Vilken avdelning:

Sortera efter:

Hjälp: Avancerad sökning

Sporter, spel och andra tidsfördriv i Star Trek

 

Star Trek innehöll flera fritidsaktiviteter från en tänkt framtid, inklusive flera olika sporter, spel och andra tidsfördriv. Vissa av de fiktiva fritidsaktiviteterna hörde ihop med en enda art, men de kunde ibland dra till sig intresserade från andra arter. Flera av aktiviteterna hade t.o.m. bäst framgång när de byggde på växelverkan eller tävlandet mellan olika arter.

 

En del av fritidsaktiviteterna var centrala för handlingen i ett enda Star Trek-avsnitt. Andra aktiviteter förekom i flera avsnitt, som t.ex. det ständigt återkommande pokerspelandet i TNG eller Dabo-spelandet i DS9. Allra vanligast var väl annars de olika aktiviteterna på holodäcket; ungefär lika vanliga i alla Star Trek-serier som utspelade sig under 2300-talet.

 

Fritidsaktiviteterna är indelade i kategorierna holodäckspel, sporter, stridskonster, hasardspel och strategispel.

 

 

Holodäckspel

Sporter

Stridskonster

Hasardspel

Strategispel

 

Övriga

 

Bilaga

 

 

Holodäckspel

 

 

Holodäcket var ett utrymme som simulerade verkligheten; det kunde återskapa flera typer av miljöer. Holodäck fanns på de flesta rymdskepp och rymdstationer under 2300-talet. Holodäcket användes ibland för forskning och utbildning, men kanske i första hand för olika former av förströelse.

 

Video: Picard Getting Shot At

 

Holodäcket kunde t.ex. ta fram ett klingonskt gymnastikprogram, som ofta användes av örlogskapten Worf, eller den park där Riker först träffade på Data, olika sociala program, som gyttjebad, en biljardhall och kommendör Picards holoromaner baserade på kioskvältare av Dixon Hill.

 

Picard var också förtjust i sina Shakespeare-program, där han ofta spelade en av karaktärerna. Data skapade flera Sherlock Holmes-program för att kunna utforska och bättre förstå sig på människan.

 

Video: Dulaman - A Tribute to Fair Haven

 

USS Voyager skapades programmet Fair Haven, en holografisk irländsk by med holografiska irländare, där allt gick sin stilla gång. Tanken med Fair Haven var i första hand att skapa en miljö för besättningen att slappna av och varva ner i, och ge den möjlighet att få lära känna "det enkla folket" i sina okomplicerade liv.

 

Video: Star Trek Voyager - Velocity Holodeck Game

 

Voyager fanns även det holografiska spelet Velocity, ett snabbt racketspel där de tävlande måste returnera en flygande diskus och få den att träffa motståndaren. Kommendör Janeway var en mästare på Velocity, och exempelvis Seven of Nine fick se sig slagen gång på gång.

 

Se även Lista över holoprogram.

 

[Index]

 

 

Sporter

 

Baseboll

 

 

Baseboll är en lagsport som utövas med ett basebollträ, en basebollhandske och en boll. I grunden liknar baseboll brännboll som mången svensk elev spelat under sin skoltid.

 

 

Enligt Star Treks historia minskade basebolls popularitet under 2000-talet, och nådde botten under finalrundan i Världsserien 2042 med en publik på i genomsnitt endast 300 personer. Under 2300-talet förde baseboll en ganska tynande tillvaro, och uppskattades bara av ett fåtal entusiaster, däribland kommendör Benjamin Sisko, Jake Sisko, Kassidy Yates och astrofysikern dr Paul Stubbs.

 

Den enda basebolliga som omnämndes i Star Trek var en sexlagsliga på den avlägsna planeten Cestus III. År 2375 möttes ett basebollag under ledning av Sisko ("Niners") och ett annat lag bestående av vulcansk stjärnflottepersonal ("Logicians").

 

[Index]

 

 

Parrises Squares

 

 

Parrises Squares (Parisis rutor) var en energikrävande sport som omnämndes i flera avsnitt av TNG och Voyager.

