Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Var finns ni alla? del 2

Recommended Posts

Välkommen, JanurHeart !

Eftersom jag antar att Kiruna ligger i Västerbotten, så har jag placerat dig där (i det första inlägget, alltså...).

Välkommen, JanurHeart !

Eftersom jag antar att Kiruna ligger i Västerbotten, så har jag placerat dig där (i det första inlägget, alltså...).

Västerbotten? ^_^

Snarare Lappland.

ps. Visste ni förresten att Kiruna är världens största stad? ds.

Edited by Essray

EN LIten rättning bara Pjotr`k. :o

Sollentuna ligger i Uppland, inte i södermanland.

(Det är ganska dåligt att gå efter landskap om man är i stockholm eftersom landskapsgränsen går mitt i city. Det är bättre att dela in i stockholms län) :tomte: :tomte:

Captain Proton to the rescue!! :w00t::w00t:

ps. Visste ni förresten att Kiruna är världens största stad? ds.

Kiruna är världens största kommun, inte största stad

Söul är världens största stad

(tror jag :) )

Edited by Alex_V

Kiruna är världens största kommun, inte största stad

Söul är världens största stad

(tror jag  :)  )

Rent juridiskt sett finns det ingen skillnad mellan städer och kommuner. Den skillnad som fanns förut togs bort på sjuuttioitalet.

Det måste ju finnes skillnader på en stad och en kommun. En stad är inte så stor som en kommun är, och en kommu har ju flera städer i sig. Men det var mycket som hände på sjuttiotalet så jag tror nog på dig. :)

Rent juridiskt sett finns det ingen skillnad mellan städer och kommuner. Den skillnad som fanns förut togs bort på sjuuttioitalet.

Det måste ju finnas skillnader eftersom jag bor i staden Torshälla (fick stadsrättigheter på 1300-talet) och komunen Eskilstuna. Altså kan inte stad och komun vara det samma.

Det är ju så att det är skillnad på "städer" och kommuner. Problemet är att det i Sverige inte finns ngt som heter städer längre, juridiskt sett. Allt kallas numera tätorter, oavsett om det handlar om Torshälla eller Stockholm. Det var det man ändrade på sjuttiotalet. Innan fanns det städer, köpingar och andra termer, som alla ersattes av termen tätort.

Bor nu i Stockholm, Uppland. Tidigare Gävle, Gästrikland. Före det Norrtälje, Uppland och ännu tidigare Hallstavik, Uppland.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...