Jump to content
Sign in to follow this  
OnO

Bästa kvinnliga karaktär

Vilken är den bästa kvinliga karaktären?  

99 members have voted

1. 1.

• Uhura
      7
    • Christine Chapel
      0
    • Janice Rand
      1
    • Beverly Crusher
      0
    • Deanna Troi
      4
    • Natasha Yar
      3
    • Lwaxana Troi
      6
    • Katerine Pulaski
      0
    • Kira Nerys
      12
    • Jadzia Dax
      9
    • Ezri Dax
      4
    • Leeta
      2
    • Kathryn Janeway
      16
    • B'Elanna Torres
      5
    • Kes
      3
    • Seven of Nine
      13
    • Naomi Wildman
      1
    • Hoshi Sato
      2
    • T'Pol
      7
    • Någon annan - specificera själv!
      4

Recommended Posts

Hej! Tänkte att även jag skulle prova på att göra en omröstning. 20 alternativ är max vad man kan ha, så jag valde de 20, i mitt tycke, viktigaste. Jag tycker att vi ska rösta fram den bästa kvinnliga karaktären. Vilka kriterier du själv prioriterar hos en kvinnlig karaktär får du avgöra själv. Självständighet, intelligens, skönhet, styrka, tja vad vet jag. rösta på nu.

Jag väntar lite med att avlägga min egen röst. Jag vill inte påverka valresultatet, men jag tycker att du ska rösta på... ;)

Edited by OnO

Kul röstning! Mitt val vara ganska självklart. I ST-världen är det en kvinna som på ett varmt sätt fått en plats i mitt hjärta, Kira Nerys. Det är så klart, som vanligt, andra kvinnor i ST som är speciella, men Kira är min favorit. :P

Hallå, vilken jättejobbig röstning. Ska man bara välja EN av den där högen med kvinnliga karaktärer du har skrapat ihop?? Kan jag inte få välja fem åtminstone?? Snääääälla?? :D

Nåja, efter mycket vånda så valde jag Janeway. Jag gillar henne som kapten och jag gillar Kate Mulgrews skådespelarprestation. Dessutom fick hon ju hem Voyager, det borde vara värt en röst tycker jag :)

Men jag är omåttligt förtjust i Jadzia Dax (inte Ezri dock - usch), båda damerna Troi, Kira, B'Elanna och 7of9 också.

De som jag känner att jag absolut INTE skulle rösta på är dock Dr Pulaski (usch, hon började med att förolämpa Data), Ezri (ingen kan ta över Dax efter Jadzia), Leeta (bimbo, bimbo, bimbo) eller Kes (hon är så dålig när hon skriker, så enkelt är det ;) )

Sen står ju Seska lite i särställning tycker jag. Hon är ju den enda skurken bland dem. Och en underbar skurk är hon också.... :) Det är ju det jag säger om Cardassians, de är bäst :cardassian:

Jag kunde knappt välja mellan Lawaxana och Janeway. Lawaxana vann eftersom hon är en biroll, och då är det så mycket som lämnas åt ens egen fantasi. Annars är hon härlig, rolig, mystisk, retlig. Hon är det mest färggranna i TNG någonsin :w00t:

Janeway är en klar tvåa, hon är som Voyagers mor samtidigt som hon är lustig (fast inte på det amerikanska sättet) och smart.

Efter dem två var det svårt, jag gillar Deanna Troi och de två TOS-kvinnorna Rand och Uhura.

Alla andra är för kvinnliga ;) :D <_<

EDIT: Kom å tänka på en sak. Varför är inte Guinan med? Även om hon inte finns med i eftertexterna så är hon ju en av de absolut bästa och är säkert mer popular än t.ex. Pulaski eller Chapel. Fanns hon med hade jag satt henne som min trea efter Lawaxana och Janeway.

Edited by Great Bird of the Galaxy

Jag håller med, Nu har jag givit skammen ett ansikte, naturligtvis ska Guinan vara med. Jag skrev först upp alla ur de ordinare "casten". Sedan kompleterade jag med andra återkommande damer, så som Rand, Lwaxana, Leeta, Naomi och Seska. Jag glömde Guinan, lika bra att erkänna detta :rodna:

Naturligtvis skulle hon vara med i stället för ex. Seska, som var en ren utfyllnad.

Kan inte editera detta tyvärr, kan Jocke byta ut Seska mot Guinan?

I alla fall, mitt eget val föll på Kira Nerys, som jag tycker har allt. Självständighet, styrka, skönhet, strategiskt kunnande (på sitt eget något hetlevrade bajoranska sätt).

Är det inte bättre att vi byter ut Seska mot "annan", så får vi med alla alternativ?