 

Sportgrenen orsakade ofta allvarliga skador, vilket bekymrade många föräldrar då Parrises Squares var ganska populärt bland tonåringar från många olika världar under 2300-talet. Spelarna bar speciella vadderade uniformer och använde långa klubbor för att slå en boll förbi motståndarna och genom en ring på motsatta sidan av en spelplan.

 

 

Spelplanen bestod av en upphöjd (madrasserad) yta med åtta rutor på vardera sidan om en trappstegsformad pyramid. De två lagen (fyra spelare i varje) fick poäng om de lyckades slå en boll förbi motståndarna och genom en ring på en ställning vid planens bägge kortändar.

 

När fänrik Harry Kim studerade på Stjärnflottans akademi var han akademins mästare i Parrises Squares tre gånger.

 

[Index]

 

 

Racketboll

 

 

Racketboll är en bollsport som spelas inomhus mellan två till fyra spelare med korta strängade racketar och en ihålig liten (~ 6 cm i diameter) gummiboll. Racketsporten är mycket lik squash och spelas på en ca. 12 x 6 m stor racketbollbana. Både golv, väggar och tak är spelbara ytor.

 

 

År 2370 byggde Miles O'Brien en racketbollbana på Deep Space 9. Här spelade Miles och hans kollega Julian Bashir ofta mot varandra.

 

Video: Old Style Rules

 

[Index]

 

 

Vattenpolo

 

 

Stanford University gör mål på University of Texas i vattenpolofinalen 2151 (Archer tittar på matchen i sin portabla TV medan han försöker somna)

 

Kommendör Jonathan Archer tyckte om och spelade vattenpolo när han var på jorden. Ofta kunde man se honom studsa en vattenpoloboll mot väggarna i sin hytt på Enterprise NX-01.

 

Vattenpolo var en lagsport som kom från jorden och spelades i en simbassäng. Den kombinerade färdigheter i simning med regler och strategier från fotboll och hockey.

 

Målet med sporten var att göra så många mål på motståndaren som möjligt. Simbassängen skulle vara så djup att ingen kunde nå botten. Alla tvingades därför att vara i konstant rörelse.

 

Archer kallade vattenpolo för den bästa sporten i världen. Han följde ivrigt tävlingssäsongerna, speciellt för universitetslagen. Archer hade själv varit en skicklig vattenpolospelare för Stanford University, och spelade t.ex. i finalen mot Princeton University 2134.

 

[Index]

 

 

Basketboll

 

 

Basketboll var en sport som uppfanns på jorden i slutet av 1800-talet. Två lag tävlade mot varandra och försökte placera en boll i en korg så många gånger som möjligt inom speltiden.

 

Basketboll spelades fortfarande på 2100-talet. En av skyttelhangarerna på Enterprise NX-01 kunde göras om till en halv basketbollplan. 2154 spelade rymdskeppets högre officerare (förutom kommendörlöjtnant T'Pol) basketboll i skyttelhangar 2. Dr Phlox visade att han hade en utmärkt precision i skyttet.

 

Medan baseboll nästan försvunnit under 2040-talet, så fortsatte basketboll att vara populärt en bra bit in på 2100-talet.

 

 

Basketbollplan. Korgens höjd 3,05 meter.

 

En variant på basketboll, känd som Aztec-basketboll, blev populär under 2300-talet.

 

Cardassiern och Obsidianorderns ledare Elim Garak kommenterade en gång basketboll som "tanklös monotoni".

 

[Index]

 

 

Dart

 

 

Standard darttavla med dubbelring och trippelring (inre ring).

 

Dart är ett spel som har anor från det medeltida England. En liten pil med fjädrar kastas på en cirkulär tavla med poängzoner. I varje omgång kastas normalt tre pilar.

 

Under 1900-talet blev dart populärt som en fritidsaktivitet på brittiska pubar, men även en sport som utövades över hela världen.

 

Högsta poängen ges inte, som man kanske skulle tro genom att träffa Bull's eye i mitten (50p) utan genom att träffa 20 i trippelringen (60p). Det finns även en variant av darttavlan som har en quadrupelring med maxpoängen 80 (se nedan).

