Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Hej!

Jag heter Hanna och är 23 år. Bor tillsammans med min man och våra fyra katter i Dalarna.

Blev riktigt intresserad av ST för ca 6 år sedan då jag föll pladask för Spock! Har på senare tid börjat att se på TNG och filmerna, tidigare var det bara TOS som gällde..

Hamnade här genom en googlesökning (Star trek). Jättekul att få ta del av denna schyssta sida!

Anledningen till att jag sökte på Google och fann "er" är att jag snart ska skriva min magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap. Jag skulle nämligen vilja undersöka ST :s "computer" (är det = LCARS?) och försöker få fram så mkt information om det som möjligt för att se om det är ett möjligt ämne.

Har ni några tips/idéer på tänkbara frågeställningar?

Finns det några böcker som behandlar "computer"/LCARS?

Tips på bra sidor eller annan nyttig info?

Om jag lyckas med att övertyga min handledare om att få skriva om detta, hoppas jag ni ställer upp på ( i den mån ni kan) att svara på intressanta/dumma/knepiga/roliga frågor! :D

Tack på förhand!

/Hanna

Välkommen Hanna! Stort välkommen till alla andra nya.

Angående böcker kommer jag och tänka på en bok som heter "Fysiken i Star Trek". Den bahendlar inte särskilt datorn i Star trek utan all teknik och fysik. Rimlgen borde där finnas något om datorn. Jag kommer dock inte i håg var länge sedan jag läste boken.

• Svar 1,4k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Biblioteks- och informationsvetenskap? Vid vilken skola? Jag håller nämligen på med min magisteruppsats i B&I vid Boråshögskolan!

Haha, häftigt! Jag läser dock på distans mot uppsala universitet. Vad skriver du om då?

/Hanna

Postad

Det jag skriver om är inget Star Trek-relaterat. Fick inte det för vår fakultet... Utan det blev istället om hur pastorer söker information för att utföra sin andliga gärning, ett mycket intressant tema.

Postad
Passar på och säga hej till alla där ute.

Jag är ny på detta forum men har väl smygläst lite då-och-då.

Har den astronomiskt höga åldern av 38 år.

Betyder att jag hunnit med att se många avsnitt och filmer av ST och alla spin-offs :D

Hur som helst så tycker jag om SF generellt och är barnsligt förtjust i många olika

vetenskapsgrenar som ofta berörs. Dock som ren amatör inom många av dessa.

I grund och botten är jag tekniker (pluggat rymdingenjörslinjen så det passar ju bra).

När det gäller ST så är jag väl egentligen inte ett jätte-fan.

Gillar nog TNG-serien bäst och har svårast för de senaste filmerna.

Älskar borger!

/Tommy

Alltid kul att träffa på blivande astronauter! :w00t: :P B) Det verkar som att vi har ett gemensamt intresse! J.

• 1 månad senare...
Postad

Hej allihop!

Nu har jag äntligen registrerat mig här efter en tids smygläsande.

Jag heter Linus, är född 1973 och bor med min fru och en skock djur i en lägenhet i Kungälv. Jag har varit med i West Coast Trekkers sedan hösten 2002. Fastnade för det lite lagom tokiga i att samlas en heldag i en mörk biograf, titta på gamla TV-serier och bete sig stolligt. Om man som jag inte riktigt förstått vitsen med människor i lustiga kläder som jagar bollar eller puckar så finns det inte så många tillfällen att spöka ut sig och vråla i kör :)

Har ägnat större delen av mitt yrkesverksamma liv framför datorn, jobbar med information och dokumentation och stundtals, när något trevligt uppdrag dyker upp, även grafik och webbprogrammering.

Må väl, vi hörs!

/Linus

Postad (redigerade)

Hallå!

Jag får väl presentera mig innan jag börjar kladda hejvilt :D

Jimmy heter jag, bor utanför Karlshamn, 25 år gammal.

Har kollat på Star trek sen mitten av 80-talet då "the motion picture"

hittades i den lokala videoaffären till min mors stora förskräckelse :D

Precis börjat se på Enterprise, annars följer jag TNG så gott det går på 6:an,

och försöker ha så många marathon med filmerna det är möjligt.

