Beverlycrusher94 Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Tjena moss allihopa! Dom senaste dagarna har tänkt på en sak: Är Star Trek nördigt lr inte? Skulle gärna vilja ha åsikter om det här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 heh, allt som folk har en möjlighet att snöa in totalt på kan väl klassas som mer eller mindre "nördigt". saken är den att olika intressen värderas annorlunda. det är exempelvis mer socialt acceptabelt att skrika sig hes till en fotbollsmatch än att gå på ett konvent utklädd till klingon...;)...det är väl också så att star trek drar till sig fritänkare och människor som känner ett visst utanförskap just på grund av seriernas teman. den rådande samhällsnormen är ju att om man inte anpassar sig till de sociala reglerna fullt ut är man lite "konstig". i mitt tycke är det dessa personer som är de mest intressanta att ha att göra med. de tänker oftast mer och har mer att komma med. sen finns det ju avarter inom alla slags fandoms. för att fortsätta med fotbollen som exempel har de ju huliganism och bland trekkies har vi fansen som låter trek ta över hela livet. två olika saker, men avarter av fandomen i fråga ändå. star trek i sig är ju inte särskilt nördigt, men en del av fansen är det. å andra sidan, vem bryr sig? nördigt är ju det nya "cool" sen ett antal år tillbaka...;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 18, 2006 Report Share Posted September 18, 2006 Jupp, och det viktiga är väl vad du tycker, Beverly? För en sån här sak går ju aldrig att fastställa som en regel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brunt Posted September 19, 2006 Report Share Posted September 19, 2006 Det är ofta såna som inte sett nåt Star Trek som säger att det är nördigt. Den enda regel för vad som är nördigt verkar vara att om det är många som säger att det är nördigt så håller andra med, fastän dom inte själva har bildat sig en uppfattning om Star Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted September 19, 2006 Report Share Posted September 19, 2006 Hörde rå radion att Star Trek var det töntigaste som finns. <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 19, 2006 Report Share Posted September 19, 2006 Jaså? Men då måste det ju vara sant! :blink: <_< :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brunt Posted September 19, 2006 Report Share Posted September 19, 2006 Det är väl skillnad på töntigt och nördigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 19, 2006 Report Share Posted September 19, 2006 Det är väl skillnad på töntigt och nördigt? I så fall är det en hårfin gräns.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 20, 2006 Report Share Posted September 20, 2006 Star trek är väl inte nördigare än någon annan tv serie (star wars och sagan om ringen tex ok det sista är filmer men). Däremot kan det väl betraktas som nördigt att klä ut sig i star trek uniformer o dyl. Men o andra sidan är det ju kul att titta på så... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beverlycrusher94 Posted September 20, 2006 Author Report Share Posted September 20, 2006 Iof, om Star Trek är nördigt, då är jag också nördig, och om det säger jag: Då är jag glad över att vara nördig! (smarta inlägg allihop) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picard Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Är man ett Star Trek nörd så tycker man inte det, eller hur! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted December 31, 2006 Report Share Posted December 31, 2006 Är man ett Star Trek nörd så tycker man inte det, eller hur! :P Jorå, jag tycker det är nördigt, men jag är stolt över att vara nörd. Hellre det än alternativet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 31, 2006 Report Share Posted December 31, 2006 heh, allt som folk har en möjlighet att snöa in totalt på kan väl klassas som mer eller mindre "nördigt". saken är den att olika intressen värderas annorlunda. det är exempelvis mer socialt acceptabelt att skrika sig hes till en fotbollsmatch än att gå på ett konvent utklädd till klingon...;)...det är väl också så att star trek drar till sig fritänkare och människor som känner ett visst utanförskap just på grund av seriernas teman. den rådande samhällsnormen är ju att om man inte anpassar sig till de sociala reglerna fullt ut är man lite "konstig". i mitt tycke är det dessa personer som är de mest intressanta att ha att göra med. de tänker oftast mer och har mer att komma med. sen finns det ju avarter inom alla slags fandoms. för att fortsätta med fotbollen som exempel har de ju huliganism och bland trekkies har vi fansen som låter trek ta över hela livet. två olika saker, men avarter av fandomen i fråga ändå. star trek i sig är ju inte särskilt nördigt, men en del av fansen är det. å andra sidan, vem bryr