 

 

Variant av darttavla med dubbelring, trippelring och quadrupelring (innersta ring)

 

År 2371 introducerade Miles O'Brien, chefsingenjör på Deep Space 9, spelet på stationen och placerade en darttavla i ett av lastutrymmena. O'Brien började med denna förströelse när hans fru Keiko arbetade på planeten Bajor och var borta månader i sträck.

 

O'Brien övertygade Quark att sätta upp en darttavla i hans bar, och menade att en bar inte var komplett utan en darttavla. Flera matcher i baren spelades mellan Miles O'Brien och Julian Bashir.

 

[Index]

 

 

Stridskonster

 

Anbo-jitsu

 

 

Anbo-jitsu var en mycket populär kampsport inom Federationen vid mitten av 2300-talet. Den blinde gymnasten Kathar Eltrin från Alfa Centauri uppfann denna speciella skola av stavfäktning 2168. Tonvikten för anbo-jitsu låg på djupsensibilitet, balans och skarpa och vaksamma sinnen.

 

 

Två motståndare klädda i lätt rustning och täckta visir, vilket gjorde dem blinda, stred med varsin stav på en rund arena. På stavens främre ände satt en närhetssensor och på den bakre änden en kudde. Med hjälp av närhetssensorn - och en ljudsignal - kunde spelaren lokalisera den andre spelaren. Kudden användes som sköld och för att avvärja attacker.

 

Kommendörkapten William Riker använde anbo-jitsu 2365 för att göra upp med sin far Kyle Riker, som han länge känt förbittring mot. Kyle betraktade anbo-jitsu som den ultimata formen av (människornas) stridskonst.

 

Video: Anbo-jytsu

 

[Index]

 

 

Tsunkatse

 

 

Tsunkatse var en form av kampsport, som påminde om kickboxning och en del japanska sporter. Sporten var publikdragande och utövades av flera arter i deltakvadranten. Den uppfanns av norcadierna.

 

De två stridande tävlade på en arena och var utrustade med polarondisruptorer på händer och fötter. Målet var att med disruptorerna träffa målsensorer som satt på de stridandes bröst och ryggar. Varje träff alstrade en smärtsam bioplasmisk chockvåg hos motståndaren.

 

Matcherna indelades i kategorier: gröna (poängseger), gula (sätt motståndaren tillfälligt ur spel), blå (slå motståndaren medvetslös) och röd (döda motståndaren).

 

Under 2370-talet kontrollerades sporten av Penk, som fångade in flera humanoider (bl.a. Seven of Nine) och tvingade dem att kämpa mot varandra i tsunkatse-matcher.

 

Video: Star Trek: Voyager - Fighting The Rock

 

I Voyager-avsnittet Tsunkatse mötte Seven of Nine den amerikanske fribrottaren Dwayne Johnson ("The Rock"), världsmästare i fribrottning nio gånger, i form av pendarernas mästare.

 

[Index]

 

 

Fäktsport

 

 

Fäktsporten har sina rötter i äldre tiders fäktning. I den moderna fäktsporten står två tävlande i skyddsutrustning vända ansikte mot ansikte och beväpnade med tunna, trubbiga svärdsliknande vapen (floretter, värjor eller sablar). Målet är att samla poäng genom att nudda kroppen på den andre tävlande med sitt vapen. Vinnaren blir den som först uppnår ett visst antal poäng.

 

 

Kapten Hikaru Sulu var en gång en entusiastisk fäktare. Han hävdade att sporten "ger spänstiga muskler, skärper vaksamheten och förbättrar sinnestillståndet." I den alternativa verkligheten (Star Trek XI) bar Sulu med sig ett utfällbart svärd när han rymdhoppade till Neros borrplattform.

 

Video: Star Trek: TNG Fencing

 

Kommendör Jean-Luc Picard var en värjfäktare, och bland hans motståndare ombord på USS Enterprise-D märktes kommendörkapten Riker, kapten Dean och Guinan.

 

[Index]

 

 

Hasardspel

 

Chula

 

 

Chula var ett Wadi-spel som placerade riktiga personer i spelet. Spelarna utsattes för en serie utmaningar baserade på utslag från tärningar, och beslut från en spelare placerad utanför spelet, kallad primär eller extern spelare. Till spelet hörde även vadslagningar (från den primära spelaren) om hur det skulle gå för spelarna i spelet.