Det är över huvud taget bäst att vid sådana här omröstningar även ha med ett "övrigt"-alternativ som därmed täcker in det man inte tänkt på. Jag ändrade så ovan, men säg till om du vill ha det på annat sätt!

Är det inte bättre att vi byter ut Seska mot "annan", så får vi med alla alternativ?

Det är över huvud taget bäst att vid sådana här omröstningar även ha med ett "övrigt"-alternativ som därmed täcker in det man inte tänkt på. Jag ändrade så ovan, men säg till om du vill ha det på annat sätt!

<{POST_SNAPBACK}>

Jo du har rätt, Pjotr'k. Som vanligt

Det blir bra så här, kanon. Tack. :)

Fast det retar mig att jag glömde Guinan...

Väldigt svårt val att rösta på en viss speciel här. Det är många som är bra på sina sätt:

Katerine Pulaski:

Hennes stil rakt framåt precis som picard gav bra konfrontationer.

Lwaxana Troi:

Gillade inte hennes tjafsiga stil i TNG. Men efter avsnitten med henne och Odo så lyftes hennes karaktär mycket för mig.

Seven of Nine:

En av de (få) lyftande karaktärerna i voyager på sitt vis att blanda borg och mänsklighet.

Guinan:

Enda rollen jag sätt där jag tycker Woopi gör ett bra jobb. Guinan är på sitt vis unik genom att i även de mörkaste stunderna kunna ge ett bra och upplyftande råd.

Bara några av mina tankar av alla dessa roller...

Edited by Stranglehold

Jag var lite "trist"

Jag valde Uhura av mer "riktiga" skäl än den egentliga roll hon spelar i serien. Det var ju hon som för första gången? fick spela en viktig roll i serie i USA, trots att hon var färgad. Det var då inte normalt att färgade skådespelare fick spela något annat än betjänter eller dyligt. Sen vart det ett himla rabalder när Kirk kysste Uhura!! det påverkade rätt mycket d??..

Visst är jag trist :rodna:

Major Kira Nerys...

(men det är ju självklart. Eller hur?)

<{POST_SNAPBACK}>

Även om jag håller med dig i ditt val så förstår jag inte varför det skulle vara självklart. Det finns ju nitton andra alternativ att välja på och förmodligen är någon annan det självklara valet för någon annan.

Röstningen har nu pågått i tre veckor och Seven of Nine toppar den med fem röster. På andra plats ligger Kira Nerys med fyra röster. Tredjeplatsen innehas för närvarande av Jadzia Dax med tre röster.

Jag röstade på Janeway. Hon är den mest intressanta karaktären i hela voy. Jag tror att serien lyfts av henne. Jag minns hur imponerad jag blev av hennes röst när jag hörde den för första gången (hade köpt caretaker på vhs). MÄKTIG.

Voy låter henne även spela på sitt kaptensskap och ja, ...nog med rosor nu. En god tvåa tycker jag är hon i star trek 2, hon som skapat genesisprogrammet. Minns inte vad hon heter just nu.

Vad det gäller skurkar tycker jag vi har glömt Lursa och Bethor för att inte nämna Seela (tasha yars dotter). Dessa borde helt klart omnämnas som de coolaste skurkarna i star treks historia

Voy låter henne även spela på sitt kaptensskap och ja, ...nog med rosor nu. En god tvåa tycker jag är hon i star trek 2, hon som skapat genesisprogrammet. Minns inte vad hon heter just nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Dr Carol Marcus, även mor till Kirks son David :D

Jag valde faktiskt naiomi, men jag skulle behöva fler röster för det var en ritktig plåga att bestämma sig.

Men Naiomi blev det, en tjej som har som utser sig själv till kaptenens assistent innan hon ens gått ur skolan säger väll det mesta. Det är självförtroende

Jag röstade på Kathryn Janeway..men jag gillar ochså B'Elanna Torres. Deanna Troi skulle vara mitt andra val. Jag gillar karatärer med styrka, men som ochså har medkänsla för andra.

Edited by Kathryn Archer

Efter drygt 4 månaders röstande så kan man konstatera detta:

Kira Nerys, Kathryn Janeway och Seven of Nine har alla fått 5 röster och toppar omröstningen.

Jadzia Dax har fått fyra röster och skuggar ledar trion. B'Elanna Torres följer därefter på 3 röster.

Av detta kan vi utläsa att DS9 och Voyagers damer är väldigt poppis. :)

När det gäller TNG så är det, förutom möjligtvis Guinan, bara Natasha Yar som fått en enda futtig röst. Varken Pulaski, Crusher eller Troi har fått en enda röst. Inte ens av MrsRiker... ;)

Så TNG damerna är inte poppis, det kan vi också lungt konstatera. :(