Gå till innehåll

Idag


Mr Trek

Rekommenderade inlägg

  • Svar 445
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

JAF: Abby är kvar och det är inte ett katthalsband hon har utan ett hundhalsband :P Hon ska föreställa vara goth, jag som trodde det var en 90-talsfluga. Ses på lördag va?

Om jag orkar, Jag ska kolla på en konsert med Helene Sjöholm och Peter Jöback kvällen innan (och nej, inga katter inblandande...) med temat Sondheim 80 år så jag får väl se vad jag gör. Ev dyker jag upp till lunchen...

Halsband som halsband... Snyggt var det i alla fall. :wub: J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag orkar, Jag ska kolla på en konsert med Helene Sjöholm och Peter Jöback kvällen innan (och nej, inga katter inblandande...) med temat Sondheim 80 år så jag får väl se vad jag gör. Ev dyker jag upp till lunchen...

Halsband som halsband... Snyggt var det i alla fall. :wub: J.

Nej men usch, stackare :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag orkar, Jag ska kolla på en konsert med Helene Sjöholm och Peter Jöback kvällen innan (och nej, inga katter inblandande...) med temat Sondheim 80 år så jag får väl se vad jag gör. Ev dyker jag upp till lunchen...

Halsband som halsband... Snyggt var det i alla fall. :wub: J.

Nej men usch, stackare :(

Stackare? Jag ser fram emot en helt fantastisk upplevelse, dessutom med sveriges radios symfoni orkester vilket blir första gången jag hör en sådan live. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag orkar, Jag ska kolla på en konsert med Helene Sjöholm och Peter Jöback kvällen innan (och nej, inga katter inblandande...) med temat Sondheim 80 år så jag får väl se vad jag gör. Ev dyker jag upp till lunchen...

Halsband som halsband... Snyggt var det i alla fall. :wub: J.

Nej men usch, stackare :(

Stackare? Jag ser fram emot en helt fantastisk upplevelse, dessutom med sveriges radios symfoni orkester vilket blir första gången jag hör en sådan live. J.

Symfoniorkester är finfint men hu vad hemskt att sitta en hel kväll och lyssna på Sjöholm och Jöback gapa till deras sorts oljud som några definierar som musik. Tänk att det inte finns en övre begränsning på hur mycket hyllningar till parningsritualer man kan tonsätta. Stackars JAF :P :P

Idag har jag försökt att fotografera min Star Treksamling. Det var inget enkelt projekt att genomföra med tillgång till enbart en halvtafflig, eller snarare rejält tafflig, vänsterhand, som även den ska opereras i framtiden. Bilderna kommer att postas i rätt tråd.

Jag har även kollat på "Red Dwarf", som verkligen är jätterolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Ölback...Nej ingen flaming här! ;)

Red Dwarf är underbart! Så elak och låg humor inbakat i ett science fiction-äventyr! Hoppas att du har fått se elller kommer att se avsnittet då dom kommer till planeten då¨allt händer baklänges..hmm slutscenen där när dom ska gå på sitt skepp...ojoj :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag orkar, Jag ska kolla på en konsert med Helene Sjöholm och Peter Jöback kvällen innan (och nej, inga katter inblandande...) med temat Sondheim 80 år så jag får väl se vad jag gör. Ev dyker jag upp till lunchen...

Halsband som halsband... Snyggt var det i alla fall. :wub: J.

Nej men usch, stackare :(

Stackare? Jag ser fram emot en helt fantastisk upplevelse, dessutom med sveriges radios symfoni orkester vilket blir första gången jag hör en sådan live. J.

Symfoniorkester är finfint men hu vad hemskt att sitta en hel kväll och lyssna på Sjöholm och Jöback gapa till deras sorts oljud som några definierar som musik. Tänk att det inte finns en övre begränsning på hur mycket hyllningar till parningsritualer man kan tonsätta. Stackars JAF :P :P

Jag har även kollat på "Red Dwarf", som verkligen är jätterolig.

Och det säger du till en som har skrivit texter till en musikal och därigenom bidragit med ytterliggare några hyllningar till parningsritualer... :blink: Hm jag får nog se till att typcasta dig till roll så att du får höra på "oljudet" tills du gillar det av ren och skär pina. Sa jag att musikalen handlar om hundar? :D :P J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har vart en riktigt rolig dag idag! :D

Det började med den 2h långa resan till Göteborg sedan gick vi på båtmässan i några timmar och sen åt vi pizza på "Papa Joe's" :P

Sedan avslutade vi dagen i Göteborg med att gå på Avatar 3D. ;)

Jag tycker inte Avatar var en så bra film men det var verkligen en upplevelse. I betyg får den en stark 3/5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Ölback...Nej ingen flaming här! ;)

Red Dwarf är underbart! Så elak och låg humor inbakat i ett science fiction-äventyr! Hoppas att du har fått se elller kommer att se avsnittet då dom kommer till planeten då¨allt händer baklänges..hmm slutscenen där när dom ska gå på sitt skepp...ojoj :rolleyes:

LOL! Jo, jag har sett det avsnittet. En kompis till mig var generös nog att låna mig hela serien. Idag har jag sett några avsnitt till av Red Darf. Listers dialekt är ju bara för skön =)

Kunde jag läsa InFlames? :wub:

Och det säger du till en som har skrivit texter till en musikal och därigenom bidragit med ytterliggare några hyllningar till parningsritualer... :blink: Hm jag får nog se till att typcasta dig till roll så att du får höra på "oljudet" tills du gillar det av ren och skär pina. Sa jag att musikalen handlar om hundar? :D :P J.