 

 

Den primära spelaren spelade via en fysisk representation av komponenterna i spelet, inklusive en upp-och-nedvänd pyramid med horisontella plan som motsvarade nivåerna i spelet, och spelpjäser i form av statyetter som föreställde de aktiva spelarna inuti spelet. Spelarna i spelet utförde allting i en virtuell värld som genererades av spelet och med vilken de kunde interagera. Samtliga spelare var med i samma lag, men den primära spelaren kunde inte kommunicera med spelarna inuti spelet.

 

 

Den primära eller externa spelaren beslutade vilka banor som fanns tillgängliga för de interna spelarna, och vilka utmaningar de skulle utsättas för. Ju svårare utmaning desto högre poäng, förutsatt att spelarna inuti spelet klarade utmaningen. Vid vissa platser i spelet skulle den primära spelaren rulla tärningar, vilket påverkade vilken utmaning som skulle utföras.

 

 

Målet med spelet var att åtminstone få en spelare inuti spelet att nå upp till den sista nivån, refererad till som hemma.

 

 

Chula spelades en gång med Quark som extern spelare, och Benjamin Sisko, Jadzia Dax, Kira Nerys och Julian Bashir som interna spelare. Quark förlorade.

 

[Index]

 

 

Dabo

 

 

Dabo var helt klart ett ferengispel som krävde skicklighet, men det var en kombination av skicklighet och tur som skapade framgångsrika dabospelare. Spelet utgick från ett snurrande dabohjul, som påminde om rouletthjulet. Varje spelare satsade, köpte eller konverterade sitt guldpressade latinum inför nästa snurr (och spelomgång) på dabohjulet.

 

Omkring tio spelare kunde sitta runt dabohjulet. När någon vann ropade alla runt hjulet "Dabo!"

 

Dabo fanns bl.a. i Quarks bar på rymdstationen Deep Space 9. Eftersom ett viktigt motto för ferengerna var "vinst till varje pris" var det inte ovanligt med riggade dabobord, där det var omöjligt för dabospelaren att gå med vinst i det långa loppet. Ofta instruerades daboflickorna (som skötte spelet) av sina arbetsgivare att distrahera spelarna så att de förlorade. Ett uttryck som ofta hördes vid dabobordet var därför: "Håll ögonen på hjulet, inte daboflickan."

 

Enligt Quark var reglerna för dabo ganska enkla.

 

Dabo i Star Trek: Online

 

I dataspelet Star Trek: Online ingår dabo som ett minispel (på Quarks bar). Nedan följer en kort beskrivning av dabo i Star Trek: Online.

 

 

Dabohjulet har totalt 36 fack, av vilka 27 kan användas för vadslagning. Vadslagningarna kan gälla mellan 10 och 100 enheter guldpressad latinum. Utbetalningarna görs alltid i latinum.

 

Kombinationer

 

Efter att det yttre hjulet satts igång, snurrar även två inre hjul. Ikonerna från de tre hjulen jämförs vid de respektive hjuls fack som står mitt emot varandra:

 

Färg (röd, grön, blå)

Form (kvadrat, cirkel, triangel)

Antal (en, två eller tre)

 

Utbetalningarna beror på antalet matchningar i dessa tre kategorier.

 

Specialikoner

 

Det finns ytterligare ikoner som kan ändra resultatet:

 

Den så kallade virveln är en joker, som kan vara av vilken färg, form eller vilket antal som helst

Två eller flera Quarks ger en stor utbetalning

DS9-ikonerna fungerar som Quarks, men har en lägre multiplikator

Ett svart hål matchar ingenting utom sig själv och virvlar

 

Video: Star Trek Online: Tips & Tricks Dabo

 

[Index]

 

 

Tongo

 

 

Tongo var ett kortspel som mest spelades av ferengerna. Spelet kombinerade kort och ett rouletthjul, och spelades som en blandning mellan poker, monopol och roulett. Runt roulettbordet, med ett upphöjt kärl i mitten, satt två till åtta spelare. Målet med spelet var att samla på sig så stora rikedomar som möjligt.

