Vilken avdelning:

Sortera efter:

Hjälp: Avancerad sökning

Markbundet transportsystem

Farkoster inom Federationen som enbart rört sig över marken har inte visats så ofta på bild. De som förekommit har mest varit s.k. svävare eller magnettåg.

Svävarbilarna, som började dominera på Jorden från ungefär 2036 (The 37's), utgjordes av farkoster som använde någon form av anti-gravitationsteknik för att hålla sig "svävande" över marken. De kördes på vägar som påminner om de som används idag. Från 2061 drevs de med något annat än bensin. (Carpenter Street)

Den eldrivna bilen Aptera ser så futuristisk ut att den har valts som det fordon som kadetterna åker (spöklikt tyst) omkring i på Stjärnflotteakademins campus i den nya Star Trek-filmen.

Apteran är ett unikt 3-hjuligt fordon som kan ta flera passagerare och har en säkerhetsbur i kompositmaterial (som Formula 1 bilarna!). De två hjulen i fram och ett i bak, minskar risken för att fordonet välter. Bilen har ett antispinn- och antisladdsystem, plus ABS-bromsar. Enligt säkra källar toppar den över 140 km/t.
Kadetternas Aptera

När kommendör Archer förflyttades tio månader bakåt i tiden av Daniels, såg han ut genom fönstret och såg svävarbilar som flög förbi. (Shockwave, del I)
Svävarbil (San Francisco - 2150)

Magnettaxin användes för transport på Jorden under det sena 2200-talet och i början av 2300-talet. Fordonet uttnyttjar repellerande magnetfält för att hålla sig svävande och följer spår högt ovanför marken. (The Motion Picture)
Magnettaxi

Argo buggy var en sandloppa som tillhörde skytteln med samma namn. Det fyrhjuliga fordonet hade tre säten och var utrustad med en aktermonterad phaserkanon. Instrumentbrädan innehöll bl.a. en skanner och en fjärrkontroll för Argoskytteln. Skytteln kunde helt styras från fordonet om situationen så krävde. (Nemesis)
Argo buggy

Under 2300-talet sköttes masstransporterna till och från Paris av bl.a. snabba magnettåg. Tåget påminner utseendemässigt en hel del om dagens TGV-tåg. I San Francisco fanns ett liknande system med tåg som färdades i tunnlar runt 2400. (Endgame, del II)

Ett magnettåg rusar förbi Palais de la Concorde

I Cambridge förekom det svävarbilar som påminde om dem i San Francisco. (All Good Things, del I)

En svävarbil kör förbi universitetet (Cambridge)
Text markerad med denna färg är ej kanon
En vetenskaplig kommentar

Svävarbilar är på väg...

Flygingenjören Paul Moller har utvecklat prototyper för en svävarbil och en flygbil. Svävarbilen som kallas M200G Volantor, är formgiven som ett flygande tefat med plats för två personer och kan hovra upp till 3 m över marken (Det finns även en ensitsig modell som kallas M200X). Farkosten drivs av åtta datorkontrollerade fläktar. Maxfarten uppges vara c:a 160 km/t.



M400X Skycar är hans senaste skapelse, en flygbil som startar och landar vertikalt (VTOL). Fyra täckta vridbara fläktar är monterade runt kabinen och skall ge en toppfart på nästan 600 km/t. M400 är planerad att finnas i versioner för en och upp till sex personer.



Nyheter: 080517

Nyheter: 090110
Laddar... Laddar...
Facebook Twitter