Alien-serien är väl mitt huvudsakliga gift, men tätt efter kommer ST.

Jag tror jag smygläst här i nästan halvåret så det var väl hög tid för mig att ta tag i en registering nu då.

Redigerad av neurocom
Postad (redigerade)
Hallå!

Jag får väl presentera mig innan jag börjar kladda hejvilt :D

Jimmy heter jag, bor utanför Karlshamn, 25 år gammal.

Har kollat på Star trek sen mitten av 80-talet då "the motion picture"

hittades i den lokala videoaffären till min mors stora förskräckelse :D

Precis börjat se på Enterprise, annars följer jag TNG så gott det går på 6:an,

och försöker ha så många marathon med filmerna det är möjligt.

Alien-serien är väl mitt huvudsakliga gift, men tätt efter kommer ST.

Jag tror jag smygläst här i nästan halvåret så det var väl hög tid för mig att ta tag i en registering nu då.

Välkommen till Startrekdb.se !! :D

Redigerad av Kathryn Archer
Postad

Ja, jag registrerade mig här för 10 dagar sedan nu. Hittade stället som jag tidigare nämnt utav en bekant som också kretsar runt detta forum.

Jag har aldrig gillar Sci-fi något speciellt, har väl aldrig fascinerats utav det, enda undantaget är 80-tals serien "V". En vän till mig sedan 3 år tillbaka är en Trekker. Och efter 3 års prat om Star Trek tyckte jag det var dags att kolla på någon film s?? att jag åtminstone förstod lite bättre vad han pratade om, vilka karaktärer m.m. Så en kväll satte vi oss ner och såg på TMP och Wrath of Kahn, och jag blev nästan ett fan direkt.

Jag har sett lite utav TNG och Voyager, men det tilltalar inte mig så överdrivet mycket, kanske dras jag in i det i framtiden, det vet man ju aldrig, men just nu är det bara TOS och filmerna med samma gäng som gäller för mig.

När jag skriver detta har jag varit ett fan i kanske lite drygt 1 månad, och redan har jag filmerna TMP & Wrath of Kahn, dokumentären Mind Meld och första säsongen utav TOS införskaffat (tack till Webhallen och Discshop ;))

Jag är lite utav en forumsperson, är registrerad på många olika forum, så jag kommer nog vara relativt aktiv på detta forum.

Postad

Hej allihop.. Ja är ett startrek-fan från Ångermanland...

Jag har sett hela TNG, ENT och nästan hela VOY... Jag blev medlem för ett tag sedan och har inte presenterat mig fören nu, men bättre sent än aldrig ;)

Postad

Alla nya medlemmar önskas en väl mött träff in cyberspace inom området SciFi!!! För en annan infallsvinkel, eller samma se följande

Jag ser för nårvarande en massa BSG som ni kan se mer av här

Välkomna till er kajplats i cyberspace önskar er vän Durator

• 2 veckor senare...
Postad

nuqneH! Jag är Kaarg av Qo'noS.

Jag är 22 och har varit en trekkie i åtminstone 11-12 år. Min favorit är och har alltid varit klingon imperiet. :klingon: Min favorit Star Trek serie är Star Trek: The Next Generation trots att det känns som hädelse att som Trekkie säga att jag gillar TNG mer än TOS. Mina favorit filmer är Star Trek III: The Search for Spock och Star Trek VI: The Undiscovered Country.

Jag gillar qagh och 'iw HIq.

Det är kul att se ett svenskt Star Trek forum. :) Jag hoppas på intressanta diskussioner och åsikter.

Men för tillfället...

Live long and prosper!

