nytt skede för Federationen: En kris. Federationen i underläga, det vore intressant och spännande tycker jag och som en möjlig bas för både filmer och en serie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att folk gillade tråden :D

Själv skulle jag hyvla av lite av den amrekanska dubbelmoralen och den amrekanska-kulturen-är-den-enda-rätta-att-leva-efter.

Sedan skulle jag försöka få alla "huvud" karaktärer intresanta som i TNG ingen ska bli reduserad som Harry eller Travis? och återkomande bi-karaktärer. Framförallt ska huvudkaraktärerna vara fler en 7 så man kan avrätta någon eller låta någon ha ett varaktigt förhålande, nu funkar det inte i ENT.....

Framförallt skulle jag försöka ha ett övergripande manus som B5, dock inte lika extremt och inriktningen ska ändras under sesångerna så att serien inte fastnar som voy. Framförallt ska intrigerna motiverade och inte som Xindi vi ska förstöra Jorden för vi är så onda/tramsig anledning symdromet. Manusförfattarna ska kunna göra sina on-off avsnitt men de ska vara tvungna att refarera till tidigare ep, så om enterpris blir sönderskjutet i föregående ep ska E fortfarande vara sönderskjutet eller de drar en replik vi är äntligen klara med reprationerna efter 1 veckas stillastående....

Lite tekniska detaljer som säkerhetsbälten :) och när folk slås ska de uppföra sig som soldater kasta sig ner och visa så liten målyta istället för att stå upp mitt i koridoren.

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Jag skulle nog sätta handlingen i en lite mörkare värld, exempel så är det stor oenighet och interbråk i federationen, kolonier försöker bryta sig ut ur federationen mm, samtidigt som ett större hot tränger på utifrån... Dett vore då bakgrundstoryn.

Handlinge skulle jag vilja placera på ett skepp, men inte något större expiditionskepp, utan ett mindra kanske max 100 mans besättning, som sysslar med underrättelse och spaning vid någon gräns.

Kaptenen skulle vara en gamal ärrad krigsveteran (från tex dominionkriget) som egentligen tappat förtroendet för federationen, och har en del otalat med starfleet angående tidigare händelser. Under kriget skall han ha varit involverad i en del sk "black ops" och har därifrån både vänner och fiender på alla sidor av federationen och övriga. Som "first officer", styrman, så har han en hyfsat ung och oerfaren officer, som är son till en högt upsatt amiral inom starfleet. Detta var förövrigt enda anledningen till att han klarade sig igenom starfleet acadamy. Även denna position har han fått pga av sin fars inflyttande, som vill att att han skall göra sig en värdig karriär. Dock är det svårt att försöka leva i sin fader skugga, så han är ganska nedgången i ångest och något ångestdämpande (tex sprit). Dessurom har han ett bar tillsamans med en Bajoran, som aldrig blev accepterat och därefter utstött av hans familj, och eftersom hon, och deras barn bor i en av dom dock fredligare utbrytarkolonierna, så har han knappt sett sin dotter sedan hon var nyfödd.

Security/weaponofficer är en lätt paranoid andorian, med ett okänt förflutet inom andorianska imperial guard. Anledningen till att han togs in var en förfrågan/krav från Andorian, om att ha en Andorian med på skeppet. Dock hatar han sin placering bland "pink skins" och vill inget annat än tillbaka till Imperial guard.

Intelligensofficer, ansvarig för all underrättelseverksamhet, som är besättningens främsta uppdrag, är en gamal kolega till kaptenen, som tjänstgorde med honom under kriget, speciellt under "black ops" tiden. Han är, tillskillnad från övriga besättningen, högt ansedd inom starfleet, och kunnde i princip välja vilket ställe som helst att bli placerad, men valde, till starfleets stora förvånging/förtret, att tjänstgöra under kaptenen. Han är en typisk fadersfigur för många ur besättningen och har en aukturitärt handlingsätt...