 

 

Varje spelomgång inleddes med att man satte snurr på hjulet och spelarna valde mellan "konfronterande", "undandragande", "förvärvande" och "tillbakadragande". Varje val hade ett inköpspris, säljpris och en risk, vilka alla hängde ihop sinsemellan.

 

 

Tongohänderna kunde vara "fullt konsortium" och "totalt monopol" (den senare handen var bättre än den första).

 

Enligt Jadzia Dax var nyckeln till framgång i tongo: konfrontera när du är säker på att du är i ett bättre läge än motspelarna, och om dina kort matchar utslaget från tärningen, vinner du.

 

Ett tongomästerskap hölls varje år på Ferenginar. Fram till 2373 hade Zek vunnit turneringen 27 år i rad. Han spelade även för att han tyckte det var roligt.

 

Video: DS9 Worf the Tongo expert (Change of Heart)

 

[Index]

 

 

Poker

 

 

Poker var ett kortspel som förekom i många TNG-avsnitt. Besättningen på USS Enterprise-D spelade enligt Dealer's choice (givaren får välja pokerspel) oftast i varianten femstöt (varje spelare får upp till fem kort). Kommendörkapten Riker betraktades som den främste pokerspelaren i besättningen.

 

Bryggofficerarna på Enterprise hade av tradition en pokerkväll varje tisdag. Den ende som nästan alltid uteblev var kommendör Picard. Data trodde att han kunde vinna genom att tillämpa en enkel matematisk strategi, men han förstod inte till en början betydelsen av att bluffa, vilket krånglade till spelet en hel del för honom.

 

Alla pokerspel har gemensamma drag. Poker är ett vadslagningsspel där deltagarna satsar pengar eller något substitut för pengar (i TNG:s fall metallbrickor) på vem som har eller kan få den bästa kombinationen av kort. Vilka kombinationer av kort som används, hur satsningarna går till och andra regler varierar mellan de olika pokerspelen.

 

 

Exempel på pokerhänder, från minst värdefulla till mest värdefulla

 

Benämning och ungefärlig sannolikhet.

 

Högt kort (High card) ~ 50,11 %

 

Par (One pair) ~ 42,26 %

 

Tvåpar (Two pair) ~ 4,75 %

 

Triss (Three of a kind) ~ 2,11 %

 

Stege (Straight) ~ 0,39 %

 

Färg (Flush) ~ 0,196 %

 

Kåk (Full house) ~ 0,14 %

 

Fyrtal (Four of a kind) ~ 0,024 %

 

Färgstege (Straight flush) ~ 0,00135 %

 

Färgstege med ess på topp (Royal flush) ~ 0,00015 %

 

Video: Star Trek Poker Face (med Lady Gaga)

 

[Index]

 

 

Fizzbin

 

 

Fizzbin var ett fiktivt kortspel som skapades av Kirk (A Piece of the Action). Medan han hölls som gisslan på Sigma Iota II med Spock och McCoy uppfann han ett förvirrande spel för att distrahera hantlangarna som vaktade dem.

 

Reglerna var avsiktligt mycket komplexa. Varje spelare fick sex kort, förutom spelaren till höger om givaren, som fick sju kort. Kort nummer två vändes upp, utom på tisdagar. Kirk gav hantlangaren två knektar, vilket motsvarade en "halv-fizzbin". När hantlangaren ville ha ännu en knekt varnade Kirk honom för att detta motsvarade en "shralk" och skulle diskvalificera honom. Med två knektar måste nästa två kort vara en kung och en tvåa, utom på kvällen, då nästa två kort måste vara en drottning och en fyra.

 

 

Oturligt nog var nästa kort som delades ut en knekt, vilket skulle diskvalificera hantlangaren. För att hålla igång spelet förklarade Kirk att knekten inte diskvalificerade hantlangaren om det var mörkt ute (vilket det förstås var). I stället skulle kortet i detta fall gå tillbaka till givaren. Den bästa hand man kunde få var en "kunglig fizzbin", men oddsen för att få denna hand var astronomiskt liten.

