NX-01 Posted August 7, 2008 Report Share Posted August 7, 2008 vet ett riktigt bra band skapat av låtsrkivare i In Flames (plus kanske en gitarrist därifrån, kommer inte ihåg...). ALL Ends heter det och låter fruktansvärt bra. det är ganska vanlig, dock lite mer melodisk hårdrock och en tjej som sjunger :lol: Kollade just på All Ends på youtube, helt ok Det är alltid kul med tjejjer som gör hårdrock. jo håller med, tjejer låter fint helt enkelt. synd att det bara att de inte gjort så mycket, deras fem låtar som jag har lyssnar man ju igenom ganska snabbt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
preacher man Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Jag lyssnar på brittisk heavymetal, Judas Priest e dom som e mina husgudar, ett bra sätt att få fixa lite här hemma e att slänga på Judas på anständig nivå då försvinner alla som annars hela tiden frågar "jaha vad ska jag göra nu då?" ;) En höjdar konsert jag var på var när jag såg Kiss återförenade i scandinavium 96 tror jag det va, den första turnén innan dom drog ut på innan pshyscho cirkus, sett dom utan smink oxå men det e inte riktigt samma grej... men lyssnar även på softare saker som typ *mumlar ohörbart* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
logarithm Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Sånt gillar vi inte :lol: Jag lyssnar på synth i olika former. Typ.. synthpop, electronica, industrial, EBM etc. Och sen finns det väl lite inslag av annat i min musiksmak, hrm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Om någon här gillar Enya och dessutom vill ha julmusik i sterion, så kan jag rekomenderar Enyas nya skiva. "And Winter Came..." hetter den, och är en julskiva, med låtar som nästan alla är skrivna av Enya. Lyssnar själv på den för stunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted January 15, 2009 Report Share Posted January 15, 2009 Har inte hört den faktiskt, har annars en hel del enya. Jag är dock allätare, lyssnade just klart på lite wagner. Annars kan man även höra en del metal (främst symphonic och gothic) men också en del slick (chicago och toto) klassiskt (både "klassiskt" klassiskt men även en hel del marchmusik, ser mig som blåsorkesternörd numera så ^_^ ) Men som sagt, det mesta går ner. Har dock svårt för rap, hip hop, pop funkar sådär men det kan gå bra ibland. Jag dör inte av det åtminstone^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keiko Posted January 16, 2009 Report Share Posted January 16, 2009 Jag lyssnar på lite allt möljligt, men mest pop(/liknande) Jag gillar lite klassisk musik också, och det gamla (ca 60-80-tal) musik som min pappa spelat högt ända sen jag var liten. Vet inte vilken stil det är, jag lyssnar bara! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haz Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 Jag lyssnar på lungn trance -- symphony orchestra ---- opra ------- rock ----------- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K'Irtap Posted January 17, 2009 Report Share Posted January 17, 2009 Lyssnar på det mesta men sålänge det är bra ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ambreal Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Lyssnar på alla sorts musik, förutom techno/trance. Har även haft min klassika period fast det var ett par år sen nu. Det varierar till och från vad för sorts musik jag spelar på min iPod. Just nu är jag besatt av Taylor Swift's nya album Fearless, kategori country-pop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chik Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Lite allt möjligt. Punk/Pop, Rock balader, och lite sådant ^ww^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Jag gillar Star Trek musik men lyssnar på i stort sett allt. Jag har en spellista på min iPod med: Stargate Atlantis introt Star Trek The Next Generation introt Star Trek Deep Space Nine introt Stargate SG-1 introt Star Trek Voyager introt Star Trek Generations Overture Save Me Smallville introt lång version Where My Heart Will Take Me Enterprise introt lång version den brukar jag koppla upp till högtalarna och ha på hög volym på eftermiddagarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Skulle gärna skaffa enterprise sången någonstans (dock icke ilegal fildelning/nedladdning)... Den lilla snutt man hör på enterpirse är grymt underbar. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Jag fildelar dock inte utan köper min musik i iTunes Store där kan man köpa de flesta låtar för 9 kr styck och de flesta album för 90 kr styck. Man behöver bara programmet iTunes som man kan ladda ner från www.apple.com sen är det bara att gå till iTunes Store. Jag tycker också att fildelning är dumt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Ska jag köpa musik är det lägst CD i kvalité. MP3 är kramp. Föredrar Vinyl som är tvättad på min Thorenspelare! Genesis, främst 70-talet med Peter Gabriel på sång och Phil Collins på trummor. De gjorde en jubileumsåterförening för något år sedan, det kom 500.000 i publiken, kan man inte tro med tanke på hur mycket instrumentala symfoniska partier de har! Well, de har fångat mig för evigt! Skönt att det fortfarande går att få tag i usapressade vinyler från den tiden i toppkvalité! Yes, ett annat symfoniskt band a la 70-tal. Joe Zawinul, keyboardisten som skapade bandet Weather Report och var pionjär gällande syntanvändning i jazzmusik. Svänger som stryk! Filmmusik/musikal, i dess många former, har många vinyler och CD's i dessa kategorier. Genre är ju fel att säga då dessa kategorier består av musik från Jazz till den tyngsta hårdrocken. Ett fortsatt axplock: Sting, Peter Gabriel, Mahavisnu orchestra, Tom Petty, Michael Jackson, ABBA, Deep Purple, Led Zeppelin, Mahalia Jackson, Eva Cassidy, Dream Theater, Spock's Beard, Jars of clay, DC talk, Mike Oldfield, Def Leppard, Uriah Heep, Himlaväsen, med mera med mera.. Har ca 400 CD och 300 vinyl original. Föredrar ljudet och vill ha konvoluten, framförallt gällande vinyl. Laddar ingenting, utan stöder den industri jag själv vill vara delaktig av i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Själv lyssnar jag mycket på radio och blir extra glad när det kommer musik av artister som Magnus Uggla, Helen Sjöholm Evert/Sven-Bertil Taube och andra som skriver texter som inte bara innebär upprepning av jag älskar dig. Fram för musik där man kan skriva filmmanus på låtarna! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Yes, ett annat symfoniskt band a la 70-tal. Gates of Delirium! Själv föredrar jag Pink Floyd när det gäller brittisk progressive/symfoni, men allra helst ska det vara tysk krautrock: Can, Faust, Neu!, Amon Duul II. Joe Zawinul, keyboardisten som skapade bandet Weather Report och var pionjär gällande syntanvändning i jazzmusik. Svänger som stryk! Jag hoppas du har kollat "hans" plattor med Miles Davis och även de där han inte är med efter att ha blivit utkonkurrerad av Keith Jarrett. Ska jag köpa musik är det lägst CD i kvalité. MP3 är kramp. Även om jag inte är lika drastisk, eller lika stor purist, så håller jag med om att MP3 inte är mycket att hänga i julgran. Själv använder jag det som ett komplement. Men i slutändan är ändå musiken är viktigare än formatet och hellre MP3 än inget alls. Skulle dock aldrig betala för en MP3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 (edited) På vilket sätt är Zawinul utkonkurrerad av Keith Jarret? De är ju två helt olika keyboardister! Zawinul är i mina ögon den mest unika och oliktänkande keyboardspelaren som levt inom jazzrockfusiongenren. Tyvärr gick han bort i cancer. Har hans soloplattor och dvd'r samt de mesta med Weather Report. Pink Floyds instrumentalpartier är helt lysande, dvd'n pulse är grymt bra! Dock har jag aldrig gillat deras sånginsatser, och det betyder väldigt mycket för mig när jag lyssnar på musik. Jo, MP3 går bra på gymmet, bättre än ravemusiken som går likadant i mina öron. Konstant baskaggebeat med en virvel som kommer in på 8delar, sedan 16delar o etcetera. Väldigt förutsägbart! Kan väl iofs förstå de som gillar det på gymmet, man får ju upp pulsen. Min är hög ändå.. Hemma är det dock CD som lägst i min 2-kanals-analoga-utrustning. Vi människor är ju olika med, har vi ett mer aktivt lyssnande krävs ju bättre grejer, men lyssnar vi passivt t.ex. läser bok, dammsugar, städar under tiden, är inte kvalitén lika viktig. Edited January 26, 2009 by DominionMaster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 (edited) På vilket sätt är Zawinul utkonkurrerad av Keith Jarret? De är ju två helt olika keyboardister! Zawinul är i mina ögon den mest unika och oliktänkande keyboardspelaren som levt inom jazzrockfusiongenren. Tyvärr gick han bort i cancer. Har hans soloplattor och dvd'r samt de mesta med Weather Report. Jo, det var så att både Joe Zawinul, Chick Corea och andra (Herbie Hancock till exempel) spelade ju med Miles Davis under hans "elektriska" period (1969-1974 ungefär). Ibland var de till och med tre klaviaturspelare samtidigt. Bland annat dubblade Zawinul och Corea mycket på scen och platta. Allt för att Miles ville ha flera klaviaturer och olika "sound", olika klanger; syntheziser, percussivare grejer, piano, whatnot. För det krävdes två eller fler (utomordentligt skickliga) klaviaturspelare. Ända tills Keith Jarrett kom och gjorde vad Chick Corea och Joe Zawinul gjorde tillsammans helt själv, han kunde spela alla dessa olika klaviaturer samtidigt själv. Alltså blev de onödigt att ha två klaviaturspleare och framför allt Chick Corea blev överflödig (Zawinul skrev ju även en del låtar), samtidigt som både han och Zawinul säkert ville jobba med andra projekt (Weather Report t. ex). Keith Jarrett kom och stal showen