ground recconosanseofficer är en yngre kvinna, som är chef för markspansgruppen, vilken består av en tropp crewmans, som används för infiltration och markspaning, och även i vissa extremfall markstrid. Hon är mycket duktig i sitt jobb, och mycket tekniskt kunnig. Dock har hon stort ego och auktoritetsproblem, vilket gjorde att hon fick problem redan under academy-perioden, dock klarde hon av det, och gick ut som årsbästa inom markstrid och stridstaktik. Hon har även lärt ut överlevnad för kadetter under en kort period. Under kriget tjänstgjorde hon tilsammans med First officer, och har efter det absolut inget förtroende eller respekt för honom. Efter att ha trotsats direkta order från starfleet under kriget, har hon blivit en outcast inom starfleet, och ingen vill ha med henna att göra. Eftersom hon vägrar sluta, fick hon denna tjäsnt.

kort sagt är en placering på detta skepp ett av som absolut sämsta placeringar inom starfleet, eftersom det är mycket farligt, och möjlighter för avancemang är mycket begränsad, kort sagt, en skittjänst.

Besättningen består därför mest av outcast och andra mindre önskade individer.

Vad serien skulle handla om vore givetvis vara om deras liv på skeppet, och hur deras uppdrag går framåt, men det skulle finnas en hyfsat stor röd tråd, som sträcker sig igenom hela serien, och mycket referenser till tidigare avsnitt.

Sedan skulle det absolut inte vara någon hjältesaga, utan besättningen skall göra fel val, saker skall inte alltid gå rätt, och besättningen skall göra moraliska fel och ha brister och vara egoistiska. Jag skulle vilja ha en mycket mörk känsla, där man inte vet var man egentligen har alla karaktärer står, och en negativ spiral för starfleet, med interna maktkamper och korumption.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Jag skulle nog sätta handlingen i en lite mörkare värld, exempel så är det stor oenighet och interbråk i federationen, kolonier försöker bryta sig ut ur federationen mm, samtidigt som ett större hot tränger på utifrån... Dett vore då bakgrundstoryn.

Vad serien skulle handla om vore givetvis vara om deras liv på skeppet, och hur deras uppdrag går framåt, men det skulle finnas en hyfsat stor röd tråd, som sträcker sig igenom hela serien, och mycket referenser till tidigare avsnitt.

Sedan skulle det absolut inte vara någon hjältesaga, utan besättningen skall göra fel val, saker skall inte alltid gå rätt, och besättningen skall göra moraliska fel och ha brister och vara egoistiska. Jag skulle vilja ha en mycket mörk känsla, där man inte vet var man egentligen har alla karaktärer står, och en negativ spiral f??r starfleet, med interna maktkamper och korumption.

Jag akn leva med det även om man måste ha kvar klassiska "trekgrejer" som Tidsresor, Humoravsnitt, Paralella universum och Moraliska dilemman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humor och sex är viktiga komponenter.

Ett problem med serien Enterprise är att humorn och självdistansens inte kommer fram. Jag tror dock att intentionen finns där men produktionsteamet misslyckas ideligen med den biten. Kanske det saknas en roligare karaktär i besättningen? Som Enterprise har utvecklats är allt så himla allvarligt. Tredje säsongen, där Enterprise övergår till ett krigstillstånd mot xindierna, kastas seriens lilla skymt av munterhet helt i soptunnan. :( Det är synd, tycker jag.

När jag säger sex, menar jag naturligtvis inom ramen för en amerikansk TV-serie. Det bör emellanåt dallra av åtrå mellan karaktärerna; det behöver inte uppvisas några nakenscener för att uppnå det (Smallville t.ex. är duktiga på det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ypperlig idé Dahlberg, ditt upplägg hade jag som producent köpt direkt! Men även Praetor Tyrnoc och rehnvall är ju också på rätt spår... Som jag tidigare konstaterade i den andra topicen behöver man ju inte gå längre än till några hängivna fans för att få fram uppslag till nya serier, eller förbättringar av befintliga sådana som är långt mer intressanta än vad B & B någonsin skulle kunna tänka ut i sina inskränkta uppfattningar om av vad som är Star Trek. Självklart behöver vi få se en mörkare sida av Star Treks universum.