sig? nördigt är ju det nya "cool" sen ett antal år tillbaka...;) Väldigt bra formulerat. Jag håller med dig. Peronligen har jag ett stort vetenskapligt intresse och jag finer att Star Trek är utmanande då det behandlar vetenskap utanför de fasta ramar som dagens vetenskap utövas innom. ST kommer med ideér vilka många forskare inte kan tänka sig eftersom det är så inne i det lagar och begränsningar som vi idag ser. Faktum är att ST flera gånger har inspirerat till seriös forskning. Transportörena (Beam me upp Scotty) är ett sådant exempel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofumannen Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Klart det är nördigt, och det är ju alldeles utmärkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn98009_91 Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 Det är ofta såna som inte sett nåt Star Trek som säger att det är nördigt. Den enda regel för vad som är nördigt verkar vara att om det är många som säger att det är nördigt så håller andra med, fastän dom inte själva har bildat sig en uppfattning om Star Trek. Det är just där min Star Trek uppsats kommer till r??ddningen, den är nämligen utformad för att hjälpa folk att skaffa sig en uppfattning (iaf. enligt mig). Den går att hitta på databasens temasektion. Peronligen har jag ett stort vetenskapligt intresse och jag finer att Star Trek är utmanande då det behandlar vetenskap utanför de fasta ramar som dagens vetenskap utövas innom. ST kommer med ideér vilka många forskare inte kan tänka sig eftersom det är så inne i det lagar och begränsningar som vi idag ser. Faktum är att ST flera gånger har inspirerat till seriös forskning. Transportörena (Beam me upp Scotty) är ett sådant exempel. Transportörer finns väl inte? Eller du kanske menar dom som är kapabla att flytta fotoner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Transportörer finns väl inte? Eller du kanske menar dom som är kapabla att flytta fotoner? Ja det är vad jag menade. Ännu är vi långt ifrån tekniken i Star Trek, men ST har ju givit inspiration och forskning. Fotontransportörer är ju ett exempel på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Star trek har inspirerat på många andra områden också. Talande datorer, mobiltelefoner (komunikatorer) mm. Många är de forskare och tekniker som funderar på hur de under vi ser i Star Trek ska kunna bli verklighet. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Som med allt annat är det inte nördigare än man gör det. Jag ser mig själv som trekker men tycker ändå det drar sig åt det nördiga hållet när folk börjar klä ut sig i uniformer. Därmed inte sagt att jag tycker det är fel att vissa gör det. Det är upp till var och en på samma sätt som det är upp till var och en att definiera vad som är nördigt och töntigt. Det är en personlig uppfattning och ingen kan egentligen sätta en allmän gränsen för vad som är nördigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Legolas Posted January 24, 2007 Report Share Posted January 24, 2007 Jag tycker inte att Star Trek är nördigt, men fansen kan vara det. När Star Trek tar över ens liv och så vidare så blir det nördigt, men om man ser det som det är: Ett TV-fenomen, så är det inte speciellt nördigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 26, 2007 Report Share Posted January 26, 2007 Klart det är nördigt, och det är ju alldeles utmärkt Håll tyst! Erkän det inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted March 6, 2007 Report Share Posted March 6, 2007 att vara Star Trek-fan är väl inte värre än att vara A.I.K-fan .(ups! nu kom jag på att jag HATAR sport eftersom jag hjärntvättats med det under hela mitt liv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted March 12, 2007 Report Share Posted March 12, 2007 Det är väl skillnad på töntigt och nördigt? Jag skulle vilja påstå att töntigt är ett mera negativt ord än nördigt. Själv kretsar mitt liv i princip runt Star Trek, och jag kan erkänna att jag är en nörd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naraku Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Jag säger som Milhouse: "I'm not a nerd, nerds are smart." Med en lätt ändring: You're not a nerd, nerds are smart! *kukuku* :trollkarl: Bara att informera alla som säger att Star Trek är nördigt, nee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted March 17, 2007 Report Share Posted March 17, 2007 star trek är normalt, definitivt inte nördigt. allt annat är nördigt! trekkies är smartare än alla andra, vi har lärt oss att öppna våra sinnen och älska star trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted March 17, 2007 Report Share Posted March 17, 2007 Det finns väl dom som skaffar StarWars-klädsel. Vad är skillnaden? Är dom StarWars-nördar i sådan fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts