Jump to content

Favoritfiende

B'Elanna

Vilken är favoritfienden?  

97 members have voted

1. 1.

• Borg
      42
    • Cardassians
      17
    • Romulan
      16
    • Vidiians
      2
    • Kazon
      0
    • Hirogians
      4
    • Klingons
      12
    • Suliban
      2
    • Andorian
      2

Recommended Posts

Är jag ensam om att älska dessa "bad guys"?!

Nej då!

Star Trek hade varit tråkigt utan "bad guys".

Detta gäller egentligen alla filmer, serier dokusåpor mm.

När jag följde Voyager hade jag otvivelaktigt röstat på Borgerna :borg2:

Nu när jag kommit till säsong 4 i DS9, så är jag mest farsinerad av Cardassierna. :cardassian:

Cardassierna är inte alltid onda. Det blir mer nyanserat och trovärdigt då de inte alltid är onda.

Klingons är iof. roliga men deras burdusa karaktär känns ibland lite överdriven. :klingon:

Jem'Hadars :jemhadar: och Founders skulle också ha funnits med bland alternativen, även om min röst nog ändå gått till Cardassierna.

Kanske kommer Jem'Hadars spela en viktig roll i de senare säsongerna av DS9?

Min röst hamnade på "the bloody cardies".

Den främsta anledningen att de fick min röst är den Borg1 presenterar ovan. Dessutom, som jag har skrivit minst tvåtusen gånger förut, så toppar alla karaktärer med cardassianskt ursprung min lista över favoritkaraktärer. De är perfekta både som vänner (Garak) och fiender (Dukat).

Jag också att rasen SER väldigt intressant ut. "Spoonheads", som Miles säger. :)

Edited by Sotunk

Borg, självklart blir det Borg! Ibland skulle jag vilja vara borg. Tänk er en perfekt existens, att ha all kunskap i hela universum och samtidigt inte känna några känslor? Underbart! Enda nackdelen är väl att jag är lite skraj för all inplanterad teknologi ..

Chance is irrelevant, we will succed! :borg1:

Jag håller med Quiet: Inget slår Borg (förutom Picard och Janeway, förstås). De är mest utstuderat fientliga. De andra raserna har man sett för mycket blödiga scener om, att det är synd om dem, etc. - kanske inte så mkt om Romulans eller Klingons, men det finns där också.

Borg däremot är utstuderat elaka av naturen, den perfekta fienden som inte känner besvär över att krossa sin fiende. Inget som jag skulle vilja ha i närheten, men i alla fall...

Borg är ju såklart fiende nr 1. Det finns inget sätt att döda dem på (:::) och de är ju som ingen annan art med känslor å så. De lever ju bara för att assimilera och erövra andra arter för att de själva ska bli mer perfekta.

Viidians i VOY måste väl vara de äckligaste och fulaste fienderna men min favoritfiende måste väl vara Romulans för att de är lite mer mänskliga så att man förstår dem lite (jämfört med Borg). men de är ju så paranoida å härliga.

tja, det är ju visserligen sant att klingons inte är några riktiga bad-guys längre. men i tos och de tidiga filmerna var de skurkarna utan motstycke. min personliga favorit är den shakespeareciterande general chang i the undiscovered country... :)

det som gör att jag inte gillar borgerna längre är att de inte har känslor. då kan de inte heller verka utstuderade i sin ondska utan bara gå på som en slottermaskin för att någon [borg queen] säger till dem att göra det. men borg queen är ganska härlig... :)

klart man röstade på borg, de är häftiga. :borg1:

(Chakotay har ju skapat ett nytt kollektiv, i och försig blev han styrd av en liten grupp f.d borger. Unity tror jag avsnittet heter)

viidians kommer nog i översta delen. :)

Klingons är lite tråkiga, när voyager stötte på ett klingonskepp attackerade inte klingonerna ens :klingon:

Är Borg utstudetat onda? Egentligen inte, de gör ju inte saker för att de är elaka, snarare vill de ha ett perfekt universum, i full kontroll. De dödar ju inte sina fiender utan införlivar de i sitt "perfekta" samhälle. Jag skulle röstat på Borg ändå, för att just detta gör de så hemska, men i Voyager så blir ju Borg inte farligare än en skogsnisse, så min röst ges till Cardassians, som är mer nyanserande och trovärdiga (med både onda och goda personer). Dessutom är ju Elim Garak en Cardassian, och han är ju underbar!

hmm,

"favoritfienden" ???

Svåraste motståndaren, trovärdigaste, mest intressant eller vad?

Nåväl en liten sammanfattning:

Borg - som det gamla Sovjet; att införliva alla i kollektivet. Lätta att infiltrera och tämligen harmlösa tills motståndaren gör något som "aktiverar" dem

Cardassian - en ras som tack vare knappa resursers på sin egen hemvärld börjat expandera. Trovärdiga och duktiga militärer; både goda och onda.

Romulans - eg, Vulcans, och en tämligen fredlig ras

Vidiians - eg inga "Bad Guys" utan en ras som råkat ut för en obotlig sjukdom som gör att de hela tiden måste byta ut sina kroppsdelar

Kazon - extremt fientliga, tycker de är stora krigare och har en rörig infrastruktur med flera självstyrande klaner

Hirogen - en "Nomadras" som "lever" för att jaga andra raser. Både goda och onda.

