Gå till innehåll

Musiken


Quiet

Rekommenderade inlägg

Jag är personligen ett stort fan av Jerry Goldsmith, James Horner och Alexander Courage. De har ju använt instrumental musik spelad av orkester i de tidigare serierna (förutom Tos). Men i Enterprise är det annorlunda. Vad tycker ni? Instumental eller med sång, vilket är bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag tycker faktiskt att låten i Enterprise passar bra till introt, men kan inte tänka mig TNG utan den instrumentala musiken och Picard "Space, the final frontier...", jag ryste första gången jag hörde det. Tycker faktiskt att introt till Voyager är lite tjatigt nu när man har hört det några hundra ggr, i DS9 så ändrar dom ju lite på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voyagers var bland det vackraste jag hört, när jag hörde det första gången. Där kan man verkligen tala om rysning. DS9 tyckte jag dock var ännu bättre, det var bättre sammansatt. Sedan att de ändrade den utmed vägen var smart.

Voyagers intro har blivit, som du säger Jocke, lite uttjatat. Nu ryser jag inte längre, utan spolar hellre fram bandet (om det är video jag har) förbi musiken. Kan det inte vara lite snabbare prägel på musiken?

Den IMM bästa Trek-musiken är från Insurrection. Den är uppdelad i flera sektioner. En längre romantisk del och en mer skrämmande "farofylld" musik. Den kan jag lyssna till många gånger mer.

Med tiden blir väl tyvärr även den uttjatad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största problemet med att ha en pop-låt i introt tror jag är att den blir omodern o tjatig mycket snabbare än instrumentalt. Även om låten är ganska bra.

Det är ju nån här på forat som sagt att det är nysakapnde några gånger, och det kanske kan stämma. Men jag är nog lite konservativ isåfall. TNG-introt skaper fortfarande rysningar. Och jag tvekar på att jag kommer få rysningar av Russell Watson om 15 år. Men man vet ju aldrig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ryser fortfarande rätt ordentligt när jag kollar på Tng. Även Voyager, men för att inte nöta ut tongångarna spolar jag också förbi introt.

Tng-musiken är imm den bästa hitils, även om den fanns redan till Tos-filmerna. Men den håller verkligen fortfarande.

Picards lilla "tal" är ju kult. Jag kunde det utantill när jag var 11 år. :)

Voyager-temat är verkligen superbra, men jag tycker inte att den är så sci-fi på nåt sätt.

Fick inte Goldsmith/Chattaway en Emmy för bästa musiktema till Voyager?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Space, the final frontier. These are the voyages of the starship Entserprise, it's continuing mission to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilisations. To boldly go where no man has gone before.

sen här även denna version förekommit i Tos:

Space, the final frontier. These are the voyages of the starship Entserprise, it's ongoing mission to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilisations. To boldly go where no man has gone before.

eller:

Space, the final frontier. These are the voyages of the starship Entserprise, it's five year mission to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilisations. To boldly go where no man has gone before.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

TNG temat kommer från Star Trek the motion picture. Sen säger Picard "where no one has gone before". Låten till Enterprise är bra, men man blir nog trött på den fortare än t ex Voyagers som jag har börjat tröttna på. Snabbspolar oftast på introt oavsett vilken ST serie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Mycket möjligt!

Den är verkligen bra, i klass med Voyager-musiken. Men jag vet inte om den passar riktigt. Den passar på eftertexterna, men jag vet inte om den passar till förtexterna.

Den är pampig med mycket trumpeter, men det är lite för mycket ritardando över det. Alltså att det går långsammare mot slutet, och jag vet inte riktigt om det passar just där.

Jag röstar fortfarande på Russel Watson. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Oki, jag inser att det här är inte riktigt trekkigt, men några kanske finner det intresant så jag tar upp det här.

Bandet "The Calling" släpper sin debut skiva i Sverige den 15e April, Camino Palermo heter den. Har laddat hem låtarna via Kazaa och fann att iaf jag tyckte de var rysligt bra, så det är ett givet köp.

Nu kanske några undrar vad kopplingen till Trek är. Jo, några av er kanske kommer ihåg de tidigast "Promotional Videos" som släppts till Enterprise. Där lirades en låt som ganska snabbt belv populär hos de som inväntade serien, Låten "Wherever you will go" spelades just av The Calling och kommer bli den ledande singlen på deras debut album.

För er som missade dessa trailers eller undrar vilken låt det är jag menar kan titta in på www.vidiot.com :s sida för Enterprise. Låten finns i ett flertal av de tidigare trailerna bland annat "NASA". Du kan hitta dem här påVidiots Enterprise sida med trailers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...