helt enkelt. Nu innebär ju inte det att Miles inte gillade Zawinul/Corea längre (eller att de var "sämre" helt plötsligt), det var liksom bara så att Keith Jarrett tog över för han passade just då, och fyllde det behov Miles hade. Han tillförde något nytt och något annat än Zawinul/Corea. Och Miles ville alltid spela med de bästa av de nya. Så utkonkurrerad är kanske hårt sagt, men de facto kom han in, spelade bort de andra (Corea/Zawinul/anyone) tekniskt och tog sedermera över deras roll i det kreativa. Jag bör kanske tillägga att jag gillar Zawinul (och även Corea), inte minst som kompositör, även om jag inte är mycket för jazzrockfusion per se (förutom originalet Miles då). Pink Floyds instrumentalpartier är helt lysande, dvd'n pulse är grymt bra! Dock har jag aldrig gillat deras sånginsatser, och det betyder väldigt mycket för mig när jag lyssnar på musik. Själv gillar jag främst perioden mellan Piper at the Gates of Dawn och Wish You Were Here (och framförallt just de två albumen). Jag är inte så imponerad av deras senare produktion, med undantag för Animals möjligen. The Wall är ingen favorit direkt. Edited January 26, 2009 by Schran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Håller med om att det tidiga med Floyd är absolut det bästa! Det var synd att de inte kunde hålla ihop originalgänget! men men. Det är möjligt att Keith klarade båda de andras grejer samtidigt. Dock tycker jag han är alltför teknisk. Zawinul har en grym känsla och är så otroligt rytmiskt i sitt spel, samt dynamisk + att han är en mästerlig kompositör! Keith blir bara tråkig i längden med sitt tekniska känner jag. Men man är ju så olika, hade du kommit för en 4 år sedan hade jag inte tyckt om Zawinul om du frågat mig då.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 NINE INCH NAILS System of a Down Serj Tankian Marilyn Manson Linkin Park Peace, Love and Pitbulls Rammstein Slagsmålsklubben Spice girls Och så. Lite tungt, gärna lite oljud. Den som gissar vem som sjunger i Peace Love and Pitbulls utan att kolla upp det på google vinner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 Ska jag köpa musik är det lägst CD i kvalité. MP3 är kramp. Själv är jag ju sådan att även MP3 fungerar bra. De flesta människor hör inte skillnad ändå och det är sällan som man har en tillräckligt bra anläggning att spela på. Musiken i sig är det viktigaste för mig, kvaliteten kan jag ge avkall på ganska långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted January 26, 2009 Report Share Posted January 26, 2009 (edited) Keith blir bara tråkig i längden med sitt tekniska känner jag. Jag håller med dig. Föredrar också Zawinul före Jarrett. Det blir väldigt mycket teknik med Jarrett och Zawinul är klart intressantare som musiker betraktat. Jag lyssnar dock hellre på båda när de spelade med Miles Davis än deras egna grejer. Edited January 26, 2009 by Schran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted January 27, 2009 Report Share Posted January 27, 2009 Ska jag köpa musik är det lägst CD i kvalité. MP3 är kramp. Själv är jag ju sådan att även MP3 fungerar bra. De flesta människor hör inte skillnad ändå och det är sällan som man har en tillräckligt bra anläggning att spela på. Musiken i sig är det viktigaste för mig, kvaliteten kan jag ge avkall på ganska l??ngt. Precis, musiken är viktigast och alla dynamiska spektran kommer inte fram i en dålig anläggning. Jag vill kunna höra alla detaljer en orkester spelar och all dynamik i jazz samt symfonisk rock. Tummar man på kvalitén tummar man också på det musikaliska i min mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 (edited) Precis som talare ovan nämner är det upp till annlängningen hur mycket du märker skillnaden på vanlig köpe CD och MP3. Själv lyssnar jag mycket activt på musik, och tycker det är värdelöst med MP3 i det avseendet. Försämringen i ljudet är mycket stor. Går inte på något sätt att jämföra med en bra preducerad köpeskiva. Men visst hädar jag ibland och bränner MP3or till min arbetsbil, där sterion är så usel att det inte gör varken till eller från om det är bra eller sämmre format. Edited January 28, 2009 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 Jag umgås med en del musiker, och somliga är helt vansinniga (tycker jag ;) ) i sin jakt på exempelvis de perfekta sladdarna. Jag är inte så petig (eller så teknisk att jag orkar pyssla med det) :lol: . Men visst märks det stor skillnad mellan vissa format, speciellt när man "byter upp sig". Som när klump-tv:n blev utbytt mot en plattis här hemma. Så det funkar så länge man inte vet bättre. Själv gillar jag vinyl bäst, mest charm. Trist bara att jag inte haft en vinylspelare på snart ett år. Och tillbaka till tråden, så har jag just nu kommit in i en Svenska Akademin/Timbuktu/Damn-period. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts