Jump to content
Sign in to follow this  
*voyboy*

Vulcaner, vem är bäst?

Vilken Vulcan är bäst och varför?  

113 members have voted

1. 1.

• T`pol (Enterprise)
      19
    • Tuvok (Voyager)
      32
    • Spock (TOS)
      61

Recommended Posts

När jag röstade på Spock var det för att han var den första vulcan jag började gilla, T'Pol fångade mig aldrig lika bra. Och Spock har en slags humoristisk sida inom sig som ingen annan har. :)

Jag är lite kluven mellan Spock och Tuvok. Spock satte ju iofs ribban men Tuvok seglar över den hur lätt som helst. Det märks att Tim Russ har studerat Spock noga inför rollen som Tuvok. Men jag röstade ändå på Spock. Han ju trots allt orginalet, ur-vulcan och lite smått sarkastisk ibland vill jag notera. Och det är ju humor det =)

Jag är lite kluven mellan Spock och Tuvok. Spock satte ju iofs ribban men Tuvok seglar över den hur lätt som helst. Det märks att Tim Russ har studerat Spock noga inför rollen som Tuvok. Men jag röstade ändå på Spock. Han ju trots allt orginalet, ur-vulcan och lite smått sarkastisk ibland vill jag notera. Och det är ju humor det =)

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är Spock bra! Men ur-vulcan, nä. Han är ju bara halv-vulcan. Peronligen tycker jag att Tuvok, som du säger Lenski, seglar över Spocks ribba med mer glans och bravur än självaste Stefan Holm! :)

Röstade självklart på Tuvok!

Så makalöst tråkig att man bara kan skratta och så förvissad om att han är överlägsen alla andra. Helt fantastisk karaktär.

Spook är bra, men alvarligt är han så bra. Personligen tycker jag att Russ och Blablock nyanserar Vulcans bättre än Nimoy. Visst ha la upp grunderna, men de andra förverkligade dessa...eller kan en person gestalta ett helt folkslag? Njaa kanske inte, man måste nog se alla som en viktig del i denna process. Spook ensam gör ingen glad eller begriplig, men med andra att spegla honom mot gör det hela mer intressant att analysera. Jag la min röst på T'Pol för hon är bättre än hennes rykte, med andra ord jag tyckte lite synd om henne och hon behöver lite upprättelse i allafall.

Det är svårt att säga "Spock - för så ska en vulcan vara" eller T´Pol - för det är sinnebilden av en vulcanska" eller dyligt.

Tänk om det satt några aliensar och spånade över ett glas vin om vilken som var den bästa människan. Någon säger Lars Adaktusson, så ska en människa vara. Torr, saklig, smart. Nej, nej, nej, säger en annan, Jonas Gardell, så är en människa. Sprallig och fräck i munnen. Nej, nej, nej, ni har fel båda två säger en tredje, människor är som Lasse Berghagen. Glada, trevliga och går ofta och sjunger på en liten käck melodi.

Så jag frågar er, vilken är urtypen av en människa? Kan vi inte reda ut det så är det nog svårt att säga vilken vulcan som är bäst.... ;)

Det är svårt att säga "Spock - för så ska en vulcan vara" eller T´Pol - för det är sinnebilden av en vulcanska" eller dyligt.

Tänk om det satt några aliensar och spånade över ett glas vin om vilken som var den bästa människan. Någon säger Lars Adaktusson, så ska en människa vara. Torr, saklig, smart. Nej, nej, nej, säger en annan, Jonas Gardell, så är en människa. Sprallig och fräck i munnen. Nej, nej, nej, ni har fel båda två säger en tredje, människor är som Lasse Berghagen. Glada, trevliga och går ofta och sjunger på en liten käck melodi.

Så jag frågar er, vilken är urtypen av en människa? Kan vi inte reda ut det så är det nog svårt att säga vilken vulcan som är bäst.... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ono, kolla i spegeln! Är du säker på att du inte har spetsiga öron. Det här var bland det mest vulcanska jag sett någon skriva här på forumet :w00t:

Vad är detta förutom IDIC (Infinite Diversity in Infinite Combinations) :vulcan:

Det bär mig emot att erkänna att det är ett mycket klokt inlägg av min vän, OnO..... :P

:D

För att inte riskera att dra på mig intelligensens eller huvudkvarterets missnöje med en enradare så har jag avstått. Men då det gått över ett år nu så tar jag chansen.... TACK! :D

Tpol av den självklara anledningen att hon är kvinna. :blink: :P <_< :) J.

Va? Konstigt. Jag skulle föredra en liten längre motivering... (för mitt korta inlägg retar säkert jag också upp någon)

Det finns fler kvinnliga vulcans i star trek (TOS (T´pring?), Star trek 2,3(Saavik), TNG(Selar), VOY(Tuvoks fru))

Valet står mellan Spock och Tuvok och Spock får rösten även fast han är halv-Vulcan. Tuvok är en väldigt typisk Vulcan och det är alltid roligt att se. Vulcan-kulturen är den som står mig närmast och den har influerat hela min uppväxt och min livsfilosofi.

T'Pol är inte med i sammanhanget för Enterprise är inte en Star Trek-serie i mina ögon.

Jag tycker bäst om Tuvoc :) Han är mest logisk på det sättet att han studerat Suraks "rena" lära till skillnad från T'pol (hon och archar hjälpte till att införa den) och är helt och hållet Vulcan till skillnad från Spok som får brottas med sin kluvenhet. Tuvoc har bäst självkontroll och bäst (kan jag säga) personlighet (?)

Självklart e ju spock bäst.

han och trion bones-spock-kirk

e ju oslagbar!

Håller fullständigt med den trion är perfekt det är mest därför original serien är så bra.

Jag har inte sätt så mycket Voyager typ säsong 1, men av de lilla jag har sätt är Tuvok väldigt tråkig, sen är det bara jag som tycker han över använder "mindmelt"? känns som om han tar bort mycket av mystiken kring den. Enterprise har jag inte sätt alls så jag kan inte uttala mig om T´Pol.

Sen kan jag troligen hitta på ganska många till anledningar att välja Spock (mer eller mindre vettiga).

Kontenta är att Spock är bäst

T´pol av den snyggaste av de tre! (tycker det räcker som förklaring) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

ah tack, det glömde jag:

en till anledning att välja Spock.

Han är snyggast ^_^ (och då menar jag så som han ser ut i TOS och inte i filmerna, usch där är han ju gammal )

Edited by LiquidFire

Jag gillar främst Tuvok för att hans personlighet och karaktär är mer intressant än någon annan vulcan. Dock tycker jag att vulcans är en riktigt intressant ras och att det är sällan som vulcans är tråkiga eller ointressanta. Samtliga serien och dom filmer med en vulcan i någon form av roll erbjuder alltid någonform av behållning.

Efter Tuvok så skulle jag nog säga att jag finner T'Pol mest intressant. Men som sagt jag gillar dom flesta vulcans vi får möta i Star Trek.

Har inte sett mycket av de andra, men jag kan inte tänka mig att de skulle kunna slå Spock, en ikon inom sci-fi genren. Nämner man Star Trek till någon som inte är kunnig inom det området så är sannerligen det första de frågar "Är det serien med han med de spetsiga öronen?", jag var själv den personen för inte så länge sen.

För övrigt är Spock en av mina favoritkaraktärer i Star Trek's universum, så valet är självklart för mig. De komiska guldklimparna han tillför får extra mycket poäng.

:) Vilken Vulcan tycker du är bäst, roligast, smartast, trevligast?

Jag röstade på Tuvok!

Apropå detta, finns det någon enkel uppslagsord, typ den klingolska? I Star Trek: Enterprise säger ju T´Pol långa flera meningar i rad.

Sanmare