Postad

Hej på er. Hittade just den här tråden. Jag Quotar mig själv från tråden "Varför tittar ni på Star Trek?":

Jag har ganska nyss börjat titta på star trek på allvar. Kommer ihåg att jag såg lite av något avsnitt när jag var liten tror att jag missförstod serien då. Tycke att de med de konstiga öronen var läskiga :)

Såg några avsnitt av ENT när det gick men tittade inget mer sedan för ca ett halvår sedan bestämde jag mig för att tanka någon ny tv-serie. Kom att tänka på star trek och drog ned första säsongen av VOY. Tog den för att jag ville ha något som inte var så gammalt. Nu är jag på de sista avsnitten av säsong 4. Så jag har fortfarande väldigt mycket att utforska i Star Trek-världen. Det känns bra :) Får dock passa mig när jag är inne på sidor som denna så jag inte råkar läsa något som jag inte har hunnit se än. :blink:

Men nu har har jag bara ett avsnitt kvar på S4 men S5 är på ingång :)

Om jag skulle skriva lite mig själv så är jag nog en ganska ovanlig star trek-"fantast" (Vill inte kalla mig Trekkie än :rolleyes:). Jag är idrottare på iaf europeisk elitnivå. Tror jag är tämligen ensam här i forumet med att träna 20-25 timmar i veckan..? :)

Visst ja. Är 20 år och kille.

Jag har lovat min flickvän att sluta prata om Star Trek (hon gillar det inte trots att jag har försökt att få henne att kolla på några avsnitt med mig) så jag får väl försöka använde det här forumet för att få ut mina funderingar och konstateringar om ST.

Det här verkar vara ett trevligt forum. Det känns kul att vara här.

b00t3r

Postad

Diggar många olika typer av sf, men anser Star Trek (speciellt TV-serierna) vara bäst hittills av de som filmats eftersom det inte bara är pang, pang utan också en tanke bakom. Det senare är tyvärr något man ser mindre och mindre av i en allt mer ytlig värld. Blev till exempel grymt besviken på fortsättningen av Star Wars där Lucas mest har tänkt på att det ska se snyggt ut på ytan... :förbannad:

Läste massor med sf-klassiker på 70- och 80-talet sedan har det blivit mindre. Såg först TOS på TV. När sedan TNG visades första gången blev jag rejält biten igen. Har sedan dess skaffat alla TNG, DS9 och VOY på CD och njuter just nu av att se om DS9. Ska senare inhandla TOS och ENT så att samlingen är "komplett".

Tycker det är sorligt att femman avbryter BSG mitt i säsongen 1 för att visa repriser av något ytligt skit! Vi sf-fans måste hålla ihop och försöka påverka så gott det går!

• 2 veckor senare...
Postad

Hej!

Jag heter Sebastian och jag bor i Eskilstuna. Jag har följt Star Trek i ungefär ett halvår nu. Jag har bara sett en film, Nemesis, men den är inte den sista jag ser! :D Har bara tittat på The Next Generation, vilken går på TV6.

Postad

Hej. Mitt namn är Sir Legolas. Jag är en snart 25 år gammal (fyller 25 i januari) tjej från Falun.

Jag har tittat på Star Trek i flera år. Gillar alla serierna, men favoriten är DS9. Till mina favoritkaraktärer hör Gul Dukat, Damar, Garak, Q och Dr Bashir. Som synes så gillar jag Cardassians.

Har även sett alla filmerna och där är Star Trek IV: Voyage Home den absoluta favoriten, men gillar även flesta av de andra filmerna.

• 2 veckor senare...
Postad
Hej. Mitt namn är Sir Legolas. Jag är en snart 25 år gammal (fyller 25 i januari) tjej från Falun.

Jag har tittat på Star Trek i flera år. Gillar alla serierna, men favoriten är DS9. Till mina favoritkaraktärer hör Gul Dukat, Damar, Garak, Q och Dr Bashir. Som synes så gillar jag Cardassians.

Har även sett alla filmerna och där är Star Trek IV: Voyage Home den absoluta favoriten, men gillar även flesta av de andra filmerna.

Välkommen. Jag är oxå från Falun :)

• 4 veckor senare...
Postad

Hejsan,

Håkan heter jag och finns i Karlstad. Har varit intresserad av Star Trek sedan mitten av 90talet då jag såg TNG, på kanal 5 var det väl...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...