 

Kirk kallade det sista kortet för en "kronk", som han avsiktligt tappade i golvet. När hantlangaren böjde sig ner för att ta upp kortet gav Spock honom ett nervnyp medan Kirk och McCoy övermannade de andra vakterna, så att de kunde fly tillbaka till USS Enterprise.

 

Vid tiden för Deep Space 9 hade spelet utvecklats till ett riktigt spel. År 2373 erbjöd sig Quark att visa Odo hur Fizzbin spelades.

 

Fizzbin som Star Trek-spel

 

 

Flera versioner med kompletta regler har postats på nätet, och spelet har varit ett populärt inslag på många Star Trek-möten.

 

1968 gavs Fizzbin ut som ett Star Trek-spel formgett av John Bock, Gene L Coon, David P Harmon och Gene Roddenberry. Versionen var avsedd för 2-6 spelare och hade komplexa regler. Bluffandet ingick som en viktig del av spelet.

 

Video: royal fizbin

 

[Index]

 

 

Strategispel

 

Dom-jot

 

 

Dom-jot var ett biljardliknande spel med en kula och kö på ett bord med flipperspelsliknade element. Cortan Zweller älskade dom-jot, liksom Jake Sisko, Nog och Leeta. Spelet var ett populärt tidsfördriv för kadetter på Stjärnflottans akademi.

 

 

Jean-Luc Picards hjärta genomborrades av en nausicaan under ett gräl över ett spel dom-jot 2327. Händelsen ledde till att Picard fick ett konstgjort hjärta.

 

Jake och Nog spelade regelbundet dom-jot när Nog studerade på Stjärnflottans akademi.

 

Dom-jot fanns även som ett dataspel, och Jake spelade ofta dom-jot på sin PADD i början av 2370-talet. Spelet fanns även i Quarks barDeep Space 9.

 

Video: Dom-Jot Poop War

 

[Index]

 

 

Kadis-kot

 

 

Kadis-kot var ett brädspel som spelades på ett hexagonformat bräde med tre uppsättningar spelplattor: röda, gröna och orange. Antalet spelare var mellan två och sex. Brädet var indelat i rutor som angavs med olika koordinater, som 14-4 och 1-16.

 

 

Kadis-kot spelades ganska ofta ombord på rymdskeppet USS Voyager, speciellt av Seven of Nine, Naomi Wildman och Neelix. Det var Seven of Nines favoritspel, och grönt var hennes älsklingsfärg.

 

Hur kadis-kot spelades

 

I spelet användes alla tre färgerna. Spelplattorna kunde läggas till och flyttas runt på brädet. En förflyttning angavs genom att ange färgen och koordinaterna för platsen dit spelplattan skulle flyttas, t.ex. "Röd, ruta 13-3" eller "11-6, grön". Genom att säga "Kontrar" kunde en spelare kontra med en placering eller förflyttning.

 

 

En vinst deklarerades genom att en spelare sade "Kadis-kot". I ett spel "en-mot-en" vann spelaren med flest vinster i en tävling.

 

Kadis-kot har funnits sedan åtminstone år 2243, det år som Sylvia Tilly vann regionsmästerskapen i hennes närområde i detta spel. Hon brukade under sin tid ombord USS Discovery spela spelet med bl.a. Joann Owosekun, Airiam och Keyla Detmer, där Tilly och Airiam var de vanligast förekommande vinnarna. (Project Daedalus)

 

[Index]

 

 

Kal-toh

 

Komplett

 

Kal-Toh (kal-toe) var ett vulcanskt logik- och strategispel som kunde spelas av en eller flera personer. Varje spelare (om flera) turades om att placera en stav på en geometrisk konstruktion. Spelet bestod av små holografiska stavar, kallade t'an, som innan spelet började låg samlade i en urgröpt plattform. Stavarna ordnades i ett bestämt mönster tills de bildade två nästlade ikosidodekaedrar (polyedrar med tjugo trianglar och tolv pentagoner) sammanfogade med stavar vid mittpunkterna på ikosidodekaedrarnas sidor.

 

Den som lyckades få ihop konstruktionen till en sfär skulle utropa "Kal-Toh".

