Expendable Ensign Postad 2 November, 2002 Rapport Postad 2 November, 2002 En fundering över det här med hologram: Många datorspel nu för tiden innehåller relativt avancerad AI för att styra olika karaktärer. Ofta är dessa programmerade att visa mänskligt beteende. Frågan är, ska dessa räknas som levande varelser eller inte. Vart går egentligen gränsen?
sweetycow Postad 3 November, 2002 Rapport Postad 3 November, 2002 Flesh and blood part 1 & 2 Jag är måttligt trött på doktorn redan och de här avsnitten var värre än någonsin. Betyg: 2/10 Känns som jag slösade bort två söndagskvällar i onödan. Hoppas verkligen att resten av avsnitten är sevärda.
The Borg Postad 4 November, 2002 Rapport Postad 4 November, 2002 Jag måste nog säga att detta var ett intressant dubbelavsnitt Tycker doctorn visar mer och mer mänskliga drag och gör fel... jag måste nog ge 7/10 Såg en borg bland hologramen men inget kunande av denna... Dom skulle kuna använda borgteknologi, men han sprang mest runt och visade upp sig... annars så hadde betyget höjts....
Mr Borg Postad 4 November, 2002 Rapport Postad 4 November, 2002 Jo, det var lite lustigt att inte Borgen kunde något. Part 2 då, för ettan har jag redan skrivit om. Tyckte inte 2:an var lika bra som ettan faktiskt. Jobbigt att Voy bara hela tiden ska koncentrera sig runt vissa personer med hela tiden... 4/10 får det. (Och att Voy ska vara så himla oslagbart och bäst hela tiden, med bästa besättningen och bästa skeppet trots att de andra skeppen är 40 ggr så stora....)
Morn Postad 4 November, 2002 Rapport Postad 4 November, 2002 (Och att Voy ska vara så himla oslagbart och bäst hela tiden, med bästa besättningen och bästa skeppet trots att de andra skeppen är 40 ggr så stora....) Sen också att Voy är ett skepp som varit utan kontakt med Star fleet på flera år och att dom inte kunnat uppdatera/reparera skeppet till fullo som dom skulle kunnat om dom varit i AlfaQ. Sen så är styrre delen av the crew rookies. Men det vet vi alla att de som gör voy säsong 3-7 inte bryr sig om sånna saker
Sotunk Postad 4 November, 2002 Rapport Postad 4 November, 2002 Jag ger "Flesh and blood" som helhet 6/10 i betyg. Som jag redan skrivit i det här ämnet, så kan jag inte känna sympati för hologram och anser dem inte vara medvetna varelser. Därför tycker jag också dem är trista och eftersom avsnittet handlar om just hologram så blev alltså hela avsnittet tråkigt, tråkigt, tråkigt. Jag tyckte inte om Hirogen-ingenjören heller. Han kändes alldeles för mjäkig. Jag kunde också ha klarat mig utan synen av Doktorn med det där bamsevapnet i slutet. Jag håller med Mr Borg och Morn om oövervinneliga Voyager.
Essray Postad 4 November, 2002 Rapport Postad 4 November, 2002 Flesh and Blood, var ett halvbra avsnitt. Tyckte det var tänkvärt att se hur maktgalen Iden blev. (Och det som doktorn sa om att han inte ville bli dyrkad, tror jag inte på, han skulle säkert älska det ;) ). Tråkigt att den skulle göra en så klyschig scen med doktorn/Iden. Så trist att se Good Guy vs. bad Guy, och att det är helt avgörande för slutet. . Däremot var det ju kul att se att de fortfarande har ett animations-team anställt. Tidigare har de ju kört med samma "Voyager i warp"-animation i säkert ett 10-tal avsnitt. <_< Men Morn: Efter 7 år i delta-kvadranten kan man väl ändå inte riktigt räkna besättningen som rookies?
Morn Postad 4 November, 2002 Rapport Postad 4 November, 2002 Men Morn: Efter 7 år i delta-kvadranten kan man väl ändå inte riktigt räkna besättningen som rookies? Sant Men Tänk på att ddet bra är några som har erfarenhet som är att tala om. då det är få som gör olika saker. Då ingen "slutar" på voy så är chansen för byta arbetsuppgift samt att öka i rang. Så det är nästan bara Janway, Kim, Chukles, 7, Torres, Tuvok, Paris, doktorn, kes, neelix som får en erfarenhet som räknas. Kim är efter 7 år fortfarande bara Ensin. hade han varit på ex ent hade han troligen varit Lg redan.
