Jump to content

Vilken slags musik lyssnar ni på?

Smirf

Recommended Posts

• Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

repsam.se - begagnad hifi som är genomgången. Kan varmt rekommendera detta ställe. Vinyl, stärkare etcetera!

Jo, jag har en vän som har kablar för 8000 kr/metern och en Oraclevinylspelare för 160.000 kr. Där märker jag skillnad mot min 30.000 kr. anläggning.

Ska kolla sidan! Om jag inte tar mig i kragen och köper en ny med USB-inkoppling, för att göra det enkelt för mig när jag ska lägga över mina vinyler till Itunes ;) :D

Men är det, i ditt tycke, värt de extra 130.000 kr + sladdkostnad (och finfina högtalare och grejer, gissar jag) för bättre ljud? Är skillnaden verkligen så extrem att det motiverar ett så extravagant inköp?

En kompis farsa hade sparat i tio år inför sin femtioårsdag och köpte sig en mastodontanläggning med det bästa av allt + livstidsgaranti. Riktigt flådig, läcker design och det bästa ljudet jag någonsin hört. Minns inte hur många hundra tusen han lade ut på den, men det var mycket pengar. Min skräpiga vinyl (ärvd från farsan och från tidigt 70-tal) lät inte på långa vägar lika häftig, men jag känner inte att jag måste lägga ut så mycket pengar som ovan nämnda för att få riktigt bra ljud.

Edited by Marvin

Om det är värt priset är väll alltid en individuell fråga. Har du intresset, och öra för skillnaden (för det har inte alla) så kan det vara värt att lägga pengar på en sterio. Sedan kan man fråga sig hur mycket man ska lägga. 100 000 kr är väldigt mycket, men visst är det också ett imponerande ljud (om du komponderat ihop rätt grejor). Men för oss dödliga kanske det är för mycket pengar, och intresset inte så stort. Lägger du däremot måttliga 15-20 000 hoss en bra Hi-Fi handlare (snackar inte Siba,on/off och andra liknande kassa affärer) kan du få mycket bra sterioanläggning, som räcker i många långa år av spelande. Men det gäller att få ihopp en CD-spelare, Färstärkare och Högtalare som passar till varandra. Fel grejor kan få en bra högtalare att låta dåligt, men är man inte en finsmakare kanske man inte enns märker detta.

Kort sagt så är det en djungel. Man får fråga sig hur stort intresset är. Vad som är annvändningsområdet, och sedan avgöra hur mycket man vill lägga ut på sitt ljud. Annläggningen behöver inte kosta 20 000 eller 100 000 för att man ska njuta av sin musik.

(Faktiskt så fins det några miljon-annläggningar i Sverige. Det skulle man villja lyssna på de annläggningarna :blink: )

• 3 months later...

Jag har en helt vrickad musiksmak... :lol: Allt från klassisk musik till elektonisk pop. Från J-pop till vackra ballader. Fast jag avskyr Hip-Hop, (väldigt hård) Hårdrock, Rap och en massa annat. Över lag gillar jag vad som bara faller mig i smaken, nyligen kärade jag ner mig i 'Need' av Hana Pestle :wub:

Jag har en helt vrickad musiksmak... :lol: Allt från klassisk musik till elektonisk pop. Från J-pop till vackra ballader. Fast jag avskyr Hip-Hop, (väldigt hård) Hårdrock, Rap och en massa annat. Över lag gillar jag vad som bara faller mig i smaken, nyligen kärade jag ner mig i 'Need' av Hana Pestle :wub:

Ungefär samma musiksmak som jag då, jag tycker om det mesta utom hip-hop och rap(förutom någon låt kanske). Hårdrock kan vara väldigt varierande. Jag lyssnar just nu mest på musiken från nya ST filmen.

Edited by Mr Trek

Rock, punk, indie, thrash, sleeze, metal, death metal, symphonic rock, alternative rock, grunge etc etc men även klassisk och symfonisk musik samt jazz. Mitt absoluta favoritband är Muse. Missar aldrig en konsert med dem.

Kul att det finns flera som gillar jazz! Det verkar som att många tror att man alltid menar den där jazzen där alla spelar varsin låt samtigt..det är väl det som ofta kallas fusion-jazz, och det är inte min grej.

Men du kanske då gillar James Darren alias Vin Fontaine? (jag har försökt få lite åsikter om honom i tråden om musik från star trek filmera och serier)

Så roligt att jag inte har helt upp-och-nedvänd musiksmak. (OT: Och kul att ha någon i min egen ålder här: Även om du är lite yngre så tycks du lite drygt på mig nivå, vilket gör dig till ca 15-16 år i sinnet! :lol: ^_^ Jag skojar inte.)

Nu när du säger det var det en "låt" i XI som jag totalt älskade, men jag vet inte vad den heter... Det var typ den som spelades när Neros skepp förstördes (eller någonstans där), vad heter den? *Tittar förväntansfullt på Mr_Trek*

Rock, punk, indie, thrash, sleeze, metal, death metal, symphonic rock, alternative rock, grunge etc etc men även klassisk och symfonisk musik samt jazz. Mitt absoluta favoritband är Muse. Missar aldrig en konsert med dem.

Kul att det finns flera som gillar jazz! Det verkar som att många tror att man alltid menar den där jazzen där alla spelar varsin låt samtigt..det är väl det som ofta kallas fusion-jazz, och det är inte min grej.

Men du kanske då gillar James Darren alias Vin Fontaine? (jag har försökt få lite åsikter om honom i tråden om musik från star trek filmera och serier)

jag har faktiskt tänkt att svara på den där tråden, men det har inte blivit av. Nu tycker jag om Vic Fontaine, men inte för 10 år sedan, när DS9 var nytt.

• 5 weeks later...

En Grupp som jag länge gillat mycket är AC/DC. Som många kanske vet hade de en konser på Ullevi i går. Jag var Självfallet en av dryga 57 tusen personer som njöt Rock N´Roll i sommarennatten. Någon annan som var där eller gillar deras musik.

Själv tyckte jag att det var en suvärän spelning. Det svänger om gubbarna.... :D

• 3 weeks later...

Jag vill i alla fall tacka Michael (min namne) Jackson för all bra , skön musik han har gett oss!

Och myckna av denna musik är science inspirerad! Kolla Videon han gjorde med sin syrra Janet! Men även låtar från sent 70-tal!

Oavsett vad man tycker /tror att han har gjort för dumheter så..hans musik var ÄR bra!!

take care you all!

• 2 weeks later...

Även jag får tacka för musiken han gjort. Synd att det gick utför med hans privatliv de senaste åren. Vem vet vad han hade kunnat åstakomma annars.

Jag har missat om det kommit någon definitiv förklaring till hans död?? Någon som läst om det?

• 1 month later...

Får tacka dem som tipsade om Axel Rudi Pell här i tråden. Har sett namnet mången gång förr men aldrig provlyssnat. Nu när jag drog igång dem i spotify så har jag nästan "Wow":at över säkert två tredjedelar av låtarna än så länge. De här blir absolut en välanvänd playlist :)

• 4 months later...