Jag har ytterst svårt att föreställa mig att alla dessa raser inom federationen skulle kunna hålla sams för all tid och evighet. Varför skulle ens människorna kunna leva tillsammans utan större konflikter bara för att de är knappt fyrahundra år mer utvecklade än oss? Vissa författare till serierna har ju varit inne på detta med maquirebellerna och i andra enstaka avsnitt, men de har i slutändan ändå skildrats som korkade terrorister som i vissa fall går att omvända tillbaka till Starfleets ideal. Alla civilisationer har ju genom historien bevisligen sina uppgångar och fall; att skildra federationens sammanbrott vore onekligen en intressant vinkling av en serie.

Jag är medveten om att Star Treks grundtankar är possitiva och att många ser kopplingarna till vår tids långsamt gryende framtid av utforskningen av rymden, men detta räcker inte att bygga en programidé på längre. Men oavsett hur mörk man skulle göra en ny serie, bör det ju åtminstone finnas glimtar av hopp. Låt oss bara slippa alla dessa snabblösta problem som avhandlas under fyrtio minuters programtid. Lägg budgeten på att utveckla ett fåtal väl uttänka nya raser med tillhörande teknologi, återanvänd dem flitigt så de blir välbekanta/älskade/hatade av samma återvändande tittare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidningen Star Trek Magazine finns det en avdelning där man kan skicka in sina förslag på hur framtiden inom Star Trek borde se ut. Vad jag förstår tittar programmakarna mycket på den och liknande tidningars "think tanks" för att få uppslag. Om ni nu inte vill försöka sälja idéerna så kanske ni kanske kan skicka in dem till någon sådan tidning. Det är ingen officiell tidning, men eftersom de är störst i Europa får de också mycket stöd (dock inte ekonomiskt) från Paramount.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En serie som handlar om cardassier, så klart. ;)

Det skulle säkert vara mycket intresant och spänande att se hur en "ond" ras tänker och har för motiv. Tvyär tror jag inte att den amrekanska medelpubliken skulle förstå en serie som de skulle tolka som neo-nazism....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dahlberg, din idé i sig 'är det imho inget fel på, vi har ju sett rötägg och mörkare delar av Star Treks värld i alla Star Trek-serier. Men problemet här (även fast vi bara pratar teori här) är att Gene Roddenberrys syn på en massa saker "måste" finnas med. I och med hans död har folk börjat tänja på det hela.

Ytterst är det en fråga om vad man lägger i begreppet Star Trek. Är det alla berättelser satta i det universum som vi sett? Är det de program som uppfyller Roddenberrys staplar? Nåt annat?

Jag har inte svaren på de frågorna (och tycker att var och en får ha sin egen syn), jag vet bara vad Paramount och produktionsfolket verkar tänka.

Själv skulle jag gärna se en minifilm-serie från en massa olika platser, tider och synvinklar. Det skulle öppna för nya berättelser från alla eror och gästskådespelare vi alla gillar. Rent produktionsmässigt kanske det skulle bli alldeles för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant det du, DanielSchenström, sa beträffande Gene Roddenberrys syn på det ena och det andra, att hans syn "måste" finnas med. Som ni alla vet baseras ju Star Trek på GRs vision om en tämligen utopisk framtid, där människor lever i harmoni med varandra och med en strävan om att bli bättre. GRs infallsvinkel var redan från början filosofisk och denna filosofi utgjorde kärnan för hela konceptet varifrån serien skulle byggas. Tyvärr hittar man inte många av dessa Roddenberrys inslag i Star Trek idag. Man har faktiskt inte gjort det på väldigt länge. Om man vill se Star Trek helt baserat på Gene Roddenberrys vilja så finns det faktiskt bara ett val: The Cage, den enda Star Trek produktionen som är "ofiltrerad" dvs. helt av GR design. Som ni vet blev den ingen succé. I filmväg är The Motion Picture det närmaste GRs Star Trek man kan komma, tyvärr blev han överkörd av ledningen under produktionen och man lade till en massa utdragna rymdsekvenser. TM anses ju inte direkt vara den bästa av filmerna. Det intressanta beträffande GR syn på Star Trek är ju att han ogillade både film 2 och 6, dvs. de filmer som i regel anses vara bland de bästa. Anledningen till detta var helt enkelt att Starfleet utmålades som en alltför militärisk organisation och att det förkom för mycket fysiskt våld(?). Det beträffande Starfleets militärisering i filmerna, var ju något som Gene Roddenberry försökte rätta till i första säsongen av TNG.

