Gå till innehåll

Vulcaner, vem är bäst?


*voyboy*

Vilken Vulcan är bäst och varför?  

113 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • T`pol (Enterprise)
      19
    • Tuvok (Voyager)
      32
    • Spock (TOS)
      61


Rekommenderade inlägg

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Min röst föll på Spock. Självklart liksom. Leonard Nimoy var den första som gestaltade en utomjording med plats i skelett-besättningen på ett (amerikanskt) rymdskepp, och han gjorde det med glans! Spock var en av de absolut viktigaste besättningsmedlemmarna på det första skeppet som utforskade hela jordens intresse för science-fiction och vann ganska många hjärtan på vägen.

Inte glömmer vi honom i första taget.

Påminnelse: inga One Liners i ämnet nu, då blir vi inte glada. Skriv lite om varför ni gillar respektive vulcan bäst, inte bara att ni röstade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rösten föll på Spock såklart.

På nått vis käns han mer som en vulcan än resten. Kan ju bero på att han var den första och en så viktig karaktät för serien. Ingen viste vad en vulcan var förrän Spock och alla andra har följt i hans fotspår.

Ingen lär ju glömma honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:vulcan:

Spock är det givna valet. Hur skulle Star Trek sett ut om inte han hade varit med? Tillsammans med sin far Sarek, la Spock grunden till hur en Vulcan ska bete sig. Hans logiska tänkande, hans diskusioner med Bones, hans (mänskliga?) vänskap med Kirk och det faktum att han ofta är ometvetet komisk är exempel på sådana detaljer som gör Spock till min favorit vulcan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en given röst på spock. det finns egentligen ingen annan vulcan för mig. tuvoks karaktär är alldeles för underutvecklad i voyagers narrativ och t'pol har inte visat särskilt mycket än tycker jag. faktum är att spock är väl den mest utvecklade utomjordiske karaktären i star trek överhuvudtaget? jag har visserligen inte sett så mycket ds9, så jag är säker på att jag får skit för det uttalandet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, roligt att se att den som är minst Vulcan (biologiskt sett, alltså), är den som fått flest röster. ^_^

Det beror förstås på att han ändå är den som är mest logisk, och Vulcan-aktig. På grund av de två anledningarna, och alla de ovan nämda, faller min röst tveklöst på Spock. :)

Tuvok är väl iofs en ganska bra karaktär, men han får ju inte särskilt mkt utrymme. Han hade säkerligen varit mer intressant, om TPTB inte hade överexponerat Seven och Doktorn i säsong 7, och istället gett honom lite utrymme. <_<

T'Pol har jag hittils ej sett särskilt mkt av, egentligen aldelles för lite för att göra en bedömning. Men av det lilla jag sett så har jag verkligen inte fått ngn positiv inställning till henne. Henne blir man bara irriterad på (det är väl också meningen iofs, men men...). Hon är ju fördomsfull mot människor och så, men det var ju Spock också, på ett mkt mer underhållande sätt.

Redigerad av Essray
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade på T'Pol.

För att:

*jag har inte sett mycket TOS och kan alltså inte uttala mig om Spock.

*Tuvok är jobbig, för det mesta.

*jag har livlig fantasi och inbillar mig att T'Pol är lite mer mänsklig och roligare än vad hon är så i mitt huvud har hon blivit en toppenkaraktär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en given röst på spock. det finns egentligen ingen annan vulcan för mig. tuvoks karaktär är alldeles för underutvecklad i voyagers narrativ och t'pol har inte visat särskilt mycket än tycker jag. faktum är att spock är väl den mest utvecklade utomjordiske karaktären i star trek överhuvudtaget? jag har visserligen inte sett så mycket ds9, så jag är säker på att jag får skit för det uttalandet... ;)

Du har nog rätt. Det är inte många utomjordiska karaktärer i Trek som utvecklats så mycket under åren som just Spock. Det skulle väl möjligtvis vara Worf i så fall. Visst finns det även karaktärer i DS9 som också får en hel del utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, svårt att göra en bedömning , men...

Vilken Vulcan är bäst?

Vad lägger vi i begreppet "bäst" ?

"Bäst" får bli den som har flest karaktärsdrag

Spock: visst, trevlig och inte alls så "vulcan"

Tuvok: "dyngtråkig"

T´Pol: har varit med alldeles för lite, men ...

Hon är tuff, är lite mer "mänsklig", har humor och är en mer komplex karaktär än Spock/Tuvok

Rösten går till T´Pol

Redigerad av poth_99
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hupp? t'pol mer komplex karaktär än spock? spock kämpar ju övertid mot att komma ifrån sin mänskliga sida, vilket ger honom en utsökt komplex personlighet. spock, som del av den obrytbara trojkan spock-bones-kirk, har dessutom gång på gång visat att han kan stå över logiken till förmån för sina vänners skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spock är nog egentligen den bästa Vulcanen. Väldigt kul och så (särskilt i voyage home :)). men jag gillar honom inte så jag röstade på t´pol för Tuvok tycker ja är dödligt tråkig. har ingen direkt personlighet, som en dator typ... :huh:

Nä, då är T´pol bäst. Tycker att det verkar vara en rätt intressant figur. har inte sett många avsnitt men tycker att hon är kul och som någon ovan skrev så är hon mer mänsklig än de andra (inte för att det är nån vidare bra egenskap direkt). även om det är spock som är halvmänniska skulle man kunna tro att det var t´pol som var det istället för hon beter sig mer så. röstade alltså på t´pol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har kollat på The Voyage Home, så finns det bara ett alternativ: Spock.

Han är roligast, mest logiskt, och känns mer äkta än dom andra.... men så har jag inte heller sett nån ENT, och kan därför inte egentligen tycka till i frågan...

If I was human I guess I would say: Go to Hell, If I was Human

-Spock Star Trek VI: The Undiscoverd Country

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Röstade Spock. Han har man sett mest av och dessutom många olika sidor, en humoristisk sida har han ju The Voyage Home. Och sen va han den fösta vulcanen och då fanns det något mystisk, nått nytt. Med T'Pol och Tuvok visste man ju redan hur de skulle agera i olika situationer. Sedan var Kirk-McCoy-Spock interaktionen bara bäst.

Gillian: Are you sure you dont wanna change your mind?

Spock: Is it something wrong with the one I have?

(fick ju tillbaka sin katra i film III)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spock är det självklara och enda valet för mig. Jag gillar Tuvok, han är en utmärkt vulkan, har alltid varit imponerad av honom. Men faktum kvarstår att Spock är Spock, alla vulkans urmoder...eller kanske urfader. Vad det gäller T´Pol så är jag inte alls förtjust, men eftersom jag inte har sett alla ENT så går jag inte in mer på henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...