För all del om du vill pajja din musikal. Jag kan tyvärr inte sjunga speciellt bra. Kan du inte tänka dig att skriva en musikal om något annat istället. T ex ta upp världens orättvisor. Kanske du kan lyssna lite på Midnight Oil för att få inspiration.

Igår var jag på Stockholm Trekkers Trekdag. Snackade lite med JAF där. Och självklart, hängde med mina "The Forgotten Models"-polare. Njöt av Star Trek. Käkade en av de coolaste kakorna jag någonsin sett; en robotkaka av choklad. Solange, som även är medlem på detta forum hade bakat den. Lillis tog kort. Hoppas han kan posta ett foto. JAF och jag försåg oss rikligt med denna delikatess. Mums. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en lös idé om en omvänd variant av "Sånger från vår fjärran jord" Kan visserligen bli lite hyllningar till mänskliga (och utomjordiska) parningsritualer där med men den idén borde kunna bli ett slagträ i miljödebatten *Som förövrigt kräver att utomjordingarna teminstingen ska ha svans...*

Vem har sagt att du ska sjunga, ro? Det räcker med att du dansar som Mistoffelees så blir det jättebra *Undrar om hon vet vem Misto är* :D J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då var katastrofen ett faktum :P Idag har jag varit på sjukhuset halva dagen. Handen ser tydligen bra ut och det verkar som om jag kommer få ta av den klumpiga ställningen om 2 veckor. Iaf tidvis. Och jag kommer få en mindre stödskena.

bilder på handen i den konstiga ställningen

Sedan har jag promenerat med en kompis och kollat på liveframträdanden av MUSE på youtube. Så funderar jag på att utöka star trek-samlingen, men behöver då förhandla om utrymmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga! Idag har jag iakttagit ett riktigt skräckexempel på hur en lärare inte ska vara, och det på just lärarhögskolan... Snubben var en arrogant, besserwissertyp som bara älskade att sätta folk på pottan inför hela klassen och idiotförklara personen i fråga. Hur är det möjligt att denna föreläsare är vår kursansvarige, som ska lära oss att vara lärare????? Ibland kan man undra hur de "tänker"...

En annan sak som är kul på ett väldigt ironiskt sätt är det faktum att när över hälften av alla lärarstudenter kuggade tentamen i förra kursen så sänktes gränsen för godkänt rejält. Bra pik till alla lärarstudenter - klarar eleverna inte gränsen så sänk den och du kommer kunna skryta med att du har (som hlk gör) Sveriges bästa lärarstudenter... Korruption när den är som bäst eh? Locka, locka, locka med fina tidningsrubriker, låt alla studenter söka sig till skolor med falska löften, det finns ingenting som heter rättvisa..... Wohooo, vad bra samhälle vi får tack vare Sveriges fina skolpolitik, Björklund åt folket (eller nej tack föresten! :arg: )! Men nu har jag spytt nog galla...

För övrigt har jag hälsat på mina älskade föräldrar idag :) och planterat blommor till i sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte tar illa upp RoLaren, men den ena bilden ser lite komisk ut, då din hand ser ut som den som står i bokhyllan bakom. :rodna: :P

LOL! Det var meningen, faktiskt. En liten jämförelse. Mumiehanden i bokhyllan ska egentligen hålla i ett foto. Denna fina "fotoram" är från Mummy - the ride och vanligtvis sitter det ett foto av familjen i den. Hehe. Udda. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga! Idag har jag iakttagit ett riktigt skräckexempel på hur en lärare inte ska vara, och det på just lärarhögskolan... Snubben var en arrogant, besserwissertyp som bara älskade att sätta folk på pottan inför hela klassen och idiotförklara personen i fråga. Hur är det möjligt att denna föreläsare är vår kursansvarige, som ska lära oss att vara lärare????? Ibland kan man undra hur de "tänker"...

En annan sak som är kul på ett väldigt ironiskt sätt är det faktum att när över hälften av alla lärarstudenter kuggade tentamen i förra kursen så sänktes gränsen för godkänt rejält. Bra pik till alla lärarstudenter - klarar eleverna inte gränsen så sänk den och du kommer kunna skryta med att du har (som hlk gör) Sveriges bästa lärarstudenter... Korruption när den är som bäst eh? Locka, locka, locka med fina tidningsrubriker, låt alla studenter söka sig till skolor med falska löften, det finns ingenting som heter rättvisa..... Wohooo, vad bra samhälle vi får tack vare Sveriges fina skolpolitik, Björklund åt folket (eller nej tack föresten! :arg: )! Men nu har jag spytt nog galla...