Med tanke på den utveckling som skett inom Star Trek de senaste 20 åren (Kirks död, original Enterprise förstörelse, starfleets militärisering, borgernas inblandning, politisk resonans samt det ständiga techno-snacket) så lär Gene Roddenberry ha vänt sig ett antal gånger i graven. Så man kan säga att Star Trek har i näst intill aldrig varit vad GR velat. Men vem vet, kanske har det varit lika bra? Om Gene Roddenberry haft full kontroll över produktionen inom Star Trek hade vi aldrig fått se de filmer som gjorts, med undantag för The Motion Picture. Å andra sidan hade vi sluppit se "Enterprise".

Redigerad av Praetor Tyrnoc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Ett mycket intressant ämne det här. Många itnressanta åsikter.

Själv tycker jag att en av de största bristerna med Star Trek är att det ofta är alldels för "likriktat". Det finns några stora grupperingar, som inombords är exakt lika. T ex, i princip alla klingons, romulaner, vulcans etc beter sig i stort sett likadant med några få undantag (i borgernas fall må det väl vara ursäktat ;)). Sedan så verkar det ju i princip bara finnas människor inom federationen, med enstaka undantag där också. Man tycker ju att en federation med ca 150 planeter borde ha en stjärnflotta med åtminstone ett hundratal olika raser på skeppen (sen att det förr berodde på make up-kostnadsskäl är ju möjligt, men idag tycker jag att det borde vara möjligt iaf (se bara på B5, G'Kar å Delenn kräver nog en hel den make up, å de är med nästan jämt...). Så fler utomjordingar vill iaf jag se. Sen behöver ju inte alla utomjordingar vara humanoider heller, se bara på The Medusans i TOS :). Fler sådana, lite annorlunda livsformar tror jag skulle tillföra mkt, utan att nödvändigtvis behöva kosta några större summor.

Jag håller även med Quiet angående dubbelavsnitten. Jag skulle gärna se en stark röd tråd genom alla avsnitt. Att det inte skulle fungera pga att folk inte skulle titta, tvivlar jag på. Det finns ju hur många dramaserier som helst, som är uppbygda på det sättet. Och om det verkligen är så, så kan man ju göra mindre resuméer i början av varje avsnitt. Det borde ju definitivt tilltala producenterana, att få gratis tidutfyllnad. Och låt "problemlösandet" ta ordentligt med tid, inte bara dubbel eller trippelavsnitt. Man kan ha återkommande handlingar, som utvecklas över flera säsonger. Och när det gäller action och filosofi, så är jag sådan att jag förderar en lagom blanding av båda. Man behöver inte göra "filosofiavsnitt" och "actionavsnitt", utan man skulle mkt väl kunna väva in dessa två komponenter i en jämn och fin blandning.

