everybodyknows Postad 28 Januari, 2003 Rapport Postad 28 Januari, 2003 humm. varför skulle en omnipotent ras vara rädd för något annat än att bli av med sina krafter? det som kan tänkas vara farligt med att provocera borgerna är en sån situation som i veckans avsnitt. att tre kuber förflyttas från ett område till ett annat och ser ett federationsskepp. borgerna hade antagligen ingen aning om vad som skedde, bara att de förflyttades och ett federationsskepp var där. om borgerna tror att federationen har teknik för att förflytta sig hipp som happ i universum så är det troligt att federationen skulle stå högst upp på assimileringslistan. därför tror jag att q senior inte var så glad för q juniors lilla infall, eftersom det i värsta fall hade kunnat leda till öppet krig mellan borgerna och federationen.
Morn Postad 28 Januari, 2003 Rapport Postad 28 Januari, 2003 Inget man ska skylla på Janeway iofs, snarare på dessa (¤#%&!) ultra-amerikanska manusförfattare. mEn det manusförfattare skriver att Janeway gör det gör hon. Om dom skriver att hon är evil så är hon det.
B'Elanna Postad 28 Januari, 2003 Rapport Postad 28 Januari, 2003 Ok..... För det första jag minns fel. Ni har helt rätt. "provoke the borg" var rätt ord! Jag tror inte att Q straffar sin son i ordets rätta mening. Vad han gör är att låta sin son se sin konsekvens av handlingrana. Om jag minns rätt är det dessutom inte Q som tar i från sonen krafterna utan Q kontinium. Förr eller senare måste man ta konsekvensen av sina handlingar. Om inte q hade fått ta konsekvensen av sina handlingar så vet man inte vad som hade hänt. Kanske hade Voyager blivit assimilerat av Borg. Borg queen hade blivit glad för sina nya drönare men det hade knappast blivit några fler avsnitt av serien. Denna gången var det Voyager som var nära att råka illa ut. q måste lära sig att stora krafter medför stort ansvar. Detta kanske Q också måste lära sig :P
Expendable Ensign Postad 28 Januari, 2003 Rapport Postad 28 Januari, 2003 Bra avsnitt, Q är alltid ett välkommet avbrott. Fast jag tycker Q har blivit lite vek på gamla dar. Förr var det alltid rena cirkusen när han dök upp men nu var han väldigt diskret och tystlåten. Han son var dessutom stundtals ganska irriterande (så jag förstår att han och Icheb passade bra ihop). De kanske skulle låtit honom förbli en amöba. Hur som helst som var det stort sett ett roande avsnitt. Vad det gäller uppfostring så måste man tänka på att Alexander är klingon (vilka man inte ska dalta med) och Q's son är allsmäktig.
Mr Borg Postad 29 Januari, 2003 Rapport Postad 29 Januari, 2003 En bokstav: Q Q Q Q Q Q. Han regerar så fett, och nu en till med=). Synd att han blev snäll bara, typiskt Janeway det där...inte bra....inte bra.... men men en klar: 10/10
sweetycow Postad 31 Januari, 2003 Rapport Postad 31 Januari, 2003 Q2 Älskade avsnittet. Q är helt klar en av de bästa karaktärerna i Star Trek. Betyg: 10/10
Lis@ Postad 1 Februari, 2003 Rapport Postad 1 Februari, 2003 Q2 var ju ett helt okej avsnitt. På sätt och vis iaf. men jag håller med Quiet om dessa bestraffningar. det är helt sjukt... :arg: man går ju långt över gränsen när det gäller dödsstraff, men dödsstraff för folk under 15... det är helt totalt sinnesrubbat. (inte för att det har sååå mycket att göra med just detta avsnitt, men ändå. men hur kan man låta bli att ta varenda chans att kritisera bush å C/O?) Iaf, *tebax till ämnet* annars var avsnittet helt okej. men jag gillar inte det där med domstolen (eller vad det nu kallas) som skulle döma Q . lite skum grej. nje d gillas inte.
Borg1 Postad 2 Februari, 2003 Rapport Postad 2 Februari, 2003 Alla fan av EMH-doktorn: Missa inte Author, Author ikväll kl. 23.20! Ett avsnitt i klass med höjdaravsnitt som: Message in a bottle, Lifeline och Thinker Thenor and Spy Photons be fee!