Klingons - ja vad ska jag säga. Ett stolt och krigiskt folk. Som kombinerar gamla traditioner och levnadssätt med en modern teknologi

Sulibans - en ras, där vissa har speciella förmågor liknande kamelonter och att tex "platta ut" sin kropp.

Både goda och onda.

Andorians - en del av Federationen. Krigiska, men endast när det verkligen behövs

Sv??raste motståndaren i långa loppet - Borg

Trovärdigaste - Cardassians

Mest intressanta - Sulibans

Edited by poth_99

Tidigare valde jag efter vilken ras som jag tycker är mest intressant (kunde du väl aldrig gissa va poth_99? ;) ).

Om jag kategoriserar på poth_99's sätt, så ser det ut såhär:

Svåraste motståndaren i långa loppet: Species 8472 är tydligen bortglömd. Med tanke på att de med lätthet kunde besegra Borg, så tror jag nog att de skulle vara Federations värsta fiende i det långa loppet.

Mest trovärdiga: Cardassians.

Mest intressanta: Cardassians (men det är svårt att välja mellan dem och klingonerna, vilken jag väljer varierar från dag till dag).

Svåraste motståndaren i långa loppet: Species 8472 är tydligen bortglömd. Med tanke på att de med lätthet kunde besegra Borg, så tror jag nog att de skulle vara Federations värsta fiende i det långa loppet.

Men egentligen var ju art 8472 inte så jättesvår att döda, Voyager hittade ju snabbt ett vapen med hjälp av Sevens nanoprobes <_< . Anledningen átt Borg inte kunde döda dem var ju för att de inte kunde assimillera nåt från art 8472. Och gjorde ju faktist VOyager och 8472 fred med varann i avsnitt "In the flesh", de varkade ju faktist ganska snälla.

Men egentligen var ju art 8472 inte så jättesvår att döda, Voyager hittade ju snabbt ett vapen med hjälp av Sevens nanoprobes <_< . Anledningen átt Borg inte kunde döda dem var ju för att de inte kunde assimillera nåt från art 8472. Och gjorde ju faktist VOyager och 8472 fred med varann i avsnitt "In the flesh", de varkade ju faktist ganska snälla.

Japp, du har helt rätt. Det där var inte så genomtänkt från min sida. *Slår mig själv hårt i skallen och påminner mig om att se om "Scorpion"*.

Jag antar att jag får sälla mig till poth_99's ståndpunkt då. Borgerna är i det långa loppet Federationens värsta fiende. :)

Bästa fienden var ett svårt val. Peronligen tycker jag att dominons var bäs, men de kan man inte välja. :arg: Så nyu fick det bli nån av de andra...

Om jag inte sett Voyager hade jag sagt borg, men voyager gjorde dem till en bunt mesar. Så det är borträknade.

Andorians är alldelse för "söta" för att vara riktiga badguys.

Romulans är balla, men iom att man vet att de är släkt med vulcans kan det ibland vara svårt att se dem som riktigt onda. Fast de är balla.

Viidians försöker bara överleva en hemsk sjukdom.

Man hade väl hoppats lite på Kazon, men de är alldelse för ooraginserade för att vara en riktigt bra fiende.

Den mest nyanserade fienden är ju defenitivt Cardassians. De är inte bara onda eller goda, mycket av deras handlande förklaras på ett bra och naturligt sett. Defenitivt min favoritras och den rasen som fick min röst.

Hirogen är inte tillräckligt nyanserad och deras jakt är även en svaghet i sig. Väldigt tråkiga.

Kligons var väl en bra fiende, men styret vart korrumperat och inte lika roligt längre. Det var roligare i TOS.

Egentligen är väl sulibans inte elaka. De är styrda från framtiden. Annars verkar de faktiskt vara rilktigt snälla.

Andorians är alldelse för "söta" för att vara riktiga badguys.

Egentligen är väl sulibans inte elaka. De är styrda från framtiden. Annars verkar de faktiskt vara rilktigt snälla.

Hahaha vilka klockrena kommentarer du kommer med! Andorians e söta o Sulibans riktigt snälla :P

Fast jag håller med DOMINION e ondast av dom allihopa

• 2 months later...

Det var ett ganska svårt val, men jag röstade för the Borg. Det har alltid varit oväntat och fartfyllt med dem. Och borg är ju ochså den mest farligaste enligt min mening. Deras grej är ju att de assilimeras(hur det än nu stavas) folk. Tänk bara vad det gör för närstående och vänner till personen som råker ut för detta. Jag bara ryser när jag tänker på det.

I andra hand så skulle jag välja Kligons, fast jag tycker de är ganska klumpiga och tråkiga.

En "intressant" fiende skulle vara Vulcans. De är från en väldigt intressant kultur mm. Jag undrar hur Starfleet skulle stå emot dem om de var en fiende?

Fast jag håller med DOMINION e ondast av dom allihopa

Men måste en fiende alltid vara så ond hela tiden?

Det känns som om det alltid är svart på vitt.

De goda är goda och onda är onda.

Det är det som gör cardassierna så bra fiender då dom inte är onda utan man kan om man tittar från deras syn så gör dom rätt även om det känns fel på "vår" sida.

med borg så får man alldrig någon riktig kännsla då dom är bara onda det finns inget sätt att se på dom annat än att dom är onda och elaka.