Jump to content

Har du någon hobby/bisyssla?

EoNeel

Recommended Posts

Själv målar jag har lite utställnigar. Har gått en del målarkurser och färglära mm. Är det något jag gör när jag får tid över så är det att teckna och måla. Min morfar var konstnär och även mamma och pappa hobbymålade, så man har det lite i blodet.

Jag älskar även växter och har nu äntligen en egen trädgård att pyssla i.

Sen har jag ju min jycke som tränas och då är det lydnad och sök som gäller.

Jag målar och ritar alldeles för lite.

Målar i akryl, då jag orkar ta fram prylarna

Tecknar en del, men mindr nu än förr

Och så har jag just satt upp min drejskiva på landet, får se om det blir av att "skapa"

Har hela familjen full med konstnärer, jobbade ett tag mellan gymnasie och lump som keramiker. Men själv har man blitt IT-nörd :D

jag gillar växter som bara den, det började med en fikus som jag fick i födelsedagspresent som överlevde längre än 3 månader och då fick jag lite sticklingar från mammas "luftrenare" en vit/grön sak med många långa blad... så nu har jag flera sådana samt 2 solfjäder-grejjer (gröna), en sorts aloeväxt, lite kaktusar, ett par gullrankor (skott jag tog hos mormor :)) och så har jag planterat piri-piri-frön men jag vet inte om jag lyckas med dom :)

I övrig målar jag i olja och sysslar med självkännedom o kontemplation :)

Syr saker tycker jag också är roligt och inredning och matlagning!

Oj va lättroad jag är :)

-kpl

Allt som har med gestaltning är nog min hobby. Jag är dock framför allt en analytiker inte så mycket en producent. Jag vet hur saker ska vara men är inte intresserad av att skapa direkt annat än just med orden. Skriva, tala är min grej. Detta gör att jag är djupt intresserad av litteratur, film, konst, filosofi, religion osv. Ska man peka på något hobbyigare så är det nog sprit som gäller. Å då pratar vi rubbet, framställningen (det vill säga hur man framställer olika sorters sprit) historian, vett och etikett, och givetvis att konsumera detta. Öl och vin är också intressanta men inte lika som just spriten, så inför den nalkande sommaren så rekomenderar jag en druvig grappa eller en lowland whisky. Och självklart ska ni krydda er egna snapps till sillen.

Edited by Kai Dukat

Ska man peka på något hobbyigare så är det nog sprit som gäller. Å då pratar vi rubbet, framställningen (det vill säga hur man framställer olika sorters sprit) historian, vett och etikett, och givetvis att konsumera detta. Öl och vin är också intressanta men inte lika som just spriten, så inför den nalkande sommaren så rekomenderar jag en druvig grappa eller en lowland whisky. Och självklart ska ni krydda er egna snapps till sillen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe :lol:

Nu snackar vi hobby här :D

Jag har till min egen stora glädje återupptagit min stora passion: att skriva! :)

Men när jag inte gör det så tror jag att jag läser så mycket att det kan ses som en

hobby. Matlagning ägnar jag mig gärna åt och även om jag inte kryddar mitt eget brännvin så lägger jag gärna in min egen sill. Kai Dukat, skickar du en flaska akvavit så skickar jag en burk sill? ;)

Jag skriver. Har ett stort projekt på gång med inriktning fantasy. Tycker om att laborera med gott/ont-tema. Som socialarbetare finns intresset för människor och dess liv och leverne liksom automatiskt. Jag kan tycka att det mesta som produceras inom fantasygenren tenderar att beskriva människor/varelser som antingen eller. Det är ju knappast rimligt.

Jag har i princip skrivit klart bok ett av tre, men har en faslig förmåga att vilja utveckla, skriva om osv, vilket gör att jag aldrig riktigt blir klar egentligen... hm...

Jag tycker också om att skriva. Brukar skriva lite artiklar för TSS tidning Cronowatch. Har skrivit några noveller fast någon roman har jag ännu ej försökt mig på. Om ni gillar att skriva har jag ett boktips "Steven King on writing" som även finns på svenska.

Jag älskar att laga mat och baka. I går bakade jag kanelbullar. Andra specialiteter är apelsinkyckling, pizza, köttfärspaj, thai kyckling, chili mm när det gäller att baka så toscakaka, äppelpaj, chokladkaka, muffins, choklat chip cookies mm :lol:

Förutom Star Trek-intresset som hittils bara är i form av inköp av serierna, läsande av biografier och köpande av rollspelet så har jag en bunt hobbis.

Rollspel som jag nämnde ovan är ett av mina äldsta intressen, jag började spela för 19 år sen snart och har lite mer än 7 hyllmeter dedikerat till dem. (Varav Star Trek-rollspel utgör strax under en decimeter.) Jag samlar på spel från nu nerlagda TSR, ansvariga för världens största rollspel, Dungeons & Dragons.

Mitt andra stora intresse är serietidningar. Fastnade rejält för X-men när den gavs ut i bara 11 månader 1984 och har följt den sedan dess med en del andra inköp av serier på vägen, mest olika X-menrelaterade titlar men en hel del annat har också slunkit med. Sen 92 så prenumererar jag på de engelska titlarna då jag blev trött på att missa så mycket av storyn på grund av den begränsade svenska utgivningen. Ungefär 10 hyllmeter serier har det blivit men jag försöker minska på det genom att avyttra mina svenska serier.

Det tredje intresset som jag slänger mycket pengar på är tv-spel. Har fem stationära maskiner och två bärbara, vilket inte egentligen är speciellt mycket och lagom mycket spel till dem.

Jag ritar en hel del, faktum är att det är en inkomstbringande hobby och jag illustrerar åt främst amerikanska rollspelsföretag varav rollspelsintresserade kan känna igen ett eller två. Målet är att kunna försörja mig på illustrationen men det ligger en bit bort. Länk till mitt galleri finns i min signatur tror jag. När jag ritar för egen del brukar det vara dagdrömsscenarion av olika slag. Målandet (akvarell mest, enstaka olja) har legat i träda ett tag men det är något jag vill ta itu med igen, jag gillar färg mer än svartvit och gråskalor.

En hel del skrivande blir det också, skriver rollspelsartiklar till ett stort fansin som bör börja komma ut i slutet av året. Har artiklar upplagda på Sveriges roll och konfliktspels hemsida, och jag publicerades i nu nerlagda Codex (som blev Widescreen).

Sen finns det en hel del mindre intressen som inte fått lika mycket tid dedikerat: R/C-bilar, trädgårdsplanering, växter, arkitektur, historia, naturvetenskap, psykologi, musik och action-figurer.

Jag är också oerhört svag för X-men och har allt som givits ut i Sverige, men känner stor saknad för allt man missar jämfört med den amerikanska utgivningen. Men det finns ju så många olika tidningar som hela tiden förändras inom det amerikanska X-menuniversumet, Uncanny, New, Original, X-factor o.s.v. i all oändlighet... Hur gör du när du väljer? Eller prenumererar du på allt?

Jag prenumererade på allt ett tag, alla titlar, alla miniserier och så. Men just nu är det bara huvudserierna, X-men, Uncanny X-men och Astonishing X-men och Wolverine jag prenumererar på. Det är inte så många crossovers som förut så man behöver inte prenumerera på allt för att få hela bilden. Jag köper Wizard för att ha koll på vilka titlar som finns och kommer, men det finns andra alternativ som Previews som är en beställningstiding med i princip alla tidningar som släpps i USA under en period.

• 1 month later...

Själv håller jag på med Airsoft. Det är som Paintball fast utan färg, mindre kulor, uniformer och mycket realistiska vapen.

Vi som utövar det ser det som en sport och hatar mest av allt personer som springer omkring med Soft Air Guns och saboterar för oss seriösa spelare.

Vapnen som används kostar 2000kr, oftast mer och laddas med 6mm kulor i magasin som oftast behöver bytas för att man ska ammunition en hel match.

Här är jag och en kamrat som spelade på Airsoftarenan Klacken utanför Barkarby i lördags (23 Juli).

Bromma_Herman + Kompis med vapen och gear...

(Vill tacka Weyland Yutani Corp för den fina bilden)

Edited by Bromma_Herman

• 3 weeks later...
  • 1 year later...

Mitt professionella yrke är programmering och elektronikkonstruktion av inbyggda system.

Som hobby sysslar jag med elektronikkonstruktion, programmering och släktforskning.

Man kan nog säga att mina hobbys och mitt yrke överlappar en del, men det är ju bara trevligt.

B)-->

CITAT(B @ 14 Jun 2005, 19:18) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker också om att skriva. Brukar skriva lite artiklar för TSS tidning Cronowatch. Har skrivit några noveller fast någon roman har jag ännu ej försökt mig på. Om ni gillar att skriva har jag ett boktips "Steven King on writing" som även finns på svenska.

Är det den som heter "Att Skriva"? I så fall kan jag bara instämma med den brasklappen att den absolut inte passar alla.

Själv skriver jag poesi, noveller och låtar. Har pysslat en del med film också men har inga kontakter i närheten längre på det området, vilket är lite trist.

Har än så länge inte skrivit något Trekkigt men har en idé om en Picard-historia som jag slipar i huvudet lite då och då.

B)-->
CITAT(B @ 14 Jun 2005, 19:18) <{POST_SNAPBACK}>

Är det den som heter "Att Skriva"? I så fall kan jag bara instämma med den brasklappen att den absolut inte passar alla.

Själv skriver jag poesi, noveller och låtar. Har pysslat en del med film också men har inga kontakter i närheten längre på det området, vilket är lite trist.

Har än så länge inte skrivit något Trekkigt men har en idé om en Picard-historia som jag slipar i huvudet lite då och då.

Låter som att du borde uppsöka quarks och följetongsserien "lost in time" som jag fö skapat. Där kan du prova på att skriva trekkigt utan några krav på längd eller kvalite! Bra va? J.

Låter som att du borde uppsöka quarks och följetongsserien "lost in time" som jag fö skapat. Där kan du prova på att skriva trekkigt utan några krav på längd eller kvalite! Bra va? J.

Om du hade orkat hänga med i den själv så hade du sett att jag varit där och lämnat mina avtryck ;)

Tyvärr vill jag ha mer kontroll och tappar skrivlustan när historien drar iväg åt alla håll och kanter som inte jag vil <_< :P

Annars är det ett jättekul initiativ!

• 4 months later...