Gå till innehåll

vad ska nästa ST-serie handla om?  

82 medlemmar har röstat

1. 1.

• Två säsonger till på Voyager
      14
    • Ett skepp som hamnar i 1000-talets Sverige
      3
    • Neelix liv efter Voyager
      1
    • Klingons attack mot Federationen
      13
    • Ett skepp som hamnar i en annan galax
      8
    • Ett skepp vars jobb är att infiltrera Flödesrymden
      5
    • Livet på en Space Dock
      11
    • Ett skepp som hamnar i Star Wars universumet
      8
    • Inget ST borde läggas ner
      10

Rekommenderade inlägg

Postad

Jag skulle gärna se att nästa serie utspelade sig på en starbase. En starbase är ju jättelik med tusentals officers, crew, civila och besökare. Det bäddar ju för intriger. Särskilt med skepp som dockar lite då och då. Och för att serien inte blir seg kan ju starbasen ligga typ på gränsen till det romulanska eller cardassiska imperierna.

Serien får gärna utspela sig typ 20 år innan TNG. Det hade varit kul att se hur kriget med Cardassia bröt ut. Dessutom skulle ju luckan mellan TOS och TNG inte bli lika stor.

Kaptenen måste vara utomjording den här gången. Det börjar kännas för vanligt med mänskliga kaptener. Fast ingen vulcan, det skulle bli för segt efter ett par säsonger. En andorian hade inte varit så dumt. Dessutom måste 1/2 av besättningen vara kvinnor. Jag är så trött på att kvinnorna bara utgör 1/3 eller 1/4 av besättningen. Könsdiskriminering hör inte hemma i det 24:e århundradet.

• Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Jag har kanske nämt detta innan, men jag skulle gärna vilja se en serie som utspelar sig i framtiden( typ efter VOYAGER) . Själva iden går ut på att istället för att åka runt i en rymdskepp så finns det en divison inom Starfeelt som reser i tiden. Killen från framtiden (2400-talet tror jag att det var.) i Enterprise kom ju från någon sådan division.

En annan ide är att det utbryter ett stort intergalaxtiskt krig och att man följer då en besättning. Detta krig pågår i flera år, sakta med säkert återbyggs Starfeet och federationen. Själva iden är inte omöjligt och man kan hitta många intressanta avsnitt i och med detta. Frågan är ju bara vem som attackerade Starfleet och varför. Man kan ju tänka sig att det var Romulans, men jag kan tänka mig en mer värre fiende. :klingon:

Vad tycker ni om iden? :vulcan:

Dessutom måste 1/2 av besättningen vara kvinnor.

Jag är så trött på att kvinnorna bara utgör 1/3 eller 1/4 av besättningen.

Könsdiskriminering hör inte hemma i det 24:e århundradet.

Jag håller med, det ska vara mer kvinnor i besättningen.

Kaptenen måste vara utomjording den här gången

Intressant ide. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en utomjording till kapten.

Varför inte en Betazoid eller Klingon. :klingon:

Postad

Och sen skulle det vara kul att få se mer av besättningen. Trots att det finns 100:a tals besättningsmän så får man nästan aldrig se skymten av någon...lite tråkigt.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag vill se... STAR TREK - CHRONICLES (mitt arbetsnamn)... med en fortsättning på händelserna i TNG, DS9 och Voyager. Jag vill se Captain William T Riker's i rollen som befälhavare på Enterprise NCC1701-E (med E som i Enterprise). Jag vill veta vad som hände med Ensign Sito (självklart överlevde hon), Ro Laren och W.Thomas Riker... Jag vill veta varför Q valde att dyka upp just i samband med Farpoint-uppdraget, vad han menade med sin 'hint' till Picard i "All Good Things". Varför är han så förtjust i Terranerna?

Jag vill se mera av Barclay, mera Miles O'Brien, mera Seven of Nine... Jag vill blanda friskt och ta bra berättelser, som utspelar sig ombord på Enterprise, på Starfleet Academy, på DS9 och på andra kända ställen.