Morn Postad 2 Februari, 2003 Rapport Postad 2 Februari, 2003 Jag såg nyss en stor miss i det avsnitt som visades idag. under samtalet med Torres far så säger han att dom inte haft kontakt på ca 20 år. Det som är fel är att han sa att han blev orolig när han hörde att hennes skepp försvan. Men jag tvilar på att vilka the Maquis har på sina skepp är något som han skulle känna till. Det är troligt att ingen viste det utanför the Maquis. Sen så håller inte Star Fleet koll på alla Maquis skepp så det är omöjlig t att veta att det verkligen var borta.
everybodyknows Postad 2 Februari, 2003 Rapport Postad 2 Februari, 2003 veckans avsnitt var helt okej. jag hade stora förväntningar på det, men jag tyckte att humorn i det inte kändes lika påtaglig och bra som i till exempel tinker, tenor, doctor, spy [som för övrigt är mitt favoritavsnitt med doktorn i huvudrollen]. debatten om hologramrättigheter var däremot mycket underhållande. say it loud! i'm made of photons and proud! betyg: 7/10
Essray Postad 2 Februari, 2003 Rapport Postad 2 Februari, 2003 (redigerade) Author, Author var väl i sig ett ganska bra avsnitt. Men det där med hologrammens rättigheter har redan tagits upp ett flertal gånger, och känns överexponerat. Likaså Doktorn är, som sagt, även han på tok alldeles för mkt i centrum. Ju mer jag ser av VGR tycker jag på ngt sätt att avsmitten i sig inte är så värst dåliga. Det är bara för lite kontinuitet mellan dem, och för många upprepningar. Även om man faktiskt skall berömma skaparna lite för det här avsnittet. De hade ju faktiskt med en hel del referenser från andra avsnitt. T ex B'Elannas far var ju med i "Lineage", och de där andra Mark-1-hologrammen var ju tidigare med i "Life-line". Och Sevens faster har väl nämnts förut också tror jag. Jag gillade det sättet som avsnittet vände på sig. Först så var alla emot doktorn, sedan så gjorde de allt för att hjälpa honom. Tuvok var ju bra som jurist, även om jag tyckte han hade ett väldigt konstigt ansiktsuttryck i konferensrummet. :knäpp: Sedan så fanns det ju, som det alltid gör när EMH är inblandad, en massa roliga skämt. :lol: T ex lieutanat Marseilles. Redigerad 3 Februari, 2003 av Essray
Emher Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 Jag gillade "Author, Author". En fin sak vara alla ändringar besättningen hade i doktorns program. "Mirror, Mirror" referensen med Tuvok i skägg, att Harry var en Trill, att man fick se B'Elanna utan Klingonpanna, Paris med mustasch samt den rödhåriga Seven! Tyckte hon såg bättre ut i rött hår... Appropå andra färger så var det kul att se Paris i science-färger
Pjotr'k Postad 3 Februari, 2003 Författare Rapport Postad 3 Februari, 2003 Jag såg nyss en stor miss i det avsnitt som visades idag. under samtalet med Torres far så säger han att dom inte haft kontakt på ca 20 år. Det som är fel är att han sa att han blev orolig när han hörde att hennes skepp försvan. Men jag tvilar på att vilka the Maquis har på sina skepp är något som han skulle känna till. Det är troligt att ingen viste det utanför the Maquis. Sen så håller inte Star Fleet koll på alla Maquis skepp så det är omöjlig t att veta att det verkligen var borta. Genom Tuvok så visste Starfleet om vilka som befann sig på Maquis-skeppet. När skeppen försvann, bör Starfleet ha informerat även Maquis-anhöriga, troligen efter det att de informerat Starfleet-anhöriga. Sedan kan det ju vara så att någon av B'Elannas vänner inom Maquis skickade meddelande till hr Torres om att hon var saknad. Hur som helst, han nåddes säkert av meddelande på något sätt.
bruse Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 Appropå andra färger så var det kul att se Paris i science-färger Vilka färger har vilka yrkesgrupper? Det har jag länge undrat över. Har noterat grönt, rött och gult. Vad är vad och finns det fler?
Pjotr'k Postad 3 Februari, 2003 Författare Rapport Postad 3 Februari, 2003 Appropå andra färger så var det kul att se Paris i science-färger Vilka färger har vilka yrkesgrupper? Det har jag länge undrat över. Har noterat grönt, rött och gult. Vad är vad och finns det fler? Läs och diskutera om detta i diskussionen Uniformerna i Star Trek.
*voyboy* Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 Jätte roligt, kul och härligt avsnitt. Tyckte att Paris holoroman var kul, när doktorn injicerade klingon-afrodisiak i Seven. i slutet när alla emh.s arbetade i gruvan var kul!
Morn Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 Genom Tuvok så visste Starfleet om vilka som befann sig på Maquis-skeppet. När skeppen försvann, bör Starfleet ha informerat även Maquis-anhöriga, troligen efter det att de informerat Starfleet-anhöriga. Sedan kan det ju vara så att någon av B'Elannas vänner inom Maquis skickade meddelande till hr Torres om att hon var saknad. Hur som helst, han nåddes säkert av meddelande på något sätt. OK så SF viste vilka som var ombord men det är inget som de låter civila titta på kanske efter att dom viste att skeppet var borta (i Delta Q) men det vet dom inte för än i säsong 4. Det ända SF vet (innan säsong 4) är att en SF spion på ett Maquis skepp har inte har kontaktat dom på länge och att ett SF skepp skickats för att leta. Detta skepp har i sin tur försvunnit. Vad dom vet kan det lika gjärna vara så att Tuvok blivit dödad för föräderi av the maquis samt att Voyager förstörts i the badlands. SF innan säsong 4 vet ingenting om voy eller maquis skeppet. Det dom kan veta är ett skeppet som Tuvok var på även det försvan men det är då efter the maquis fall och under den tiden så försördes många maquis skepp.
ickamicka Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 Author, Author Ett mkt bra och roligt avsnitt. Skrattade många gånger Gillade Doktorns holoroman, hur jan vände på besättning och fick den riktiga, snälla att bli elaka.. nästan. Tuvok passade nästa bättre i skägg ju.. Seven passade, som nån annan redan sagt, mycket bättre i rött hår. Det var lite udda att se B'Elanna utan klingonpanna. <_< hon passar bättre som halvklingon än människa. Sen var Tom's version av holoromanen ganska kul den med. Att doktorn var så okänslig, men han är ju lite så.. Håret är ju bättre på IR Doktorn, än det i holoromanen... Men det var väl lite väl mycket fokus på Doktorn. Kan de inte ha ett avsnitt som fokuserar mer på Naomi Wildman.
Sotunk Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 (redigerade) Author, author bidrar egentligen inte med mycket nytt, utan känns som en blandning mellan de två bättre avsnitten Living Witness (s4) och Measure of a man (TNG, s2). Men det får ändå 9/10 av mig. Anledningarna till detta är: + Hologram blev inte erkända som levande varelser, vilket jag tycker är bra eftersom det är en ståndpunkt som jag själv delar. + Seven såg, som några redan påpekat, mycket bättre ut med rött hår. + Toms satir på Doktorns roman var underhållande. Ännu mera underhållande än Toms roman i sig, var Doktorns alla ansiktsuttryck när han spelade upp den. + Det var kul att se Roxanne Dawson utan klingon-panna. + Reg Barcley var med i avsnittet, vilket alltid är bra, även om det var i alldeles för liten skala den här gången. + Doktorns alla överdrifter i holoromanen var bra (särskilt mobile emittern) och var helt i linje med hans tendens att i vissa avseenden vara lite egotrippad. ;) Redigerad 3 Februari, 2003 av Sotunk
StarTrekin Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 Bra avsnitt, fast jag har inte bestämt mig för hur bra än. Det hade ett bra budskap. Fast slutet var otäckt :P Tänk ett helt stenblock (jag hittade inte det rätta ordet så det fick duga) med en massa EMH.1 Rena rama mardrömmen...
thestargaze Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 Jag tyckte att Author, Author var ganska okej. Några frågeställare. Ska hologram ha samma rättigheter som en människa. Vad tycker ni? Frågan är ju om andra hologram är som Doktorn. Jag skulle nog rösta för att hologram ska få samma rättigheter. Intressant avslutning. Vem vet kanske slutar det med att hologrammen vid "ferderations dilitriumutvinning" gör uppror med hjälp av Doktorns "Fotoner, bli fria". (lol)
Captain Proton Postad 3 Februari, 2003 Rapport Postad 3 Februari, 2003 Author, Author var riktigt bra men inte lika bra som jag hade förväntat men som sagt var den bra. Alla avsnitt har varit bra som har haft med Alfa-kvadranten att göra som "Message in a bottle", "Timeless", "Reg Barclay-avsnitten" osv. Varför var den bra ...ja jag tycker som Sotunk här ovan. - Bra med återknytningar med gammla trådar som 7:ns faster, Barclay - Adm. Paris, Bellanas far. - Kul med Bellana utan sin klingon-panna. - många härliga skratt! Får MVG (men inga plus + den här gången)
Unkas Postad 6 Februari, 2003 Rapport Postad 6 Februari, 2003 väldigt mysko att se B'Elanna som Roxanne Dawson, alltså utan klingon-panna. Vänjer mig aldrig vid det. Tycker hon ser betydligt bättre ut med klingon-panna. Fast det är ju något specielt med klingon såklart.
sweetycow Postad 7 Februari, 2003 Rapport Postad 7 Februari, 2003 Author, Author Avsnittet var ganska bra, men lite för överdriven. Betyg: 3/10
Quiet Postad 7 Februari, 2003 Rapport Postad 7 Februari, 2003 Avsnittet "Author, author" (#266) Bara 4 avsnitt kvar av Star Trek Voyager innan Endgame nu, och ännu har de inte övergivit den redan så inarbetade allegoriska frågan om ett holograms rättigheter, jämfört med mänskliga rättigheter. I början av avsnittet när vi får se hur Doktorn har utformat sin holo-novel och hur lt. Paris har gjort sin pastiche på densamma garvade jag rakt ut, därefter blev det tråkigare. Hela affären med att försvara Doktorns rättigheter var urtråkig, dels för att vi sett samma sak i flera andra avsnitt i andra serier, dels för att vi hört precis samma argument i tidigare Voyager-avsnitt. Nu är jag trött på doktorn nästan. Nästan skönt att serien tar slut snart. Totalt: 6 / 10.
Rekommenderade inlägg