Det är väl lite mer allmänt hållna saker, som jag skulle vilja ändra på. När det gäller handlingsmässiga saker, skulle jag väldigt gärna vilja hemskt gärna vilja se insidan av Federationen. Hur fungerar det politska systemet, hur fungerar handel, kunskapsutbyte etc mellan de olika världarna. Detta får man ju antydningar till ibland i framförallt TNG där karaktärerna åker på diverse seminarier. Det är något man skulle kunna titta närmare på.

ps. Innan vi blir alltför detaljerade i våra visioner, kan det vara av intresse att studera det här ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite mer allmänt hållna saker, som jag skulle vilja ändra på. När det gäller handlingsmässiga saker, skulle jag väldigt gärna vilja hemskt gärna vilja se insidan av Federationen. Hur fungerar det politska systemet, hur fungerar handel, kunskapsutbyte etc mellan de olika världarna. Detta får man ju antydningar till ibland i framförallt TNG där karaktärerna åker på diverse seminarier. Det är något man skulle kunna titta närmare på.

Bra förslag Essray. Jag håller med om att det skulle va roligt med mer av federationen i star trek. (Federationen saknas ju i Enterprise, det är kanske därför man inte har en "star trek känsla" när man tittar på den.) Lite mer byråkrati kanske, fast det behöver inte betyda mindre action. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle säkert vara mycket intresant och spänande att se hur en "ond" ras tänker och har för motiv. Tvyär tror jag inte att den amrekanska medelpubliken skulle förstå en serie som de skulle tolka som neo-nazism....

"Ond" ras? jag blir så irriterad på sådant. Jag menar varför ska allting som inte liknar till exempel Federationens sociala samhälle kategoriseras som ont. Det är helt enkelt deras sätt att leva, dom kan inte hjälpa att deras instinkter fungerar på det sättet. I cardassiernas ögon är det antagligen människorna och alla dom andra raserna i Federationen som uppfattas som onda. Här kommer den goda Federationen och vill förgifta cardassierna med deras levnadssätt, om ni inte går med på dom här snälla reglerna så är du ond.

Exakt samma sak gäller borg, det är deras instinkter! Visst, det är en sak att inte tolerera deras levnadssätt och göra motstånd men att kalla dom onda det är bara korkat. Tigrar är så onda för att dom käkar andra djur.

Nu när jag tänker på det påminner Federationen och Borg liiiite om varandra, själva grundiden. Dom vill båda föra in raser i deras samhälle och få dom att leva exakt likadant med likadana regler.

Visserligen har dom ett val när det gäller Federationen... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att Star Trek behöver komma tillbaka till den rätta andan. De som skriver avsnitt borde ta och titta på de orginalavsnitt där Gene Roddenberry var involverad, och söka sin inspiration därifrån. Jag vill se fler mystiska raser och anomaliteter. Specielt i ENT borde de stöta på många raser som är övermäktiga i kraft och teknologi. Kirk stöte alltid på mäktiga varelser som Enterprise inte hadde en chans emot.

Fast det är klart, han hadde ju sin DroppKick, Den löste ju mycket. Artcher kanske kunde utveckla sin egen boddySlam eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de orden Jonathan, och grattis på födelsedagen.

För mig är Kirk och Co grunden/steriotypen för ST, och därför så borde enligt min mening, de följande serierna, filmerna och författarna till dessa, ständigt ha TOS som grundeläggande ritning i bakhuvudet när de gör skriver sinna avsnitt. Att utvidga ST och komma med nya raser eller vinklingar är ok, men dess ursprung får inte glömmas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid beskrivit TOS som en slags mystisk thriller, TNG som väldigt djup och cool, DS9 liknande fast mer action och Voyager liknande som TNG.

och ENT som dåligt...

Det var en väldigt sammanpressad beskrivning, fast originel och bra :) Men ENT är väl ändå lite lik TOS, är det inte lite mystik där också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att ENT inte har så mycket federation i sig, eftersom det är väldigt nytt. Men jag tycker det är intressant att se utvecklingen och hur allt blir till. Om man tänker efter så är det ju inte så mycket federation i TNG eller VOY heller, det är bara starkare direktiv från dom, men de är ju inte så involverade (visst är en och annan admiral med ibland).

Frågan är om en serie som utspelar sig ännu längre in i framtiden hade blivit så bra? Då får man ju hitta ett nytt koncept och jag tycker som Quiet att en råd tråd genom allt kunde vara intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...