Jump to content

Vilket är ditt favoritcitat i fantasy?

Thalaxian

Recommended Posts

• 4 weeks later...
vill bara påminna dej om att det finns redan trådar om detta

att dubbel trådar brukas tas bort ut av en forumsledare eller av jocke

min favorit citat är iam captain archer on starship enterprise

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer inte. Detta är den enda diskussionen om bästa citat inom fantasy. Det du citerar är från Enterprise, vilket kan diskuteras under Allmänt om Star Trek.

jag tror jag har det enklare att minnas citat ur fantasyfilmer än ur fantasyböcker iaf.. det beror nog på att när de säger något med särskilt rolig betoning så har det en tendens att fastna sedan.. :D

ur Willow:

"Madmartigan, I thought you were dead" .. rolig för att de säger det så många gånger i filmen...

"That way? No, that way! That´s what I saaaaid! ... so which way do we go? That waaaaaaaaaay" de ser så roliga ut när de säger det, de små vättarna! :D

"I was your sun your moon and your starlight sky AND IT WENT AWAY?!??"

eller

"Follow the bird, it will show you the way!" "It´s going back to the village!!" "Ignore the bird, follow the river!"

• 4 months later...
  • 1 month later...

Kanske inte mitt favoritcitat, men i alla fall.

"Natural selection saw to it that professional heroes who at a crucial moment tended to ask themselves questions like "What is my purpose in life?" very quickly lacked both," Interesting Times, Pratchett

Bilbos tal fick jag läsa några gånger innan jag fattade vad han menade...

My name is Indigo Montoya, you killed my father, prepare to die!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag måste verkligen ta mig i kragen och se denna film. Mina polare brukar ha spontanliverollspel i vardagsrummet och skrika citat ur "The Princess Bride". Jag känner mig verkligen utanför :D .

(För övrigt har jag mitt favoritcitat i min signatur, men å andra sidan är ju Aliens inte fantasy så jag kanske borde vara tyst :) )

Edited by RomulanStar

• 2 months later...

"Frenologi är, som alla vet, ett sätt att utläsa en persons karaktär, anlag och förutsättningar genom att studera knölarna och groparna i en persons huvud. Alltså - i enlighet med den sorts logiska tänkande som är utmärkande för invånarna i Ankh Morkpork - borde det vara möjligt att FORMA en människas karaktär genom genom att ge henne nogrant utmätta knölar på de rätta ställena. Man kan gå in i en salong och beställa ett konstsnärligt temperament med en tendens till navelskåderi och en aning hysteri vid sidan om. Vad man i själva verket får är en omgång i skallen med klubbor av olika storlek, men det ger arbetstillfällen och håller pengarna i cirkulation, och det är det som är huvudsaken."

En man på sin vakt av Terry Pratchet.

"Frenologi är, som alla vet, ett sätt att utläsa en persons karaktär, anlag och förutsättningar genom att studera knölarna och groparna i en persons huvud. Alltså - i enlighet med den sorts logiska tänkande som är utmärkande för invånarna i Ankh Morkpork - borde det vara möjligt att FORMA en människas karaktär genom genom att ge henne nogrant utmätta knölar på de rätta ställena. Man kan gå in i en salong och beställa ett konstsnärligt temperament med en tendens till navelskåderi och en aning hysteri vid sidan om. Vad man i själva verket får är en omgång i skallen med klubbor av olika storlek, men det ger arbetstillfällen och håller pengarna i cirkulation, och det är det som är huvudsaken."

En man på sin vakt av Terry Pratchet.

<{POST_SNAPBACK}>

Den va god den. :)

"A wizzard is never late, Frodo Baggins. Nor is he early. He arrives precisely when he means to." -Gandalf

"Shall I describe it to you? Or would you like me to find you a box?" -Legolas

"Fell deeds awake... Now for Wrath... Now for Ruin... and the Red Dawn... Forth Eorlingas!" -Theoden

Bara några av alla underbara repliker som finns i Sagan om ringen filmerna. Boken är annars en riktigt guldgruva för alla som älskar pampiga scener och tal, eller som helt enkelt älskar språk och ord [med andra ord: en riktig språknörd som jag].

/Sandra

Hej igen! :rodna:

Kom på några fler finfina citat/scener... men denna gång från 10th Kingdom [Har ni sett den serien? Om inte så kan jag rekommendera den.]

"No, no! "Rare" implies dangerously cooked. When I say rare I mean just let it look at the oven in terror, then bring it out to me." -Wolf

Wolf: I get the feeling you still don't completely trust me.

Virginia: I don't trust you at all! You tried to eat my Grandmother.

Tony: All right! Enough! I have a question! What is the point in having a door that has a horrible death behind it? Huh? [plockar upp grodan som ber honom välja en av två dörrar... en bra och en inte fullt så bra]

Frog: Get your hands off me!

Tony: What does that achieve?

Frog: What are you doing?

Tony: What is the purpose of your life? Just to be a pain?

Frog: Don't touch me there, only my girlfriend touches me there!

[Tony öppnar en av dörrarna och slänger in grodan]

Frog: WHOA!

[Tony slänger igen dörren och det blir en stor explosion]

Wolf: I guess it's the other one.

/Sandra

"En gång i tiden skapades universum, detta har gjort många människor mycket arga och har länge betraktats som ett dåligt beslut." -Liftarens guid till galaxen

Så kul! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hela den boken är full av små gobitar!

"... lika stor chans som ett lingon i en supernova."

"Vill ni titta på matsedeln? sade han [kyparen]. Eller vill ni träffa Dagens Rätt."

Går nästan inte att välja ut bara ett bra citat. Hela boken är full av dem.

/Sandra