Turambar Postad 4 November, 2002 Rapport Postad 4 November, 2002 Flesh and blood II bättre än 1an..... 9/10
Lis@ Postad 6 November, 2002 Rapport Postad 6 November, 2002 Flesh and blood 2 det var väl ett trevligt avsnitt men jag missade (sorgligt nog ) 1:an. Så först fattar man inte ett dugg men "dimman lättar" tillslut och.. det var ett bra avsnitt.
Lieutenet Lind Postad 8 November, 2002 Rapport Postad 8 November, 2002 Flesh and blood 1 och 2 båda var bra har sett dom tidigare... ger dom båda: 7.5/10
Captain Proton Postad 17 November, 2002 Rapport Postad 17 November, 2002 FLESH AND BLOOD part 1 å 2 Bra avsnitt jag tycker bara att doktorn borde straffas av Kaptenen. Iden kunde ju faktist förstöra hela skeppet genom att Doktorn gav Voyagers sköldfrekvenser till honom. Tex. så kunde Kaptenen ta hans mobila sändare ifrån honom i nån månad. Hon satte ju faktist Paris i "the brig" i episod "thirty days". Captain Proton to the rescue.
Grand Nagus Mak Postad 17 November, 2002 Rapport Postad 17 November, 2002 FLESH AND BLOOD part 1 å 2 Bra avsnitt jag tycker bara att doktorn borde straffas av Kaptenen. Iden kunde ju faktist förstöra hela skeppet genom att Doktorn gav Voyagers sköldfrekvenser till honom. Tex. så kunde Kaptenen ta hans mobila sändare ifrån honom i nån månad. Hon satte ju faktist Paris i "the brig" i episod "thirty days". Doktorn borde straffas tycker jag med. Kapt. Janeway snackade ju en massa om att han blev mer mänsklig. Då måste han ju också kunna stå till svars för sina handlingar.
Sotunk Postad 17 November, 2002 Rapport Postad 17 November, 2002 "Shattered" får 5/10 av mig. Usch usch, vilket hemskt avsnitt. Den enda ljusglimten är Chaotica-scenen ( ). Storyn är otroligt osannolik och ologisk och jag kan inte se på avsnittet som annat än en parodi på hela Voyager-serien.
poth_99 Postad 17 November, 2002 Rapport Postad 17 November, 2002 "Shattered" får 5/10 av mig. Usch usch, vilket hemskt avsnitt. Den enda ljusglimten är Chaotica-scenen ( ). Storyn är otroligt osannolik och ologisk och jag kan inte se på avsnittet som annat än en parodi på hela Voyager-serien. Nu är vi helt överens Måste erkänna att jag somnade de sista minuterna (den var så dååålig) Nä, dax att gå å sova på riktigt arbetsveckan väntar "Ill be back" (like Arnold) B)
Essray Postad 17 November, 2002 Rapport Postad 17 November, 2002 Jag tyckte "Shattered" var ett ganska bra avsnitt, trots att jag vanligen inte gillar tids-paradoxer, roligt att det tog lite tid att lösa problemet. Sedan så är det ju alltid roligt när Icheb är med . Hade iofs redan sett det på treff, men det är ju kul att leta översättningsmissar, som att "First Officer" blev "Högra hand". Fast jag tycker dock att de sista scenerna inte gick ihop. Om nu Chakoyay kom ihåg vad som hände i de andra tidsramarna, när allt var tillrättalagt, så borde alla de som gått igenom de barriärerna också kommit ihåg det som hände. Och i "den rätta" tidsramen var ju Chakotay egentligen i Janeways hytt. Och så var det ju inte Red Alert i Maskin heller, som det skulle ha varit. <_< *Liten Spoiler* * * * Och, om nu tidslinjen blev helt återställd borde ju det betyda att det skulle gå som i den framtid man fick se, med gamle Icheb alltså. Ovh det vet ju alla som sett Endgame att det inte gör (fast där ändrar de ju på allt ändå, när jag tänker efter, så det kanske funkade iaf). Usch, man blir ju yr i huvudet av alla dessa tidsparadoxer.
Grand Nagus Mak Postad 17 November, 2002 Rapport Postad 17 November, 2002 "Shattered" får 5/10 av mig. Usch usch, vilket hemskt avsnitt. Den enda ljusglimten är Chaotica-scenen ( ). Storyn är otroligt osannolik och ologisk och jag kan inte se på avsnittet som annat än en parodi på hela Voyager-serien. Fullt så dåligt var det väl inte... Tycker det var rätt kul, på ett nostalgiskt vis. Lite som "Shades of Gray" från TNG. "Get up to date with Star Trek Voyager" 6.5/10
ickamicka Postad 17 November, 2002 Rapport Postad 17 November, 2002 SHATTERED jag tycker det var ett bra avsnitt. kul att se Naomi Wildman och Icheb som vuxna blev lessen när Tuvok dog , tänkte för mig själv att kommer han vara död sen oxå? men NEJ så får det ju inte bli. tur att det gick väl för dem Avsnittet får 7/10 av mig
Sotunk Postad 18 November, 2002 Rapport Postad 18 November, 2002 "Shattered" får 5/10 av mig. Usch usch, vilket hemskt avsnitt. Den enda ljusglimten är Chaotica-scenen ( ). Storyn är otroligt osannolik och ologisk och jag kan inte se på avsnittet som annat än en parodi på hela Voyager-serien. Fullt så dåligt var det väl inte... Tycker det var rätt kul, på ett nostalgiskt vis. Lite som "Shades of Gray" från TNG. "Get up to date with Star Trek Voyager" 6.5/10 Jo, fullt så dåligt var det faktiskt. det lyckades inte ens få fram några känslor av nostalgi hos mig. Jag har inte sett "Shades of grey", så jag kan inte jämföra. Men är det inte det avsnittet som brukar röstas fram som det absolut allra sämsta avsnittet av TNG någonsin? Tycker mig har sett en övervägande majoritet uttycka avsky mot det avsnittet på andra forum .... Usch, ett avsnitt som jag aldrig vill se igen. Kan bara tänka mig Robert Beltrans reaktion när han fick manuset till det - han måste antingen ha blivit alldeles grön i ansiktet eller bara ha hånskrattat en halvtimme i sträck, eller alternativt en kombination av båda. Också: * Jag avskyr Icheb (förlåt Essray ) * Att försöka hitta logiska förklaringar till händelserna i "Shattered" är som att hitta en nål i en höstack, så det finns ingen poäng att leta efter dem Essray ;) * Jag skulle inte kalla "högra hand" en översättningsmiss. * Tyckte att den s.k. sorgliga scenen med Tuvok var väääldigt krystad. ... ska sluta gnälla nu
Pjotr'k Postad 18 November, 2002 Författare Rapport Postad 18 November, 2002 Jag förstår inte varför ni var så besvikna på avsnittet. Jag för min del älskar tidsparadoxer, så avsnittet var en höjdare. Att det tog tid att lösa problemet var också bra, som någon skrev här uppe. Fundering: Fanns verkligen Första Tidsdirektivet vid tiden för Voyagers avfärd från solsystemet? Jag trodde att det introducerades av kapten Braxton när han stötte på Voyager första gången. Fundering 2: Borde inte transporteringen av Chakotay, efter att han blivit skadad, varit svår att genomföra, eller genomfördes skadan på skeppet successivt? Transporteringen kanske lyckades för att den gjordes sekunder innan hela skeppet var satt i temporaltillstånd? Sedan till frågan om att Chakotay skulle ha befunnit sig i Janeways hytt när skadan skedde - det var ju definitivt inte så. De fastnade i revan när han och Janeway var tillsammans, men när själva skadan på skeppet skedde befann han sig vid Warphärden, ingen annanstans. Sammantaget ett mycket bra avsnitt, men det finns bättre inom tidsanomaliavsnitten (Fury, t.ex., eller det där avsnittet i första säsongen när Tom och Janeway fastnar på en planet). Betyget blir 7/10.
Nina Janeway Postad 18 November, 2002 Rapport Postad 18 November, 2002 Men Shattered var ju underbart! Det är ett av de bästa VOY-avsnitten nånsin! Här kommer min recension av det, från min egen Voyager-sajt: =/\= VOY711 Shattered: Voyager får stora problem när ett stort konstigt moln kommer i dess väg och alstrar blixtar som slår ner överallt i skrovet. Janeway beordrar evakuering av vissa däck men när Chakotay plötsligt kommer till Maskin, så slår en "blixt" ner i warphärden och träffar honom i pannan. När han sedan vaknar upp i sjukhytten och får reda på vad som har hänt, så anar han genast oråd när doktorn påminner honom om att han inte kan existera utanför sjukhytten - när vi alla ju vet att så inte är fallet. Chakotay kommer sedan till bryggan, där Janeway med håret i en knut undrar hur i hela friden han har kommit ombord. Sedan, i turboliften med säkerhetsofficererna som ska eskortera honom till arresten, försvinner dessa ut i tomma intet, och Chakotay kommer sen till Maskin bara för att finna att Seska och hennes Kazon-kumpaner har tagit över alltihopa. Det står nu klart att Voyager-skeppet är uppdelat i olika tidszoner, och Chakotay måste ta 2371-års Janeway till hjälp, vinna hennes förtroende, för att bringa ordning i kaos. Ahh, det här avsnittet har jag sett fram emot länge! Precis det avsnitt som är både roligt, spännande, en aning snopet och har en rolig dialog. Sedan kan man säga att det är lite av kulturkrockar också, fastän det "bara" skiljer ca 20-22 år mellan tidszonerna. Förutom att åka bakåt i tiden, åkte Chakotay även fram i tiden till ett Astrometric-labb med en vuxen Icheb och Naomi Wildman! Det var kul att se. Och sen när Janeway, helt ovetande, kommer till Tom Paris holodäckprogram Captain Proton med Dr. Chaotica, som vi ju senast såg i Bride of Chaotica! (VOY512). Nu tror ju Chaotica att hans älskade Queen Arachnia har kommit tillbaka... Men det är ju förstås allt en smidig plan som Janeway, Chakotay och en återassimilerad Seven of Nine har kommit på. Alla tre från varsin tidszon. Det är alltid så, att när någon kommer från framtiden så har folk svårt för att lita på och acceptera honom/henne (kanske inte så konstigt), man vet ju aldrig vad de har i kikaren. Precis som Seven of Nine i Relativity (VOY524), när hon försöker vinna Janeways förtroende. Sen kom jag att tänka på Projections (VOY202) också. Dessutom är Seska alltid lika elak... Basics (VOY226-301)). Jag älskar det här avsnittet, en riktig guldklimp! The Temporal Directive och allt som har med tidsresor att göra, kommer alltid att stå högt i kurs hos mig. Och någonting säger mig att säsong 7 kommer att bli Voyagers allra bästa. 5 av 5. Exakt så tycker jag
Nina Janeway Postad 18 November, 2002 Rapport Postad 18 November, 2002 Jag förstår inte varför ni var så besvikna på avsnittet. Jag för min del älskar tidsparadoxer, så avsnittet var en höjdare. Att det tog tid att lösa problemet var också bra, som någon skrev här uppe. Fundering: Fanns verkligen Första Tidsdirektivet vid tiden för Voyagers avfärd från solsystemet? Jag trodde att det introducerades av kapten Braxton när han stötte på Voyager första gången. Fundering 2: Borde inte transporteringen av Chakotay, efter att han blivit skadad, varit svår att genomföra, eller genomfördes skadan på skeppet successivt? Transporteringen kanske lyckades för att den gjordes sekunder innan hela skeppet var satt i temporaltillstånd? Sedan till frågan om att Chakotay skulle ha befunnit sig i Janeways hytt när skadan skedde - det var ju definitivt inte så. De fastnade i revan när han och Janeway var tillsammans, men när själva skadan på skeppet skedde befann han sig vid Warphärden, ingen annanstans. Sammantaget ett mycket bra avsnitt, men det finns bättre inom tidsanomaliavsnitten (Fury, t.ex., eller det där avsnittet i första säsongen när Tom och Janeway fastnar på en planet). Betyget blir 7/10. Som sagt så är jag inte besviken :P och som svar på dina funderingar: Fundering 1: Hmm, det där var en svår fråga, jag vet faktist inte.... som Janeway säger i Timeless: "My advice in understanding time paradoxes is.... don't even try." *lol* Fundering 2: Nja, när blixtarna slog ner i Voyager så delades ju skeppet upp i tidszoner med en gång, eller? och Chakotays jobb var att ställa allt till rätta igen. Men ja, skeppet var nog inte så skadat så att en transportering skulle misslyckas.... Japp, skadan skedde när han var vid warphärden, för det verkar som att den är ett slags "medium" som man kan använda för tidsresor, som Kes gjorde i Fury. Och det är väl för att warphärden innehåller en massa olika ämnen som antimateria, deuterium och liknande. Nu var det iofs ett tag sen jag såg Shattered, borde titta på det igen eftersom det är så bra jag tittar nämligen nästan aldrig på det när det kommer på TV. :P Och jag använder 1-5 skala när jag betygsätter. 5 av 5, hehe.
Quiet Postad 18 November, 2002 Rapport Postad 18 November, 2002 Avsnittet "Shattered" (#257) var förut ett av mina absoluta favoritavsnitt i sjunde säsongen, dels för den smått fantastiska storyn, för leken med karaktärernas egenheter och Voyagers förflutna och alla tidsresor som ställer till det en massa. Såg det på treff för ett tag sedan, och stämningen var väldigt hög (folkets jubel när Borg-Seven assimilerar Seska!) och avsnittet blev ju inte sämre. Nu när jag tittade på det hemma kom jag på mig själv med att sitta och klappa händerna och skratta högt när det var som bäst, men det var ändå väldigt mycket bättre på treff. Sammanfattning: omständigheterna som råder när man ser avsnittet betyder mer än man tror. Totalt: 7 / 10 Svar till er som tyckte att avsnittet var 'osannolikt' eller 'ologisk' har jag bara en sak att säga: vad jämför ni med? Vad är sannolikt med ett rymdskepp som kan färdas många gånger snabbare än ljuset som är ute och utforskar planeter 70 000 ljusår från jorden? Eller ens att de träffar aliens? Jag läser en delkurs om genrefilm just nu, och genrekonventionerna för sci-fi är i det stora hela väldigt ologiska över huvud taget. Handlingen i det här avsnittet är en medveten lek och förlängning av dessa konventioner. Visst, det är jätteosannolikt, men vad jämför ni med?
Morn Postad 18 November, 2002 Rapport Postad 18 November, 2002 En sak som jag tänkte på. Om saker inte kan pasera genom bariäreran. (undatag om dom är gjorda av doktorns serum) och om folk inte kan pasera utan serum. hur kommer det sig då att kläder kan det???. Dom är ju inte gjorda som serumet och vad jag vet så finns det ingen koppling mellan kläder och den som har på sig dom (föruton att dom har dom på sig) så då borde alls janeway mfl. inte ha några kläder på sig när dom har passerat en barriär. Nu snackar jag "ologik"
Sotunk Postad 18 November, 2002 Rapport Postad 18 November, 2002 Svar till er som tyckte att avsnittet var 'osannolikt' eller 'ologisk' har jag bara en sak att säga: vad jämför ni med? Vad är sannolikt med ett rymdskepp som kan färdas många gånger snabbare än ljuset som är ute och utforskar planeter 70 000 ljusår från jorden? Eller ens att de träffar aliens? Jag läser en delkurs om genrefilm just nu, och genrekonventionerna för sci-fi är i det stora hela väldigt ologiska över huvud taget. Handlingen i det här avsnittet är en medveten lek och förlängning av dessa konventioner. Visst, det är jätteosannolikt, men vad jämför ni med? Jag kanske skulle ha uttryckt mig lite tydligare. Ja, det är Science Fiction, jag är mycket väl medveten om det. Men storyn i det här avsnittet var för långsökt, för otrolig, för osannolik. Kort sagt: Det var alldeeeeles för mycket tyngdpunkt på fiktion. Kom igen! Skeppet delades upp i olika tidperioder, där skeppets olika delar alltså befann sig både på 10 000-tals ljus år ifrån varandra och årtal ifrån varandra, men ändå så var det på något otroligt sätt sammankopplat. Det vara bara för mycket för mig! Så vad jämför jag med? Tja, resten av Star Trek antar jag (framför allt de övriga serierna). Jag ser fortfarande på avsnittet som ett medvetet sätt från TPTB's sida att parodisera Voyager.
Rekommenderade inlägg