För övrigt har jag hälsat på mina älskade föräldrar idag :) och planterat blommor till i sommar.

Fast det där är nog inget man ska beskylla Björklund för. Det är något som pågått år efter år nu. Det är ett fakturn att studenterna blir sämre för varje år som går nu. Detta har gällt sen något decennium tillbaks.

Ansvaret tycker jag snarare ligger på socialdemokratisk grundskole- och gymnasiepolitk.

När det gäller matte (som jag antar att du syftar på) tror jag iaf en viktig del i lösningen vore att kasta ut den satans miniräkanren/räknedosan ur undervisningen. Hade gymnasieböckerna skrivits om så att räknare inte hade behövts och istället att folk faktiskt hade behövt tänka så skulle vi inte ha de problen som vi idag har på högskolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cool fotoram...Var hittade du den?

skoj med ironin i bilden.

Den är köpt på Universal Studios theme park i Orlando. I affären som ligger precis vid "The revenge of the Mummy - the ride".

Fast det där är nog inget man ska beskylla Björklund för. Det är något som pågått år efter år nu. Det är ett fakturn att studenterna blir sämre för varje år som går nu. Detta har gällt sen något decennium tillbaks.

Ansvaret tycker jag snarare ligger på socialdemokratisk grundskole- och gymnasiepolitk.

När det gäller matte (som jag antar att du syftar på) tror jag iaf en viktig del i lösningen vore att kasta ut den satans miniräkanren/räknedosan ur undervisningen. Hade gymnasieböckerna skrivits om så att räknare inte hade behövts och istället att folk faktiskt hade behövt tänka så skulle vi inte ha de problen som vi idag har på högskolan.

Man behöver väl ingen miniräknare för gymnasiematte väl. Formelsamling med tabeller räcker långt. Elever får en chock när de kommer till högskolor där man inte får använda annat än penna och sudd på mattetentorna. Jag har räknestuga här hemma och det förvånar mig att vissa gymnasieelever inte kan räkna med bråk eller kan de mest elementära räknelagarna eller ens alla räknesätten :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill säga att det är så på högstadiet också. När man kommer till de "svårare" talen får vi alltid miniräknare. Jag brukar dock hålla mig till att göra allt i huvudet så länge det går :) Det är väll helt enkelt så att skolan satsar på att lära oss sätten att räkna ut saker, inte hur man ska genomföra det... (Det där blev kryptiskt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det där är nog inget man ska beskylla Björklund för. Det är något som pågått år efter år nu. Det är ett fakturn att studenterna blir sämre för varje år som går nu. Detta har gällt sen något decennium tillbaks.

Ansvaret tycker jag snarare ligger på socialdemokratisk grundskole- och gymnasiepolitk.

När det gäller matte (som jag antar att du syftar på) tror jag iaf en viktig del i lösningen vore att kasta ut den satans miniräkanren/räknedosan ur undervisningen. Hade gymnasieböckerna skrivits om så att räknare inte hade behövts och istället att folk faktiskt hade behövt tänka så skulle vi inte ha de problen som vi idag har på högskolan.

Nej jag snackade faktiskt inte matte alls, utan pedagogik - vilken var den löjligt lätta kursen så många kuggade tentamina på. Vad gäller miniräknaren och matematik är det något som nöts i många diskussioner på högskolan. Det är ingen lösning att ta bort miniräknaren helt, det tillhör allmänbildning att kunna använda sig av den på rätt sätt och således går den inte att ta bort ur utbildningen helt, för vem ställer upp komplicerade operationer på papper ute i verkliga livet? Nej miniräknaren behövs, men ska inte vara dominant, den bör endast användas med måtta, och på rätt sätt för att inte ta överhanden och stävja elevernas taluppfattningsförmåga.

Vad gäller Björklund är det sant att han inte är "roten till det onda", det har jag inte påstått. Däremot vill han mad sin politik driva denna förkastliga politik vidare ytterligare genom att ge skolor som inte når upp till målen mindre av skattepengarna, and there you go - mer missvisande betyg för att skolan ska nå målen, och gör de inte det och får mindre pengar, hur har någon egentligen vunnit på det? Det bidrar knappast till att göra skolan bättre. Skolan förlorar viktiga resurser, eleverna förlorar kvalitativ undervisning och får sämre skolmiljö då standarden sänks och samhället förlorar en potentiellt bra skola - alla förlorar... Nej det är bättre att använda andra medel för att nå en bättre måluppfyllelse. Vilka medel? Det varierar naturligtvis från fall till fall.

Men den här diskussionen hör egentligen inte hemma här och vill du diskutera detta ämne vidare föreslår jag att du öppnar en ny tråd eller tar det via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...