 

 

Ej komplett

 

Målet med spelet kal-toh var enligt Tuvok: "Det är inte en fråga om att sträva efter balans utan att skapa ordning ur kaos, och få fram en perfekt sfär".

 

Kal-toh förekom första gången i Star Trek: Voyager och spelades ofta av Tuvok plus en motståndare.

 

 

Spelet har också behandlats teoretiskt. Ett exempel är ett examensarbete för en fil. mag. i matematik vid University of Waterloo, Ontario, Kanada: The Vulcan game of Kal-toh: Finding or making triconnected planar subgraphs.

 

Video: Tuvok looses a game of Kal-toh

 

[Index]

 

 

Kotra

 

 

Kotra var ett populärt cardassiskt brädspel, som enligt Elim Garak gynnade djärva taktiska drag över defensivt spel. Garak spelade kotra med Nog ombord på en skyttel 2373 som var på väg till Empok Nor. Garak retade sig dock på att Nog hela tiden grupperade om sina pjäser i olika försvarsställningar i stället för att gå till anfall.

 

Ett andra kotrabräde fanns på stationschefens kontor på den övergivna cardassiska rymdstationen Empok Nor. Dukat hade ett kotrabräde i sin hytt ombord på rymdstationen Terok Nor under ockupationen av Bajor (2346).

 

Kotra kunde ses som en korsning mellan schack och stratego.

 

Akellen Macet var en känd mästare i kotra.

 

År 2376 jämförde Garak den politiska situationen på Cardassia efter Dominionkriget med att spela ett parti kotra.

 

[Index]

 

 

Strategema

 

 

Strategema var ett elektroniskt strategispel som spelades på ett bräde över vilket en projektor skapade en holografisk bild på tre paneler. Målet med Strategema var att styra spelpjäser på brädet så att pjäserna tog sig genom motståndarens försvar och över till motståndarens planhalva. Panelernas färg ändrades successivt för varje pjäs som tagit sig över, till spelarens tilldelade färg. När samtliga spelarens pjäser tagit sig över ändrades färgen på alla paneler till den egna färgen och spelet var vunnet.

 

 

Strategema spelades med hjälp av en speciellt konstruerad dator. Bägge spelarna satt vid det datorkontrollerade Strategemabordet medan brädet hela tiden roterade i mitten. Spelet styrdes med metallfingerborgar som placerades på spelarnas fingrar. Elektroniken i fingerborgarna beräknade rörelsen i fingrarna och överförde informationen till datorn.

 

Hur länge ett Strategemaspel varade berodde på spelarnas skicklighet. Normalt översteg inte antalet förflyttningar ett hundra. Mästare på Strategema kunde dock ofta komma upp i fler än ett tusen förflyttningar innan spelet avgjordes.

 

 

Zakdornernas stormästare Sirna Kolramis skicklighet i detta spel var formidabel, och ingen av besättningen ombord på USS Enterpris-D hade någon som helst chans mot honom - utom kommendörkapten Data.

 

 

Spelet mellan Kolrami och Data blev det längsta som någonsin registrerats, och efter fler än 33 000 förflyttningar var gav Kolrami upp i ren frustration när han inte lyckades bryta igenom Datas försvar.

 

[Index]

 

 

Tredimensionellt schack

 

 

Tredimensionellt schack (även 3D-schack) utgör en benämning på varianter av schack som spelas på ett tredimensionellt schackbräde. En variant av tredimensionellt schack spelas på ett s.k. Raumschachbräde (uppfunnet 1907), som består av tre mindre bräden med 5x5 rutor vardera. Millennium 3D-schack är en annan variant som skapades av William L D'Agostino 2001 och består likaledes av tre mindre bräden, men med 8x8 rutor.

 

 

I Star Trek användes den egna varianten Tri-D-schack. Utformningen behöll de 64 rutorna från det traditionella schackbrädet, men de fördelades på plattformar av skiftande storlekar och åtskilda i rummet. Spelets regler var emellertid oklara tills basreglerna tolkades och infördes i The Star Trek Star Fleet Technical Manual av Franz Joseph. Speltillverkare och fans har sedan byggt vidare på dessa regler, bl.a. astronomistudenten James Dixon. En annan uppsättning regler skapades av Jens Meder. Flera gratis Tri-D-schack-dataspel kan laddas ned från nätet.