Vad hände med Scotty? Hur gick det för Spock? Ta en tripp tillbaka i tiden och se vad kapten Hikaru Sulu råkade ut för! Mera Klingoner, Cardassians, Andorians, Borg och Romulans. Jag vill se en serie som väver samman alla de andra till en "Star Trek Tapestry", där man knyter ihop gamla lösa trådar av alla slag. Besök gärna profeten Sisko i maskhålet. Och för dramatikens skull lite tunga dödsscener (ingen lever för evigt), för folk som absolut inte längre vill vara med längre. Mamma Troi, Picard... whatever! Det finns så mycket att klämma fram tårar och skratt med. Jag vill se en Star Trek syntes - och inget annat! Men ovan angivna kategorier är... gäsp... inte ens värda att rösta om.

Någon som har en bättre idé?

Postad
Och sen skulle det vara kul att få se mer av besättningen. Trots att det finns 100:a tals besättningsmän så får man nästan aldrig se skymten av någon...lite tråkigt.

Ja det är Enterprise största svaghet. De är "bara" 7 personer ombord. De få gångerna man ser någon ur besätningen är de alltid tysta, har de en replik måste de betala dem mer enligt facket.

Däremot i TNG var de bra att lyfta fram sub-caraktärer som återkom lite då och då.

• 4 månader senare...
Postad
Jag röstade på att ingen mer serie borde göras, särskilt om allt jag har att välja mellan är dina helsjuka idéer :)

Det är aldrig bra när en serie, eller i Star Treks fall, en franschise, används för mycket. Kvalitén sjunker rejält när nya och fräscha idéer tar slut, och när det gäller Star Trek så förstörs kontinuietet mer och mer för varje nytt avsnitt som görs.  :förbannad:

Det här är någonting som jag anser började hända redan ett par säsongen in i Voyager (jag har en känsla av du inte håller med *VOYboy* :) ). Den sista riktigt bra säsongen av Star Trek som gjordes var DS9:s sjunde.

Det är dags för Star Trek att läggas ner efter Enterprise, eller åtminstone ta en längre paus. Kanske en tidsrymd motsvarande den mellan TOS och TNG?

*väntar på att bli attackerad av ilskna forumsmedlemmar*

Njaa. Vad är skillnaden jämfört med helt andra serier som såpaserier?

Där är körs samma princip och händelser fast alltid lite annorlunda

varje gång.

På måndag börjar det igen.

Mäst av allt gillar jag serien där androiden Data är med och med sina

lustiga sätt att få uppleva vad en mäniska känner.

Som hela tiden ifrågasätter om ena och annat på grund av något

Data inte förstår sig på.

Det här med hologramandoid hmm. Det är väl lite för perfekt och gav inte mig

så mycket humor. Hologramdoktorn pratar för perfekt och beter sig alldeles

för perfekt. Man glömmer ju nästan bort att det är en hologramdoktor

förrän han försvinner i luften. Det var ju just det ja.

Det är just det jag gillar när någon hela tiden vill veta en massa saker.

Vad är det som har hänt nu i dom senaste serier där Data inte

finns med?

Man har plockat bort för mycket av det mystiska och den

ironiska delen. Nu handlar det mest om att något händer och

folk måste åtgärda problemet.

Det finns ingen tid och rum där extrema dialoger tillför en

förebyggande konsekvens som visar sig oväntat bli något annat.

Snyft. jag saknar en androrid i serien om dom senaste serier

ska vara bra hmm :(

• 9 månader senare...
Postad

Det här känns ju som en lämplig tråd att liva upp nu när det är ett faktum att ENT ska läggas ned. :(

Av de alternativ som fanns att rösta på, valde jag skepp i en annan galax-alternativet. Det skulle utspela sig längre fram i tiden, när skeppen kan flyga fortare och så man kan utforska en annan galax. ST har ju varit överallt i vår galax nu, så nu skulle jag inte protestera mot en utforskning av en annan galax med massa märkliga varelser... och självklart nåt skepp med människor som blivit ditsvepta på något mystiskt sätt :)

Annars kan jag tänka mig en serie om Riker och Deanna på deras skepp, det som de ska ta befälet över efter Nemesis. Åh, kommer inte ihåg vad det heter. Titan?

Hur besättningen är sammansatt är inte så viktigt, bara det är massor av intressanta karaktärer. Och många bra bikaraktärer som i DS9. Gärna någon alien i besättningen som man inte förväntar sig....en cardassier kanske (det måste vara med cardassians i serien - I love them!! :wub: :cardassian: :D )? Eller en romulan? Eller...? Ja jag kan tänka mig massor av alternativ :)

Postad

Det blev: Inget, ST borde läggas ner.

Varför röstade jag nu på den för? JO! För det första tyckte jag att förslagen var som tagna ur en mardröm, men nu med facit i handen då vi vet vad som hänt med ENT, så känner jag att det kanske är bra med en lång vila och reflektion.

Förhoppningsvis kommer det något nytt och någonting bra.

Postad (redigerade)
Det här känns ju som en lämplig tråd att liva upp nu när det är ett faktum att ENT ska läggas ned.   :(

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med. Som vi vet nu kommer Enterprise att läggas ner men samtifigt har vi fått höra att man tänker på att göra en ny st-serie. Det handlar alltså inte om en ny st-serie ska komma utan när. Själv tror jag på ett uppehåll på mellan 2-4 år innan något nytt kommer. Vad det blir för slags serie är upp till diskussion.

Redigerad av Captain Proton
Postad
Håller med. Som vi vet nu kommer Enterprise att läggas ner men samtifigt har vi fått höra att man tänker på att göra en ny st-serie. Det handlar alltså inte om en ny st-serie ska komma utan när. Själv tror jag på ett uppehåll på mellan 2-4 år innan något nytt kommer. Vad det blir för slags serie är upp till diskussion.

<{POST_SNAPBACK}>

Instämmer! Det kommer att bli intressant och se hur Star Trek generen kommer att utvecklas. Jag tror starkt på att om de får tid på sig att komma med något nytt, så kommer Star Trek showen bli starkare än någonsin.

Jag undrar om de kommer att fortsätta med en besättning på ett skepp ute i det okända.. eller om de kommer att bygga den nya serien utifrån Starfleet headquaters eller starfleet acadamy? Kanske kommer vi att följa en besättning i tiden istället i rymden. Eller så kommer det utbryta ett stort intergalaxtiskt krig, som försvagar Ferderationen..

..vad vet jag? :D

Postad

Väldigt vad alla tog alternativen seriöst!?! Jag trodde det mer var ett litet roligt tidsfördriv och skämt ;) Så jag röstade bara på skoj såklart!

Jag gillar idén med

... en trek-serie som inte handlar om Starfleet folk på ett skepp/bas utan om andra personer i Federation Space, typ frilansare, "tidspoliser", hemliga agenter, 
och "vanligt" folk osv.

Sen rent personligt som stort Star Trek-fan skulle jag älska idén med:

... STAR TREK - CHRONICLES... med en fortsättning på händelserna i TNG, DS9 och Voyager.

Men det sistnämda är ju bara för gamla fans och inget man lockar nya tittare med så det är ju inget att satsa på seriöst. Då tror jag mer på den allmänna serien. Den tror jag faktiskt skulle kunna sälja väldigt bra och locka nytt folk till trad. Star Trek.

Sen vill jag bara påpeka att det inte alls behöver vara så att enda orsaken till att man gillar Voyager bäst skulle vara att man inte sett de andra serierna som har antytts i detta ämne. Själv gillar jag Voyager bäst av alla serier men har sett vartenda avsnitt av TNG och DS9 samt många Tos och Ent avsnitt samt alla ST-filmerna.

Postad
Sen vill jag bara påpeka att det inte alls behöver vara så att enda orsaken till att man gillar Voyager bäst skulle vara att man inte sett de andra serierna som har antytts i detta ämne. Själv gillar jag Voyager bäst av alla serier men har sett vartenda avsnitt av TNG och DS9 samt många Tos och Ent avsnitt samt alla ST-filmerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Vill nästan hålla med! Är också nära att ranka Voyager högst. Dock är jag bara inne på första säsongen DS9 och det jag sett hittills är det mycket bra. Rankar dock Voyager som etta eller tvåa! M a o är du inte ensam om att älska Deltakvadrant-resenärerna! :)

Postad

Med tanke på vad som hänt med ENT mm.

En kompis var hos mig i helgen och han är nog kanske det värsta SW-fan jag känner. Vi tala om detta med vad som hänt ENT mm och om hur jag älskar DS9.