 

 

Tri-D-schack var ett vanligt förekommande tidsfördriv ombord på USS Enterprise under 2200-talet, och spelades ofta av bl.a. kommendör James T Kirk, kommendörkapten Spock och dr Leonard McCoy. Spelet var åtminstone populärt en bra bit in på 2300-talet.

 

Under senare delen av 2300-talet spelades tri-D-schack av åtminstone kommendörkapten William T Riker, örlogskapten Data, rådgivaren Deanna Troi och kommendör Benjamin Sisko.

 

Barnen på Darwins genetiska forskningsstation spelade tri-D-schack med hjälp av telekinetik.

 

Även på sin ålderdom var Spock en skicklig tri-D-schack-spelare. År 2367 utmanade han Data ombord på USS Enterprise-D. Spelet slutade i pattställning, dvs. ett dödläge, där ingen längre kunde förflytta sina pjäser.

 

Video: Data plays Chess

 

[Index]

 

 

Go

 

 

Go är ett strategiskt brädspel för två spelare. Spelet är känt för sin strategiska mångfald trots sina enkla regler.

 

Spelet uppfanns i Kina för mer än 2 500 år sedan, och är därmed det äldsta spelet i världen som fortfarande spelas på samma sätt. Spelet var länge ett nöje för den kinesiska eliten och räknades som ett av en lärd persons fyra måsten.

 

 

Spelet spelas av två spelare som omväxlande placerar svarta och vita stenar (spelpjäser som idag främst är gjorda av glas eller plast) på lediga skärningspunkter på ett rutnät av 19x19 linjer. Spelets mål är att kontrollera en större del av spelplanen än motståndaren. En sten eller en grupp av stenar fångas och tas bort om den inte har några tomma angränsande skärningspunkter, vilket resulterar i att vara helt omgiven av stenar av den motsatta färgen.

 

Charles Tucker IIIEnterprise-NX 01 var mycket förtjust i Go. Han var en ganska skicklig Go-spelare och förvarade spelet i sin hytt.

 

 

Fram till 2153 hade han inte förlorat ett Go-spel på två år. Men samma år mötte han en vissisk cogenitor som lyckades besegrade honom.

 

[Index]

 

 

Terrace

 

 

Terrace är ett strategispel med futuristiskt utseende, som spelas av 2-4 spelare på ett terrassliknande bräde indelat i 8x8 rutor (eller mer nyligen 6x6 rutor). Målet med spelet är enkelt: få din egen pjäs, märkt med ett T, från det egna hörnet på brädet till motståndarens hörn utan att T-pjäsen tas till fånga av motståndaren. I varje omgång flyttas en pjäs.

 

 

Spelet liknar schack och damspel, men reglerna är enklare än i schack. Det kan dock vara krävande ur ett strategiskt perspektiv. Den spelare som tar sin T-pjäs till det motsatta hörnet eller tar motståndarens T-pjäs till fånga vinner.

 

 

Terrace spelades ofta i sällskapsdelen på Ten Forward (USS Enterprise-D). Några som setts spela Terrace var kapten Reginald Barclay, fänrikarna Taurik och Sam Lavelle, och löjtnant Jae.

 

Wesley Crusher förvarade spelet på sitt rum under tiden på Stjärnflottans akademi.

En dataspelsversion av Terrace kan laddas ned här (mot en liten avgift).

 

[Index]

 

 


Bilaga

 

Lista över holoprogram

(Listan framställd av Pjotr'k)

 

The Next Generation

Deep Space Nine

Voyager

 

[Index]

 

Övriga

 

3D-korsord

 

3d-korsord.jpg

3D-korsord är ett korsordsspel som fungerar på likadant sätt som korsord, men att orden kan flätas på många fler sätt än på ett tvådimensionellt papper. (Rosetta

 

[Index]


(Huvudsakliga informationskällor: Memory Alpha, Memory Beta och Wikipedia)


Författare:
Text markerad med denna färg är ej kanon
Laddar... Laddar...
Facebook Twitter