När vi hade samtalat ett tag så säger han: Ni ST-nördar har det för bra. Ni har ju hur mkt som helst att ösa ur.

Efter han hade gått så kände jag mig lycklig. ST är lika stort som det naturliga kosmos och det är en guldgruva att ösa ur i många, många år.

Så jag känner att oavsett vad som händer i framtiden, så är jag ett lyckligt ST-fan.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag skulle gärna vilja se Voyager besättningen i en framtida serie. Jag tycker att det har varit väldigt lite med det (dvs se andra Voyager skådespelare i andra ST-serier). Vad händer med Doc, B'Elanna, Tom, 7of9, Kathryn..och så vidare?

Postad (redigerade)

En paus skulle nog behövas för att komma upp med idéer och mycket igenomtänkande. Det får ju inte bli som Enterprise, att den läggs ner efter hälften av alla säsonger. Det skulle ju nästan vara mer än man klarar!! :blink:

Men en paus som sagt... det vore inte helt fel.

Klingoner mot Federationen, skulle nog kanske gå, men skulle det inte bli utdraget i en serie... kanske en film?

Just ja, en sak till. Det vore faktiskt intressant att se hur de gamla ur Voyagers besättning anpassade sig när de kom hem. Hur tog Seven det att komma till Jorden osv. Intressant...

Redigerad av Vildrosen
Postad

Jag valde 2 säsonger till på voyager men det jag helst skulle vilja se ät nog en serie där riker är kapten på ett eget eget skepp med en ny besättning, eventuellt att man tar in en karaktär från en annan. Till exempel skulle det vara roligt att få se mer av t.ex. harry kim :)

Postad

Min dröm är Star Trek: Daedalus... en serie som lyckas bli den prequelen som Enterprise inte lyckades bli.... typ som säsong 4 av ENT och ett trevligt romulankrig i några av säsongerna... så skulle jag gärna vilja få se lite fler jordiska skepp (gärna en förklaring hur Daedalus konkurrerar ut NX-klassen)....

Sen kan de ju låna vissa plotelement från ENT (TCW, Xindi, Klingons, Tholians) och så kan ju man få en hel del trevliga gästskådespelare från ent (Forrest, Shran, ENT-besättningen, osv)....

MEn jag förstår att detta inte är genomförbart... :)

"Drömmer"

Postad (redigerade)

Jag valde "...hamnar i Star Wars-universumet" mest för att det var bland det dummaste jag hört samtidigt som "hmmm.. varför inte?". :lol:

Det hade varit en tveklöst rolig film att se iallafall och man hade ju kanske slutat ta ST på så mycket allvar efter det, vilket man borde göra ändå. Det är ju trots allt bara underhållning när allt kommer omkring. Eller? =)

Ska tillägga ett seriöst svar också, jag vill se en serie om kriget på jorden med de genetiskt förbättrade supermänniskorna (Khan & co) långt innan TOS-tiden (tja det var väl nutid antar jag). Det hade vart kul.

Redigerad av Lenski
  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

Jag läste på ‎‎startrek.com att ‎BBC ska göra göra om TOS i ny skepnad, med en viss brittisk touch. Lite ändring ska visst göras, man vill helst inte att ‎kaptenen ska hoppa i säng med alla utomjordiska kvinnor han möter. :P Som kapten ser man ‎gärna att det blir Jude Law och man vill också gärna ha ‎en kvinnlig vulcan istället för Spock.

idag är det första april... :lol:

Redigerad av Captain Proton
Postad (redigerade)
Jag läste på ‎‎startrek.com att ‎BBC ska göra göra om TOS i ny skepnad, med en viss brittisk touch. Lite ändring ska visst göras, man vill helst inte att ‎kaptenen ska hoppa i säng med alla utomjordiska kvinnor han möter.  :P Som kapten ser man ‎gärna att det blir Jude Law och man vill också gärna ha ‎en kvinnlig vulcan istället för Spock.

idag är det första april... :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

hehe, ja det är det. man ska inte gå på nyheter denna dag. :lol:

jag röstade på mer säsonger på Voyager, skulle vilja se hur det blir när de kom hem.

Redigerad av Aliline
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...